Nekromanti Blå himmel - bakgrund

Feliath

Swashbuckler
Re: Alver

[Subjektivitetsvarning]

Wow, så...otroligt trist. En uråldrig, elak alvdrottning? Gäsp! Kan du inte göra något mindre uttjatat, som skogsninjor som pjottar pilar på en från mägiska trän?
Allvarligt, alltså, det ryker av både Gemini och Västmark och är inte särskilt kul. Alls. (Skurkifiering av alver bara för sakens skull är framförallt så lönngothigt att det inte finns.)
Men bara gnälla ska man inte göra, det är fult, så ett IMO lajbans förslag, off the top of my head, Shakespeare Stylez:
Alvkungen Oberon och drottningen Titania (search and replace when good names are found) har börjat gräla; de håller nämligen på varsin sida av konflikten. Mind you, det är inget stort, uppslitande bråk; det är snarare som ett litet gräl om vad man ska se på TV, eller något. Däremot är Oberon och Titania dels rubbade, as elves are wont to be, och dels totala drama queens, så de förstärker glatt varsin allians med trupper, intrigerar (mot alla, men alltid indirekt varann), krigar och står i.
Titania gillar finkänslighet och ceremoniel, riddare, invecklad etikett et cetera; hennes halva av alvfolket är alltså högalverna. Oberon är mer BANZAI! och oberäknelig; så hans folk är förstås vildalverna. De är rätt nyckfulla och brutala; särskilt Oberon själv är rätt nära gränsen till galen. De är fullknökta med förvandlingskonster, och Oberons högra hand Robin Goodfellow är som James Bond fast med illusionstricks, och utan gadgets. Eller byxor.
Titanias arméer är väldisciplinerade ledmarscherare med färggranna flaggor och blanka pjuck; Oberons kan lika gärna börja jäklas med varandra bara för skojs skull, men de är fler, slugare och mer självständiga.
Egentligen är kungen och drottningen dock bara för stolta för att ge sig, bägge två, men det vet förstås ingen annan om. (Rätt många generaler skulle sätta konjaken i vrångstrupen om de fick reda på hur det låg till. Fehnmeyer skulle förmodligen dö i en infarkt.)

Vildalver får inte mer erfarenhet än människor, även om de kan vara flera gånger äldre. Orsaken är att alver inte behöver bry sig om tid, så de skriver dikter och pimplar stjärnsaft större delen av sitt vuxna liv. Eller snarare, det som sker när de vuxit upp är så flyktigt och snabbt att det inte fastnar.
Det här gillar jag inte heller. Inte på grund av trovärdighetsproblem eller något sådant dumt, utan för att det pigeonholar spelarna våldsamt. På det här sättet kan man liksom bara spela en personlighet som alv, nämligen primpigt, stjärnsörplande miffo. Tänk om man vill spela en supereffektiv, järnhård Röde Baronen-typ, då?
Jag skulle föredra att du drog nytta av settingen istället. Det är ju trots allt förstavärldskrigsnivå, right? Och utvecklingen har gått i samma takt? Så: OK, din alv har varit vid liv sedan medeltiden och lärt sig en massa dumheter, men utvecklingen går framåt, grabben! Biplan har bara funnits i tjugo år eller något, så ingen har haft tid att lära sig flyga biplan längre än så; de bästa alverna är fortfarande inte bättre än de bästa människorna. Alver lär sig ju inte snabbare eller något, de har bara mer tid på sig. Fast inte, då, eftersom allt viktigt blev påhittat i förrgår och allt äldre är helt värdelöst. Sure, du har inhöstat massor av erfarenhet under ditt liv, och den har hamnat i saker som verkade viktiga då; men nu skiter faktiskt min fälthaubits i hur mycket medeltida heraldik du lärt dig.
Alltså kan man säga att alven lärt sig en massa grejer i sitt liv men bestämma att de är grejer som inte är relevanta för spelet och därför inte finns som färdigheter. Alla alvrollpersoner bestäms ha lärt sig exakt så mycket nyttiga grejer som alla andra. Ren slump :gremsmile:

Vill man kan man ju ge alverna vissa sorters små fördelar av »Tala Modersmål«-typ, som en följd; till exempel kanske alla högalver vet exakt hur man ska föra sig i det högalviska hovet; de har det i nerverna efter århundraden av oföränderlighet, så de behöver ingen färdighet för att göra rätt. Färdigheter är till för de som kan misslyckas :gremgrin:

/Feliath — Oberorkenzeppelinenkvadderleftnant :zeppelinare:

Krille

Super Moderator

"Wow, så...otroligt trist. En uråldrig, elak alvdrottning? Gäsp! Kan du inte göra något mindre uttjatat, som skogsninjor som pjottar pilar på en från mägiska trän?"

Jag skiter i om det är uttjatat, så länge som det funkar och ger balla äventyr. Och gilla det eller inte, det är inte alverna som ska vara det som får den här fantasyvärlden att stå ut från mängden, utan förstavärldskrigsgrejen.

Ur den synpunkten suger Shakespeare-grejen. Det är fjantasy med biplan, bejby, inte nån jefla dramadiskurs!

"Inte på grund av trovärdighetsproblem eller något sådant dumt, utan för att det pigeonholar spelarna våldsamt. På det här sättet kan man liksom bara spela en personlighet som alv, nämligen primpigt, stjärnsörplande miffo. Tänk om man vill spela en supereffektiv, järnhård Röde Baronen-typ, då? "

Då får man leva med precis samma begränsningar som alla andra människorollpersoner som vill spela supereffektiva järnhårda Röde Baronen-typer. Sucks to be you!

Det är inte personligheten som är poängen med begränsningen, utan enkelhet i rollpersonsskapandet och avsaknad av specialfall.

Krille

Super Moderator
Re: Tomtar och troll

"Själv ser jag gärna orker (disciplinerade, i pickelhuva), dvärgiska mekaniker (med runförsedda skiftnycklar) och gnombankirer (som styr världen i hemlighet, enligt alla klassiska konspirationsteorier). Men jag är ett ägg."

Men du är ett ägg som till skillnad från andra i tråden fattat vad jag är ute efter. Tja, förutom att jag har lite problem med orcherna och gärna skulle se dem ungefär såhär fast med pickelhuva, och att jag inte har bestämt mig för dvärgar och gnomer än.

Storuggla

Champion

"Men du är ett ägg som till skillnad från andra i tråden fattat vad jag är ute efter."

Om en helt tråd minus en brutalt missuppfattar vad du vill ha så kanske du borde träna på att fråga bättre? :gremgrin:

Storuggla, ödmjukhet i plysch

Krille

Super Moderator

"Om en helt tråd minus en brutalt missuppfattar vad du vill ha så kanske du borde träna på att fråga bättre?"

"Andra" är här i obestämt antal, men vill du ha ett bestämt antal så är det 1 och är en icke nämnd person vars namn börjar med F och slutar med eliath. :gremgrin:

Arfert

Facit
Re: Mer bakgrund

jag skulle snarare gilla att man som rollperson faktiskt tillhör nån av sidorna i konflikten, så man har en rejäl FIENDE att nita... say live and let die..

som biggles under 20-30-talet (eller kalla kriget)...

fast annars bara älskar jag upplägget.

Dilandau

Myrmidon

men nu skiter faktiskt min fälthaubits i hur mycket medeltida heraldik du lärt dig
Fantastisk idé! Otroligt bra. Löser alla prolem jag haft med alver i ett naffs. Visst, ge dem en jäkla massa färdighetspoäng för att de levt så länge, men öronmärk de flesta för hel obsoleta färdigheter från gågna sekel. Medeltida heraltik, eller what have you. Slåss med lans från hästrygg, danser som inte längre dansas, pre-newton-fysikteori, hantering av tryckpressar a la gutenberg, medicinsk utbildning på 1500-talsnivå, etc.

Det är ju hur bra som helst!

Krille

Super Moderator

"Det är ju hur bra som helst!"

Förutom att det tar en massa tid för att bokföra färdigheter vars enda uppgift är att tala om att alven har en massa gamla färdigheter som inte används längre.

Keep it simple, stupid.

Chi

Veteran

Tror iofs inte att Feliath menade att alla dessa "onödiga" färdigheter skulle bokföras.

Alltså kan man säga att alven lärt sig en massa grejer i sitt liv men bestämma att de är grejer som inte är relevanta för spelet och därför inte finns som färdigheter. Alla alvrollpersoner bestäms ha lärt sig exakt så mycket nyttiga grejer som alla andra. Ren slump
Jag förstod hans inlägg som om det var ett annorlunda sätt att se påvarför alverna inte har mer färdigheter än människor. Jämfört med din förklaring.

Orsaken är att alver inte behöver bry sig om tid, så de skriver dikter och pimplar stjärnsaft större delen av sitt vuxna liv. Eller snarare, det som sker när de vuxit upp är så flyktigt och snabbt att det inte fastnar.
Vilket i Feliaths tycke skulle låsa in alla alver i facket "primpigt, stjärnsörplande miffon".

Jag måste nog säga att jag föredrar Feliaths förslag då det inte säger något om alvens personlighet, men det är klart om du är ute efter klassiska alver, där alla dricker fruktvin och läser poesi för varandra, är ju din variant att föredra.

Nightowl

Champion

.. så det är inte bara jag som gjort den kopplingen tydligen.
Har jag inte sagt heller.

Men vid översättningar (säger översättaren) måste man inte bara tänka på lämpliga utan också möjliga översättningar. Och gnome kan översättas med andra saker än tomte (gnom, framförallt, som faktiskt är ett svensk ord som dock också kan felassocieras), och tomte kan översättas med andra ord än gnome (oftast brownie, men en engelsk upplaga av Nils Holgersson kallar tomten för goblin och en annan för troll).

Praktverket är för övrigt ursprungligen holländskt, för övrigt. Huygen och Portvliet har gjort en uppföljare och en intressant bok om hundar. Och den boken handlar DEFINITIVT om skogstomar, Arfert - jag har både engelska och svenska upplagan i hyllan, och jag fattar inte hur du kan göra den tolkningen. Två av typerna av tomtar som nämns är skogstomtar och hustomtar. De gör det skogs- och hustomtar i sagor respektive folktro ofta gör, fast deras magi är nedtonad. De har bara luvan gemensamt med D&Ds gnomer. Så det är visst snack om den saken.

Men whatever.

Erik

Nightowl

Champion
Orchidé

:gremcool:

Orcher som är stora och starka bestämmer oftast över andra orcher. Detta hänger inte, som människor tror, enbart ihop med att orcher avgör saker med våld, och därför blir det de största och tuffaste som bestämmer. Nä, en orch som folk (dvs andra orcher) ser upp till växer bokstavligen med uppgiften, även om han redan är fullvuxen.

Om en orchisk officer är kortare eller klenare än sina mannar är det ett allvarligt disciplinproblem någonstans, och orchiska generaler är ena riktiga bjässar.

(Speltekniskt: om man nu kan spela orcher, bör en spelare vars orch har status - oavsett status hos vem - se till att han spelar en lång och kraftig räkel.)

Erik

PS: Det är för övrigt där pickelhuvan kommer in. Den får folk att se längre ut.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tomtar i turban

I mina öron (eller ögon kanske snarare) så verkar du mer vara ute efter feedback i form av "Åh, vad häftigt! Berätta mer!" än "Häftigt förvisso, men du skulle även kunna göra såhär och såhär". Presentation snarare än diskussion eftersom du redan verkar veta vad du vill. Eller återstår det områden där dina medforumiter faktiskt kan tillföra något?

Krille

Super Moderator
Re: Tomtar i turban

"I mina öron (eller ögon kanske snarare) så verkar du mer vara ute efter feedback i form av "Åh, vad häftigt! Berätta mer!" än "Häftigt förvisso, men du skulle även kunna göra såhär och såhär"."

"Häftigt förvisso, men" inbjuder i alla fall till mer diskussion än "Wow, så...otroligt trist". Det handlar i det här specifika fallet om attityd till ämnet i fråga. Jag är ute efter fantasy med biplan, inte folktro med biplan eller shakespearedramer med biplan. Den biten kan inte diskuteras.

"Presentation snarare än diskussion eftersom du redan verkar veta vad du vill."

Hade jag vetat vad jag vill så hade du haft boken i handen vid det här laget.

"Eller återstår det områden där dina medforumiter faktiskt kan tillföra något?"

Förutom att peka ut det jag inte vill ha (genom att skriva det och jag säger "blä" - vilket juh faktiskt förtydligar spelvärlden) så finns det även alla områden som jag inte har snuddat vid ännu, exempelvis magi eller dvärgar, eller konsekvenser av sådant som har presenterats. Nightowl har redan kläckt ur sig ett par trevliga idéer och har alltså tillfört något.

Jag är inte en sån där typ som säger "hej ja vill skriva et rolspel men ja vet inte vad d ska handla om hjälp mej". Jag vet redan vad det ska handla om, men köper man den premissen och greppar vad det ska handla om så finns alla möjligheter i världen att tillföra något.

Feliath

Swashbuckler

Jag skiter i om det är uttjatat, så länge som det funkar och ger balla äventyr.
So, wait, alla gånger du klagat på standardfantasy har det bara varit någon sorts sarkasm? :gremsmirk:
Allvarligt, det fattar väl jag med att det inte är alverna som var huvudsaken, men det var där jag tyckte jag hade något att tillföra. Jag har svårt att tänka mig att du faktiskt menar att det är bättre med bara en ny och rolig idé per spel...
Dessutom, ett inlägg som i sin helhet lyder »MOARGH Spad-13 Pratt & Whitney Vickers w00t!« har ju ingen något bruk för, även om det är en korrekt representation av min reaktion (vilket det är). Utom en egoboost, möjligen, men det kan du se dig i månen efter :gremgrin:
Silly me, jag dabbade mig som Merlin och trodde att du ville ha råd när du bara ville ha medhåll.

Ur den synpunkten suger Shakespeare-grejen. Det är fjantasy med biplan, bejby, inte nån jefla dramadiskurs!
För det första är En Midsommarnattsdröm en komedi, inte ett drama. För det andra är den full med konstig buskishumor. För det tredje avsåg Shakespearesyftningen det faktum att jag plankat själva setupen, inte något trams om stil och blankvers. Otydligt formulerat av mig dock, medgives.
Men, liksom, lite credit kan man väl få på den här barren? Om du skriver att det är Bigglesfantasy du vill ha så fattar jag givetvis att du vill ha Bigglesfantasy; jag är läskunnig, inte Caligula.

Då får man leva med precis samma begränsningar som alla andra människorollpersoner som vill spela supereffektiva järnhårda Röde Baronen-typer. Sucks to be you!
Du har tydligen helt missuppfattat vad jag var ute efter, för det där var exakt min poäng: att man skulle ha samma begränsningar, inte en extra på personligheten. Vad jag tycker är att din ursäkt är en jobbig ursäkt därför att den bara lämnar utrymme åt en personlighet, »gapande fåne«. Jag försökte alltså föreslå en alternativ ursäkt som gav exakt samma regelmässiga resultat fast utan begränsningen på personligheter, och som dessutom tog direkt hänsyn till spelvärlden i övrigt. And I ask you, boy, what's wrong with that?
Chi hajade precis vad det handlade om.

/Feliath — Spaderess-skvadronen

Krille

Super Moderator

"So, wait, alla gånger du klagat på standardfantasy har det bara varit någon sorts sarkasm?"

Eller så innebär biplanen en tillräckligt stor förändring av genren att det räcker för mig.

"Allvarligt, det fattar väl jag med att det inte är alverna som var huvudsaken, men det var där jag tyckte jag hade något att tillföra."

Och jag tyckte inte om den, eftersom jag tyckte att den missade målet.

"Vad jag tycker är att din ursäkt är en jobbig ursäkt därför att den bara lämnar utrymme åt en personlighet, »gapande fåne«."

Och jag håller inte med, och tycker tvärtom. Ditt förslag leder till fler följdproblem.

Streck i den här deltråden.

Dilandau

Myrmidon
Helt [OT]

Fasen, Krille, vad är det med dig? Är det inte lite konstigt beteende att starta en tråd för att få feedback och sen bara snäsa av folk som kommer med lite kritik?

(Eller är det bara internets härliga missförståndskraft som spökar?)

Krille

Super Moderator
Re: Helt [OT]

Det äe egentligen Feliaths avsaknad av finkänslighet som gör att jag snäser av honom. Uttrycker man sig artigt och med hyfs och kommer med förslag som funkar med konceptet, som till exempel Nightowl, så tänker jag inte snäsa av nån.

Dilandau

Myrmidon

Jo det är sant, det blir ju en del bookkeeping. (Men vissa gillar ju sådant.) Men själva idén är solid, tycker jag.

Ulfgeir

Swashbuckler
Fae

Då förstår jag din tankegång. Nej Fae som sådant behövs inte i spelet. Det enda de skulle innebär är ett moment av kaos, men det lär väl vara nog med det än då.

Och skulle Fae ha funnit så lär de väl varit de första som strök med när världen blev industrialiserad.

/Ulfgeir