Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Khan;n293376 said:Jag tror vi är lurade av Peder Madsen och serien Valhall när vi för samman vikingatida troll med Bauers dito.
I de gamla folksagor jag läst, alltså mer bönder och sånt som berättat, snarare än vikingaepos, så har trollen ofta beskrivits som korta, bleka människor som bor under jorden. I vart fall de mer nordliga trollen (alltså typ norrland)..113;n293379 said:Troll va ju fevarelser å feer va ju vackra så... Alver är svaga troll, just saying.
Så mer som hober egentligen.
Så troll har ju en ganska rik och varierad historia om man ser till allt de kan vara =)
Lustigt nog gäller det samma för orcher, som ju existerat som begrepp långt innan Tolkien skrev sina böcker.
så att säga att Bauer definierat troll, och Tolkien definierat orcher är bara delvis rätt. De ligger bakom grunden för den moderna allmänna uppfattningen om vad dessa varelser är för något, och bör väl få lite cred för det. Men att säga att dessa är den slutgilga tolkningen och att ingen annan får göras är ju lite fånigt. I synnerhet när man knyter det till en så trivial sak som utseende.
Det är ju lite som att säga att man inte får kalla en hamburgerpizza för pizza, för den är annorlunda än en kebabpizza =D
Det sagt så håller jag ju med om att en tallrik med lasagne inte är en pizza, så nånstans finns det någon gemensam nämnare som helt enkelt är oumbärlig.Och det är lite därför jag startade denna tråd också, men att bara fråga vad det är som gör orcher till orcher har gjorts förut och slutar mest i sånna här diskussioner som "vad är egentligen ondska" och så vidare.
Roligare då att höra om folks favoritorcher istället, och lägga pussel utifrån det! =D