Instämmer.Jag tycker inte ens att man kan tala om att bilden är sexistisk. Visst, det går att tolka den så uppenbarligen, men det är långt från självklart.
Instämmer.Jag tycker inte ens att man kan tala om att bilden är sexistisk. Visst, det går att tolka den så uppenbarligen, men det är långt från självklart.
"sex·ism (skszm)Ond bråd död said:"rött" är helt neutralt i de flesta sammanhang. "sexistiskt" är inte neutralt utan är något negativt här.
Jag tycker inte ens att man kan tala om att bilden är sexistisk. Visst, det går att tolka den så uppenbarligen, men det är långt från självklart.
"kvinnor som är rädda, svaga, och undergivet klägandes på en man." Vad pratar du om nu? Bilden har inte någon klängande kvinna. Är det det här som kallas "straw man"?
Nja, jag kom i på de för att en bild som föreställer:Ond bråd död said:Håller med om att det inte finns nåt "ligga" i bilden.
Däremot är det att gå väldigt för långt att spekulera i nån koppling till våldtäktsideal. Man skulle snarare se det som att mannen skyddar kvinnan (egentligen så vill jag inte påstå att jag ser mer än en man som ska skjuta och en kvinna som står bredvid och ser oroad ut över nåt) vilket ju är ett vanligt tema, och då blir ju våldtäktandet fel.
Men du kanske talar om hur Arferts post antyder våldtäktsideal?
Fast. Inte riktigt. I första bilden är kvinnan gömd bakom mannen, och placerad längre ner och lite krympt, så att hon inte ska verka längre än mannen och inte synas mer än mannen.Arfert said:Här är hela bilden.
Jag ser följande: En man som siktar med en pistol på något, och en kvinna som upptäcker något farligt som hon är på väg att vända sig mot. Kvinnan blir inte uppenbart räddad av mannen, inget tyder på att hon är ett passivt offer, hon är inte sexigt klädd, hon intar inte någon överdrivet sexuell pose. Den enda skillnaden mellan henne och mannen är att han uppenbart har ett vapen och kan försvara sig, medan vi inte kan avgöra om hon också har det eftersom hennes händer befinner sig utanför bildkanten.Arfert said:Här är hela bilden.
Kollade på den stora versionen av hela bilden nu och såg att figuren uppe till vänster är en gubb-ninja vars långfinger är en pistolGurgeh said:Arfert said:Här är hela bilden.
Nej, det finns andra signifikanta skillnad: han ser sammanbiten ut, hon ser rädd ut. Hans pose utstrålar kraft och självsäkerhet, hennes pose är neutral och intetsägande, soom bäst.Jag ser följande: En man som siktar med en pistol på något, och en kvinna som upptäcker något farligt som hon är på väg att vända sig mot. Kvinnan blir inte uppenbart räddad av mannen, inget tyder på att hon är ett passivt offer, hon är inte sexigt klädd, hon intar inte någon överdrivet sexuell pose. Den enda skillnaden mellan henne och mannen är att han uppenbart har ett vapen och kan försvara sig, medan vi inte kan avgöra om hon också har det eftersom hennes händer befinner sig utanför bildkanten.
Implicerar du att några av oss "har bestämts sig för att kritisera en bild ur ett genusperspektiv oavsett hur bilden ser ut"? Vad vet du om det? Om du inte gör det förstår jag ännu mindre varför du fäller den kommentaren. Eller jag tror att du gör det för att "vinna" och för att provocera. Du trollar tråden imo.Gurgeh said:Personer som bestämt sig för att kritisera en bild ur ett genusperspektiv kommer att hitta något i bilden att kritisera, oavsett hur bilden ser ut.
/tobias
Ja, den där bilden blir lite annorlunda i och med att man ändrat vem som är högst och längst fram. Dock består huvuddelen av min kritik mot bilden.w176 said:Fast. Inte riktigt. I första bilden är kvinnan gömd bakom mannen, och placerad längre ner och lite krympt, så att hon inte ska verka längre än mannen och inte synas mer än mannen.Arfert said:Här är hela bilden.
Ett tips om ni är intresserade av vilken påverkan det har på vårt samhälle att människor framställs olika på grund av kön kan jag rekommendera Under det rosa täcket av Nina Björk. En klassiker som sammanfattar det mesta. Och ja, genusforskning är ett akademiskt ämne.Robert Jonsson said:Det finns så oerhört mycket att du kan drunkna i det, men jag är inte rätt person att ge dig dem tyvärr.CromX said:Finns det någon konkret forskning på det här?
Jag implicerar att det sätt bilden tolkas på inte är det enda perspektivet, eller nödvändigtvis det rätta perspektivet. Jag inte tror att det kan existera en bild som föreställer en man, en kvinna eller en kombination av män och kvinnor, som inte kan kritiseras ur ett genusperspektiv.MattiasLejbrink said:Implicerar du att några av oss "har bestämts sig för att kritisera en bild ur ett genusperspektiv oavsett hur bilden ser ut"?Gurgeh said:Personer som bestämt sig för att kritisera en bild ur ett genusperspektiv kommer att hitta något i bilden att kritisera, oavsett hur bilden ser ut.
/tobias
Aha, det är inte meningen, även om jag också insåg att det ser ut så när jag droppar potentiellt provocerande frågeställningar och sedan inte diskuterar direkt.Ond bråd död said:Ok, hacka på strukturen kan jag köpa. Det finns goda skäl för det.
TS blogginlägg var dock snarare hackandes på den specifika bilden, vilket jag tycker är lite orättvist (och konstigt). Det är nästan så jag undrar om inte hen gör det medvetet för att provocera folk till att besöka hens blogg.
Jag tror det har nämnts tidigare i tråden men jag tycker inte att det är "bara" en bild. Det är ju helsidesreklamen (den första?) i PC Gamer så på så sätt sätter den ju ribban på förväntningarna?Ond bråd död said:Jo, det har nämnts att det ska ses som ett problem som en del av ett övergripande mönster. TS däremot har uttryckligen angripit bilden och spelet i sig. Det är sånt jag vänder mig mot, och det var det som Radioaktiv försvarade.w176 said:Vi har alla försökt framhålla att det enskilda exempelt är ett exempel på ett större strukturellt problem.Ond bråd död said:Du får klaga om du vill. Jag tycker bara det blir orättvist när man godtyckligt pekar ut nån som onding, när i stort sett alla gör samma sak.
Men för att göra en liknelse, även om rasism på samma sätt som sexism är dett stort strukturellt problem i samhället betyder det inte att man inte får klaga på personer eller insutitioner när det är rastiska, och påpeka att de är rastiska.
Att det finns många andra rasister i samhället, och rasism är ett samhällsproblem betyder inte att det är fel eller orättvist att påpeka när någon beter sig rasistiskt.
Man kan göra en jämförelse med rasism, visst. Men den här bilden är på en så harmlös nivå att det skulle motsvara att en svart kille spelar basket eller att en asiat i USA väljer att studera datorkunskap, typ.
Det är iaf så jag ser på bilden, och jag tycker att det blir lite fånigt om man ska reagera på sånt. För det är ju enormt vanligt i film/serier/whatever.
Nej, det är inte en smaksak när det gäller hur män/kvinnor blir porträtterade. Att reproducera bilden om kvinnan som passiv och hjälplös och beroende av en man ÄR dåligt.Jag uppfattar bilden mer som att den vill förmedla att detta är ytterligare en "riddare räddar prinsessa story".
Antingen tycker man att det är bra eller dåligt, det är en smaksak.
Om du menar allvar med ditt påstående och verkligen drar alla män över en kam på det där viset så tycker jag nog att du bör reflektera över dina fördomar mot mänRadioaktiv said:Nej, det är inte en smaksak när det gäller hur män/kvinnor blir porträtterade. Att reproducera bilden om kvinnan som passiv och hjälplös och beroende av en man ÄR dåligt.Jag uppfattar bilden mer som att den vill förmedla att detta är ytterligare en "riddare räddar prinsessa story".
Antingen tycker man att det är bra eller dåligt, det är en smaksak.
Det är lika orättvist som att man stöper in män i en stereotyp, men skillnaden är att den får representera något positivt: Dådkraftighet, den räddande, beskyddande rollen. Det negativa är att män blir någon typ av sexgalna monster som gör allt för att få se tuttar.
Liksom, det är dåligt för alla. Vad är grejen?
Vilken del av hennes inlägg tyckte du pratade om faktiska män? Allt hon skrev var ju om hur män framställdes.CromX said:Om du menar allvar med ditt påstående och verkligen drar alla män över en kam på det där viset så tycker jag nog att du bör reflektera över dina fördomar mot män
Personer som bestämt sig för att inte kritisera en bild ur ett genusperspektiv kommer aldrig att hitta något i bilden att kritisera, oavsett hur bilden ser ut.Gurgeh said:Personer som bestämt sig för att kritisera en bild ur ett genusperspektiv kommer att hitta något i bilden att kritisera, oavsett hur bilden ser ut.