Att spela "De Fördömda" med dig möjliggjorde vad jag uppfattade som "realistiska" eldstrider, som aldrig hade kunnat hända i mer detaljerade/realistiska Western-spel som jag spelat.
Jag har skrivit ett helt krigsspel (The Fog of War) som inte ens har vapendata. Vi har spelat väldigt intensiva och realistiska strider i det. Däremot upplever jag att det finns två vägar att gå här:
1) I The Fog of War beskriver jag
hur vapen används, och ger även lite grova uppskattningar hur stora enheter som kan påverkas. Det är ju stor skillnad på en pistol och en handgranat, eller en tung kulspruta. Har man kunskap är det nästan binärt. Det som är själva X-faktorn är handhavandet och vad fienden ägnar sig. Den där slumpen är alltid närvarande. Allt detta kan du lösa helt utan siffror. Krig är kaotiskt. Det finns ingen som vet hur många fienden är, var de är eller hur de är beväpnande. Förrän efteråt. Jag har läst mängde av biografier från krigszoner för att iaf ha en hyfsat bra koll.
2) SL har koll på fienden. RP har det sannolikt inte, men SL vet hur många sovjetiska soldater som gömmer sig i huset. Det är till och med viktigt! RP är beväpnade med vapen som har siffror för allt som är relevant. Inkl nedtäckande eld m.m. Så här funkar det i Twilight 2000. Det som gör det så utmärkt är att siffrorna stämmer med verkligheten. Som RP kan du effektivt använda rätt taktik vid rätt situation, men du kan lika gärna bli helt överumplad och tvingas till reträtt. Siffrorna ger dig exakt det stöd du behöver. Krig är kaotiskt. Använd reglerna.
---
Jag skulle säga att för den berättelse vi skapar blir utfallet samma i båda fallen. Men det kräver i fall ett att spelgruppen faktiskt vet vad rimliga effekter och konsekvenser blir, och i fall två kräver det att man tycker att det är kul att rulla tärning, och man får lita på att spelskaparna har gjort sin reserach (det har de, T2000 är otroligt bra här, utan att bli en MÖPs excelark). I fall ett är det lätt att misslyckas. Om du tycker att John Wick är realistiskt, och jag tycker att Band of Brothers är det, har vi olika målbilder. I fall 2 kräver det även att du kan göra en bedömning av vårt lilla rutnät, visualisera det, att vi kan visualisera terräng och miljö, göra en konsekvensanalys m.m.
Min preferens ligger betydligt närmre T2000 än The Fog of War. Men båda funkar utmärkt för ändamålet "realistisk strid"