Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
Jag tycker egentligen att det är lite trött att ge orcher kulturellt djup. Har i allmänhet svårt för "noble savage", och ser inte riktigt anledning till att göra orcher till något de inte är tänkta att vara. Vill jag ha nobla barbarer så gör jag sådana av människor. Eons tiraker är ett koncept som inte faller mig på läppen alls, och jag gillar egentligen inte heller vad Blizzard gjort med sina orcher, som var betydligt coolare i Warcraft 1 och 2, när de var besatta av demoner.
För mig skall orcher vara onda, vildsinta och sadistiska dårar som luktar illa och bara är ren jävla plåga. Tolkiens orcher är de bästa, och allra bäst är de när de avbildas med gristrynen (men även John Howes orcher är snyggt designade). Orcher skall inte vara nyanserade.
För tydlighetens skull kommer här en prioriteringslista för orcher:
För mig skall orcher vara onda, vildsinta och sadistiska dårar som luktar illa och bara är ren jävla plåga. Tolkiens orcher är de bästa, och allra bäst är de när de avbildas med gristrynen (men även John Howes orcher är snyggt designade). Orcher skall inte vara nyanserade.
För tydlighetens skull kommer här en prioriteringslista för orcher:
- Onda
- Våldsamma
- Gristrynen
- Luktar illa