Rickard
Urverk speldesign
Vad ogillar ni som spelledare att ha att göra med, världsmässigt som rollpersonsmässigt? Finns det något ni brukar <del>förbjuda</del>... försöka övertala era spelare till att inte välja? Här är min, lite snabbt ihopskrivna, lista:
<dl style="margin: 0px; padding: 0px"><dt style="margin: 0px 0px 0px 5px; font-style: italic; padding: 0px">Saker som orsakar käbbel</dt><dd style="margin: 0px 0px 0px 20px; padding: 0px">Girighet brukar jag sällan tillåta som personlighetsdrag. Jag har upplevt på tok för många gånger hur spelmötet helt avstannat och alla buntar ihop sig mot dvärgrollpersonen för att denne vill sätta sin egen rikedom, andras säkerhet eller skatter före de andras tänkta planer.</dd>
<dt style="margin: 0px 0px 0px 5px; font-style: italic; padding: 0px">Saker som kan användas hela tiden och kommer att göras</dt><dd style="margin: 0px 0px 0px 20px; padding: 0px">Jag talar om saker som empati eller när folk vill använda en besvärjelse för att påverka andra om och om och om igen. I regel så är denna som mest irriterande när den även en sak som kan kategoriseras in i...</dd>
<dt style="margin: 0px 0px 0px 5px; font-style: italic; padding: 0px">Saker som kräver specialanpassning</dt><dd style="margin: 0px 0px 0px 20px; padding: 0px">Ja, ta exempelvis saker som att en spelare vill spela minotaur, vampyr eller en jätte. Det är rätt jobbigt att behöva ta hänsyn till sådant. Barn har dock förekommit som rollpersoner, då de är lite mer anpassningsbara.</dd></dl>
/Han som är lite trött (så trött att han först skrev "xp" istället för "px" i style-taggen) och håller sig kort
<dl style="margin: 0px; padding: 0px"><dt style="margin: 0px 0px 0px 5px; font-style: italic; padding: 0px">Saker som orsakar käbbel</dt><dd style="margin: 0px 0px 0px 20px; padding: 0px">Girighet brukar jag sällan tillåta som personlighetsdrag. Jag har upplevt på tok för många gånger hur spelmötet helt avstannat och alla buntar ihop sig mot dvärgrollpersonen för att denne vill sätta sin egen rikedom, andras säkerhet eller skatter före de andras tänkta planer.</dd>
<dt style="margin: 0px 0px 0px 5px; font-style: italic; padding: 0px">Saker som kan användas hela tiden och kommer att göras</dt><dd style="margin: 0px 0px 0px 20px; padding: 0px">Jag talar om saker som empati eller när folk vill använda en besvärjelse för att påverka andra om och om och om igen. I regel så är denna som mest irriterande när den även en sak som kan kategoriseras in i...</dd>
<dt style="margin: 0px 0px 0px 5px; font-style: italic; padding: 0px">Saker som kräver specialanpassning</dt><dd style="margin: 0px 0px 0px 20px; padding: 0px">Ja, ta exempelvis saker som att en spelare vill spela minotaur, vampyr eller en jätte. Det är rätt jobbigt att behöva ta hänsyn till sådant. Barn har dock förekommit som rollpersoner, då de är lite mer anpassningsbara.</dd></dl>
/Han som är lite trött (så trött att han först skrev "xp" istället för "px" i style-taggen) och håller sig kort