MattiasLejbrink
Swordsman
Och som start på helgen får man den här gosiga könsgeggan i reklam. Jag vill ju hoppas på Bioshock Infinite. Bleh.
Till inlägget.
Till inlägget.
Skitig, manlig och beväpnad actiohjälte + sminkad flicka i finkläder är nog även det en "del" av problemet, inte bara posen. Tolkningen är givetvis personlig men jag ser inte två äventyrare, jag ser en äventyrare och ett våp.CromX said:förstår inte riktigt? måste båda stå jämsides på bilden med varsitt lika stort vapen för att det ska va bra då eller?
Sentence winElmrig said:... jag ser inte två äventyrare, jag ser en äventyrare och ett våp.
Chockerande? Nej. Trist? Ja.Ond bråd död said:Ser inte alla actionfilm/spel/serie/whatever-bilder ut så där? Det är ju inte något fullständigt chockerande precis om man tagit den minsta del av vår kultur (eller antagligen nån kultur alls).
Varför skulle man ha det? Jag stöter på ganska många saker jag tycker illa om i min vardag, från folk som kommer sent till mina lektioner till datorer som inte fungerar som de ska. Livet går vidare, liksom. Men det gör inte att man tycker bättre om det där man tycker illa om.Ond bråd död said:Om du reagerar på sånt måste du ha svårt att ta dig genom vardagen liksom.
Fel med det individuella omslaget? Nej, inte nödvändigtvis.Ond bråd död said:Sen vet jag inte ens om det är något fel med den här typen av bilder. Visst, det kanske vänder sig mer till killar, men det är trots allt en större grupp killar som spelar. Annars hade det kanske sett ut som ett harleqiun-omslag eller nåt.
Jag har inte läst något alls om spelet, men det där gör ju i så fall inte saken ett dugg bättre. Snarare sämre.CromX said:ska det föreställa två äventyrare då? det lilla jag läst om spelet är att det är någon kvinna/flicka/tjej som ska räddas?
Elizabeth är väl, om jag inte har helt fel, någon form av magiker som kan göra en hel del awesomeness. I en av trejlersarna har man till och med skrivit ut att hon kan ta vara på sig själv och illustrerar detta med att hon sparkar en "fiende" mellan benen. Så, ja, fail.CromX said:ska det föreställa två äventyrare då? det lilla jag läst om spelet är att det är någon kvinna/flicka/tjej som ska räddas?
I viss mån är det väl en smaksak huruvida man uppskattar könsstereotypa historier, visst - det är det väl ingen som ifrågasatt?CromX said:visst men det är ju en smaksak
Något liknande det här funderar jag på att tatuera in på underarmen, så kan jag visa det och slippa säga det hela tiden... Fast det hade ju förstås inte hjälpt över internet. Hmmmmkrank said:Fel med det individuella omslaget? Nej, inte nödvändigtvis.
Problematiskt att såpass många omslag/affisher/etc ser ut sådär, och därmed hjälper till att understödja tanken på män som hjältar och kvinnor som våp? Ja.
Jag menar att hon inte är klädd på ett sätt som är praktiskt med tanke på de strapatser hon ger sig ut på. Det här är ett tydligt mönster.CromX said:och du menar då alltså att man inte kan ta vara på sig om man ser ut aom kvinnan på bilden?
Jag upplever det rätt så annorlunda mot för dig, men förstår hur du kan göra den tolkningen. (Därmed inte sagt att jag gör "rätt" tolkning och du gör "fel"; vi gör olika, det är hela saken).Ond bråd död said:Jag finner det mystiskt att man så gärna, och helt oförlåtande angriper det som är normalt (just nu) för vår kultur utan hänsyn till att vi alla, även bildskaparen, är "barn av vår tid". Jag kan förstå att många har brått att få till en förändring (och en hel del bara dras med), men jag skulle önska lite mer sans. Lite mer lagoma mått och en mer förlåtande inställning.