Som alla redan vet är det rätt så kul att spela rollspel. I många rollspel står det saker som att strid är bland det mest spännande eftersom liv står på spel. Därmed borde strid i rollspel vara en sjujäklarns upplevelse. Påläggskorv, säger jag! Strid i rollspel är ofta ett eländigt härke av jobbiga regler, tröttsamt tärningsrullande och sifferskyfflande och i värsta fall rena taktikdueller mellan SL och spelarna.
Ett gammalt ämne, och jag vet inte om jag har något nytt att komma med, men det struntar jag som vanligt i.
I min kommande högnivåfantasykampanj hade jag dock tänkt ta tjuren vid hornen, men då behöver jag ett nytt regelsystem, ty de jag har duger icke! (möjligen Hero Wars... men jag har inte provat det tillräckligt i praktiken ännu).
Hur vill jag då ha mina fajtarregler?
1. De måste vara roliga, genom att uppmuntra till olika manövrar och omväxling i slagväxlingen. Inget jävla Drakar och Demoner hugg,parera,hugg.
2. Alla RP ska på något sätt vara jämbördiga. En smidig tjuv med en kniv ska vara lika farlig som en riddare med ett tvåhandssvärd.
3. Realism, köttiga detaljer och smärtpoäng kan fara åt skogen.
4. Det får gärna vara ganska snabbt, men det är inget krav. Däremot måste antalet siffror hållas nere.
5. Det måste vara flexibelt. Det ska vara lika spännande och dramatiskt att hugga sig igenom horder av motståndare som att möta en enda riktigt formidabel fiende.
6. Det ska vara den ultimata kombinationen av ROLLspel och rollSPEL.
Jag tror att Hero Wars möjligen kan hantera detta, men jag upplever det spelets regler som lite väl abstrakta ibland, varför jag inte nödvändigtvis tycker att de är perfekta för ändamålet.
Så, finns det här regelsystemet, eller måste jag göra det själv (extremt osannolikt att jag lyckas med det).
Ett gammalt ämne, och jag vet inte om jag har något nytt att komma med, men det struntar jag som vanligt i.
I min kommande högnivåfantasykampanj hade jag dock tänkt ta tjuren vid hornen, men då behöver jag ett nytt regelsystem, ty de jag har duger icke! (möjligen Hero Wars... men jag har inte provat det tillräckligt i praktiken ännu).
Hur vill jag då ha mina fajtarregler?
1. De måste vara roliga, genom att uppmuntra till olika manövrar och omväxling i slagväxlingen. Inget jävla Drakar och Demoner hugg,parera,hugg.
2. Alla RP ska på något sätt vara jämbördiga. En smidig tjuv med en kniv ska vara lika farlig som en riddare med ett tvåhandssvärd.
3. Realism, köttiga detaljer och smärtpoäng kan fara åt skogen.
4. Det får gärna vara ganska snabbt, men det är inget krav. Däremot måste antalet siffror hållas nere.
5. Det måste vara flexibelt. Det ska vara lika spännande och dramatiskt att hugga sig igenom horder av motståndare som att möta en enda riktigt formidabel fiende.
6. Det ska vara den ultimata kombinationen av ROLLspel och rollSPEL.
Jag tror att Hero Wars möjligen kan hantera detta, men jag upplever det spelets regler som lite väl abstrakta ibland, varför jag inte nödvändigtvis tycker att de är perfekta för ändamålet.
Så, finns det här regelsystemet, eller måste jag göra det själv (extremt osannolikt att jag lyckas med det).