Nekromanti Blå himmel - bakgrund

Gordeg

Hero
Re: Alver

Högalverna kan visserligen inte låta bli att lyda, men de får nog låta bli att hålla med de med. Motsvarigheten till Nürnberg-rättegångarna blir nog intressanta ur det perspektivet.
Ja, det blir en väldigt ödesmättad tillvaro för de högalver som tvingas utföra sina order, men samtidigt har sitt eget omdöme i behåll. De blir ganska coola SLP om de kan uttrycka sitt missnöje med ord men inte med handling. Det där beror iofs på vilka order de fått, om de uttryckligen blivit beordrade att inte uttala någon kritik...

Gordeg

Feliath

Swashbuckler
Re: Alver

Du svarar synnerligen selektivt, broder.

Nä, det var med Krille-hatten på. Streck i deltråden betydde mest att jag inte hade någon större lust att fortsätta samtalet med dig.
Good and all, då var det som jag trodde.

Problemet med att tala om att alver har en massa oanvändbar kunskap är att det är för ambivalent. Det kommer garanterat en massa folk som hävdar att sextonhundratalsetikett visst är användbart och hävdar att de har +femtielva på relaterade ämnesval.[...]Därav min preferens för en lösning som dels inte kan överklagas, dels inte innebär mer meck och bokförande
Balderdash. Rubbish, all of it.
Det är inte mer sannolikt att någon kommer hävda att just deras alv är ett undantag i mitt förslag än i ditt; det är ju precis lika lätt att hävda att just deras alv minsann inte sörplat stjärnsaft och därför har +femtielva på allt stridsrelaterat de tränade istället.
Inte heller är någondera i högre grad föremål för överklagande än det andra; svaret i bägge fallen är »Nej, enligt reglerna har du inte mer XP än någon annan, skärp dig och sluta försöka att lönnopta«.
Alltså, det enda sättet att lösa det är inte uppspecning av skräpfärdigheterna; man kan också lösa det på exakt samma sätt som i din variant.
Det känns, ärligt talat, som om du fortfarande inte ens försökt haja mitt förslag; jag menar ju att man rent definitoriskt ska säga, i reglerna, att alla alvernas tidigare kunskaper är onödiga dylika som inte bokförs. A priori.

och dels är en av de minst utnyttjade klichéerna inom fantasyn. Pappa Tolkien hade faktiskt med den Midgård: människornas dödlighet var en gåva eftersom de fick saker gjorda, medan alverma aldrig fick saker gjorda då de hade all tid i världen på sig, bokstavligt talat.
Det vete håken om det alls är en kliché. Nog för att Tolkien påstod att det funkade så i Midgård, men han använde det inte i praktiken; i de faktiska böckerna får alverna betydligt mer gjort än människorna.
Men visst, du gillar det. Finfint; det är ett jäkla mycket bättre argument än det andra. För begränsande för min smak, though; jag gillar när man får spela fler än en personlighet per ras om man vill.

I alla fall inte om du kräver en massa saker av mig med samma finkänslighet som en skenande flodhäst i en turistbutik i Kosta-Boda.
Kräver schmäver. Jag inledde mitt första inlägg genom att tydligt markera att det rörde sig om min personliga åsikt. Och, återigen, jag gjorde inget du inte själv har gjort ett otal gånger genom åren.

/Feliath — Oberflüdhestenskenerkapitän

MrG

Swashbuckler
Och svaret på frågan var?

"Appropå stämmingsbilderna, jag skulle nog lösa den miljön med Castel Falkenstein i senare setting..."

Jo, men det ska inte jag. Jag tänker använda T10-systemet, eftersom det finns ett färdigt flygstridssystem till det och eftersom det automagiskt innebär mer action.

"Så hur mycket vill du att det ska handla om miljön och hur mycket ska det handla om miljön för att köra action i?"

Jag vill inte tjata om liknelsen med Star Wars d6 och Rebellalliansen mer än nödvändigt, men det är den nivån det hamnar på. Huvumetaplotten handlar om Fehnmeyer-rörelsen, vapenstilleståndet och dem som försöker sabba det, och det är ur det fokuset som världen kommer att presenteras. Det av världen som inte kan presenteras ur den synvinkeln får presenteras som senare tillägg eller genom spelgruppens egna kreativitet.

Det ska inte tolkas som att det är omöjligt eller att jag inte rekommenderar det, utan som att det hamnar utanför det tänkta fokuset. Fokuset är där för att det ska vara lätt att komma in i miljön och lätt att skapa stårysar, inte för att hindra folk att skapa egna stårysar. Dessutom måste jag sätta en gräns någonstans - en hel och komplett värld med alla möjligheter kommer bli hur tjock som helst, och kommer definitivt att göra det svårare att komma in i miljön.
Frågan i det hela var:
"Så hur mycket vill du att det ska handla om miljön och hur mycket ska det handla om miljön för att köra action i?"
Att hänvisa till Star Wars d6 ger mig inte allt jag behöver då jag inte läst de regelrna, men självklart kan jag starwars-konflikten. Men gör jag det till rollspel skulle jag kunna fokusera det på olika saker, t ex:

-Såparollspel, typ exemplet är att köra allt kretsande kring alla relationer som finns i filmerna
-Intrigspel, med fokus på vad som händer i senaten, att övertyga folk om att göra rätt saker, mycket regler om kontakter osv
-Episkt rollspel, som verkligen fokuserar som filmerna på att rädda världen, där alla regler är slimmade efter att gå snabbt och världen finns i status que eller räddas
-Actionspel, stora system runt eldstrider, i och utanför rymdskepp

Så vill du göra detta för att det kan bli en häftig miljö (för speltyper a, b och c) eller vill du göra det med fokus på action och miljön har en sekundär betydelse (förmodligen det systemtyngsta alternativet)?

Krille

Super Moderator
En klase frågor

En inkomplett lista osorterade frågor:

<ul type="square">[*]Har orcher egna nationer eller minoritetsgrupper (eller för den delen en majoritetsgrupp) i andra nationer?
[*]Ska orcher stavas "orch", "orc" eller "ork"?
[*]Är drakar intelligenta och civiliserade bestar, bara intelligenta, eller dumma djur?
[*]Vilken sorts magi passar i en sådan värld? Observera att jag är ute efter en viss sorts värld och hellre vill ha magi anpassad till den visionen, än att simulera hur magi påverkar världens utveckling fram till 1914.
[*]Har dvärgar egna nationer? Samma frågeställning som orcher.
[*]Vilka andra sorters "utomjordingar" finns?[/list]

MrG

Swashbuckler
Re: En klase frågor

Har orcher egna nationer eller minoritetsgrupper (eller för den delen en majoritetsgrupp) i andra nationer?
Orcher är koloniserade nationern i afrika, och en del har sålt som slavar till USA (och stavas nog Orch), finns även som minoritetsgrupper i europa.

Är drakar intelligenta och civiliserade bestar, bara intelligenta, eller dumma djur?
Små, till synes inteligenta, men kommunicerar dåligt med människor, ungefär som delfiner i det avseendet, vi tror de är smartare än oss, men kan inte prata med dem.

Vilken sorts magi passar i en sådan värld? Observera att jag är ute efter en viss sorts värld och hellre vill ha magi anpassad till den visionen, än att simulera hur magi påverkar världens utveckling fram till 1914.
Elak mörk ritualmagi och en del wicca-magi. Magi som i Indiana Jones...

Har dvärgar egna nationer? Samma frågeställning som orcher.
Nja, de har egna självständiga samhällen under mark och egna distrikt i städerna som fungerar som egna samhällen. Utåt har det inget gemensamt överhuvud, men varje samhälle har sin egna älste som för dess talan till omvärlden. Dvärgar som verkar med människor har ofta tagit mycket av den kulturen med sig, men håller på små egna kulturella avvikelser också (som egna helgdagar).

Vilka andra sorters "utomjordingar" finns?
Fortfarande för tomtar/gnomer för planen.
Troll, främt i norden, stora, tålmodiga och långsamma. Verkar efter egen moral och tempo och ställer sig utanför alla andras konflikter.
Någon ras man inte är van vid, som inteligenta orangutanger, bamfar (x-menrefernse för de som inte vet vad det är), yetis eller australiska urbästar som emigrerat till europa.

Krille

Super Moderator
Hur ska jag svara?

"Så vill du göra detta för att det kan bli en häftig miljö (för speltyper a, b och c) eller vill du göra det med fokus på action och miljön har en sekundär betydelse (förmodligen det systemtyngsta alternativet)?"

Förmodligen allihop, plus dessutom med fokus på en viss metaplott.

Och bara för att det är action så innebär det inte nödvändigtvis att det blir systemtyngre.

Men liksom, jag vet inte hur jag ska svara. För enligt mina ögon så är den frågeställning som du ställer inte ens aktuell. Jag har en miljö, jag har en metaplott, och jag har ett fokus på action. Det finns inget som säger att det ena är ett större skäl till att göra det än det andra. Det enda jag kan säga är att jag tycker ståryn är ball, miljön är häftig och att jag skulle köra action i den.

Och för att förtydliga grejen med Star Wars d6: resten av systemet är ointressant ur den här synvinkeln, utan den viktiga regeln som jag har som förebild är regeln "rollpersoner tillhör rebellalliansen". Huruvida spelarna sedan vill köra episkt, action eller intriger överlämnas till stor del åt spelgruppen (fast spelledartipsen innehåller förstås en massa riktlinjer om vad som "är" Star Wars, så tyngden där ligger på episkt och action), utan det viktiga är den där biten med "rollpersoner tillhör rebellalliansen", och konsekvenserna det medför.

Så samma sak här: "rollpersonerna tillhör Fehnmeyer-rörelsen" är regeln för dagen. Den bit av världen som behövs för att köra äventyr med Fehnmeyer-rörelsen beskrivs, resten överlämnas till senare äventyr, vad spelarna gör med skiten är deras sak och själv kommer det bli intriger, episkt och action.

Så din frågeställning är inte aktuell enligt mig.

Krille

Super Moderator

"Orcher är koloniserade nationern i afrika, och en del har sålt som slavar till USA (och stavas nog Orch), finns även som minoritetsgrupper i europa."

Fysiskt omöjligt. Det är en fantasyvärld. Europa, Afrika och USA finns inte.

Gordeg

Hero

Vilken sorts magi passar i en sådan värld?
Magi kopplat till teknologi och föremålstillverkning. Flaxkikare, segel som alltid tycks hitta rätt vind, motorer som inte behöver bränsle och bara startar när de själva vill och så vidare.

Gordeg

MrG

Swashbuckler

Menar såklart:
"Orcher är koloniserade nationern i södra regionerna och en del har sålt som slavar till de västra öarna (och stavas nog Orch), finns även som minoritetsgrupper i den civiliserade världen."
Bara råkade bli lite övertydlig :gremlaugh:

MrG

Swashbuckler
Re: Hur ska jag svara?

Men du svarar ju?
Du skrev nu tydligt att du ville köra action och ha fokus på action. Det var det som jag undrade...

Sedan kan man sjävlklart köra annat också, men alla system brukar passa bättre för vissa sorters rollspel än andra (om man inte tror och vill ivra för universalspel) och jag var nyfiken på din inriktning. Hade anat att det var action du var ute efter, och låt då det vinkla resten av vad du gör med systemet.

Kan bli kanon som actionkampanjmiljö för att driva histrioer längs med metaplotten och eventuellt till en häftig slutstrid. Låter som det kan passa både questupplägg och en medveten fisktank. Och som du kan få läge att bygga massa roliga, knorriga regler. Och ska man köra mycket flygaction, blir det ofta just action, då kommunikationen och intreigerna i luften är lite begränsade, även om man kunde skrika mellan planen :gremwink:

Och självklart behöver inte action vara systemtygnre, men det brukar ofta bli det, trots att det går att friforma. Men jag sa inte att det var nödvändigt systemtyngre, bara förmodligen :gremwink:

Dewil

Skrivbordsgeneral

Har orcher egna nationer eller minoritetsgrupper (eller för den delen en majoritetsgrupp) i andra nationer?

Har dvärgar egna nationer? Samma frågeställning som orcher.

Ska orcher stavas "orch", "orc" eller "ork"?
Orcher, dvärgar och andra minoritetsfolk lever bland människorna, ibland integrerat, ibland väldigt segregerat. Det finns stater (städer, regioner, provinser etc.) där icke-mänskliga individer inte tillåts bosätta sig utan myndigheternas tillstånd och där de föraktas av människorna. I vissa etniskt blandade regioner och städer lever alla folkslag blandat utan någon större osämja och icke-människor kan uppnå inflytelserika positioner inom sina respektive branscher.

Den gryende nationalismen har på sina ställen inneburit betydande slitningar mellan människorna och minoritetsfolken, slitningar som ibland har gått till handgripligheter och t.o.m. mord på minoritetspersoner. Hårdföra nationalister menar att minoritetsfolken inte känner någon lojalitet mot nationalstaten utan enbart med sina fränder och därför utgör ett hot som måste elimineras. Som svar på detta finns därför nationalistiska och separatistiska rörelser även bland minoriteterna, rörelser som långt ifrån alla ur minoriteterna sympatiserar med, särskilt inte de som lever integrerat med människorna och har tagit åt sig mycket av deras kultur.

Orch stavas självklart orch; det är väl inte pseudo-Tolkien du vill göra? :gremtongue:

Dewil

Dilandau

Myrmidon

Orcher (så stavas det) lever i små enklaver i mänskliga samhällen. De försörjer sig på sådant som människor inte vill jobba med.

Drakar små, dumma djur. Inte mer avancerade än flygande krokodiler. Däremot är Simurgher fantastiskt intelligenta och magiska varelser.

Magi. Det som skulle passa bäst är, tror jag, det som ig gamla Drakar och demoner kallades för Mentalism. Magi som förstärker och förbättrar kroppen. Då kan piloterna klara riktigt spännande manövrer i luften utan att svimma, till exempel.

Dvärgar har sina egna småstater, oftast belägna kring gruvor.

Andra utomjordlingar: Yara-ma-yha-who.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Fortsätt inte skriva i den här deltråden tack

Jag tror inte att det kommer något gott ur en fortsatt diskussion i den här frågan. Uppmaningen gäller er båda och alla andra som eventuellt varit intresserade av att driva konflikten vidare.

walium

Ganska töntig, faktiskt

Jag tycker absolut att åtminstone orcherna ska ha egna nationer. Sedan kan de trots detta även utgöra minoriteter i varandras och i människornas nationer. Nationalismen kan ges en helt ny dimension med ett flertal vitt skilda raser i leken.

Dvärgarna skulle kunna vara ett folk i jakt på ett land, kanske i stil med judarna. Deras strävan efter egen nation kan vara ett av skälen till den konflikt som har uppstått.

"Är drakar intelligenta och civiliserade bestar, bara intelligenta, eller dumma djur?"

Tja, jag gillar tanken på luftburna valfångare och väldiga flygbestar. Men samtidigt så tycker jag att det är lite tråkigt att reducera drakarna till dumma behållare av flygande olja. Kan det inte finns en mer omfattande flygfauna så att det finns korkade dumdjur att jaga och frukta samtidigt som drakarna kan fortsätta vara intelligenta varelser?

Bara för att de är smarta behöver de dock inte vara überkonspiratörer i stil med de drakar som förekommer i till exempel Forgotten Realms. De kan lida av samma problem som högalverna. Vad är 30 futtiga människoår för en gigant som lever i millennier? De skulle kunna vara farligare på grund av sin tanklöshet än på grund av sina mäktiga krafter. Varför skulle de märka eller bry sig om de brakade igenom en örlogsflotta om det gick på ett ögonblick och utan några allvarliga skador i deras värld?

Nightowl

Champion
Egotripp: läser inte de andras svar...

* Har orcher egna nationer eller minoritetsgrupper (eller för den delen en majoritetsgrupp) i andra nationer?
* Ska orcher stavas "orch", "orc" eller "ork"?
* Är drakar intelligenta och civiliserade bestar, bara intelligenta, eller dumma djur?
* Vilken sorts magi passar i en sådan värld? Observera att jag är ute efter en viss sorts värld och hellre vill ha magi anpassad till den visionen, än att simulera hur magi påverkar världens utveckling fram till 1914.
* Har dvärgar egna nationer? Samma frågeställning som orcher.
* Vilka andra sorters "utomjordingar" finns?
*De flesta nationer brukade vara mång-artiga, men den moderna tidens nationalism kräver att en nation ska bestå av en art.
*Ork.
*Drakar är intelligenta men ociviliserade. Man behöver ingen civilisation om man är en drake.
*Ingen jäkla aning, men jag gillar om den liknar magin i många fjantasyvärldar - Eon kunde vara ett bra exempel - i det att den inte nödvändigtvis är något mystiskt eller konstigt för dess utövare. Ingen ockultism, alltså, utan en förelöpare till den moderna vetenskapen.
*Jag har en lång harang om dvärgar jag får se om jag orkar skriva ikväll (jag tänder på det här, jag vet inte varför). Kortis: Ja, det finns en dvärgisk nation men också många dvärgiska enklaver. De dvärgiska nationalisterna önskar att dessa skall underställas Bergakungen i den dvärgiska stormakten. Vad de tycker om saken varierar, men pantroglodyterna är en viktig politisk grupp bland många dvärgar.
*Gnomer har jag också en lång harang om. Jag måste uppbåda lite energi först, bara. :gremsmile: I övrigt: fjantasyraser är balla. Jag fick igår kväll en mystisk vision av den gamla tecknade serien Blackhawk (jag vet, fel krig att vara pilot i) i nån sorts Blå Himmel-version, där bl.a. svensken Olaf var nån sorts behornad, hårig rese.

Erik, för tillfället trött och mosig

Nightowl

Champion
Tjafs: Dvärgar

Dvärgar är, som man kan vänta sig, kortare än människor. En genomsnittsdvärg räcker en genomsnittsmänniska till armhålan eller så. Dvärgar är dock kraftigt byggda och har annorlunda muskelfästen och benstomme än människor, så de är lika starka i stort sett, och de har kraftigare nypor.

Till utseendet liknar dvärgar just kortvuxna kraftiga människor, med några undantag. De har mer hårväxt, särskilt i ansiktet. Dvärgars skägg är mer borstigt och styvt än människors, i synnerhet längs kinderna, och funkar till en del som en katts morrhår. Dvärgar gillar av förklarliga skäl inte att raka sig, men modet gör konstiga saker med folk ibland. På huvudet har dvärgar korta, kraftiga horn, och deras fötter är långtåiga kloförsedda tassar, men det är mer akademiska detaljer eftersom de normalt aldrig går barhuvade (i synnerhet kvinnor) eller barfota. Horn är en sexualsymbol för dvärgmän, ungefär som bröst för människohanar, och det anses mycket ofint att visa dem offentligt. Bara fötter är rent obscent.

Liksom gnomer och resar tillhör dvärgarna de troglodytiska folken, eftersom de i nån sorts forntid levde i grottor och håligheter. Dvärgar trivs än idag ganska bra under jorden och har aldrig cellskräck eller blir mörkrädda, men det är mest en paleonotologisk detalj. Dvärgarnas gamla religion hävdar att Gud och en sorts paradis ligger under jorden; deras moderna vetenskap hävdar att de nog utvecklats från nån sorts underjordisk varelse. Underjorden spelar inte nån större roll i modern politik (något annat vore dyngtrist i ett spel som handlar om flygare) men det kan ju vara bra att veta.

Stereotypa dvärgar är stoiska, fåordiga, konservativa (troligtvis för att de lever så länge, även om de inte alls kan mäta sig med alver) och mycket måna om att inte "tappa skägget", dvs förlora ansiktet. Modern dvärgisk kultur har överdrivit dessa drag för att kontrastera mot alver, människor och annat opålitligt bös. Dessa regler gäller traditionellt inte om man är berusad , dock.

Dvärgar bär nuförtiden keps och blåställ eller kavaj och hög hatt, men i en heroisk forntid man numera gärna ser tillbaka på med nostalgisk vördnad såg de ut ungefär som i standardfantasy: hjälmar, stora skägg, yxor och brynjor. Det dvärgiska stortinget och höga ämbetsmän klär sig fortfarande på det sättet.

Dvärgarna lever i en hel del spridda enklaver över världen, men den enda dvärgiska nationen ligger på en ögrupp nånstans. Den är dock en rik och stabil stormakt, eller var, före kriget. Dvärgarnas "urhem", som de säger, drabbades mycket hårt av kriget, särskilt psykologiskt. För att förklara varför måste vi göra en utvikning av den sorten som Nightowl älskar.

Dvärgar har aldrig pysslat så särskilt mycket med magi i den mening som andra folk lägger i ordet, men det finns en särskild magisk vetenskap som endast dvärgar kan lära sig. Den bygger på en säregen naturlig empati som dvärgar har för saker de varit med och byggt eller konstruerat, och dess effekt är i stort sett att göra sådant arbete mer effektivt - det går åt mindre tid eller mer material eller grejerna håller bättre, typ. På detta område kan dvärgar därför upprätthålla en oslagbar kvalitet, som varit viktig i deras historia. I motsats till mer vanlig magi kräver den inga särskilda ritualer eller åthävor, förutom två saker: man måste ta god tid på sig, och man måste namnge det man bygger. Oftast skriver man dess namn tydligt med prydlig runskrift, det traditionella dvärgiska alfabetet. Man kan använda den för att reparera och underhålla saker också, men bara om de är byggda med magin. Den kan också hjälpa en att arbeta med föremålet, men bara om man byggt det själv.

Dvärgmagi har en egenhet: dess effektivitet ökar proportionellt ju större det man bygger är. Det har alls ingen effekt om man, säg, gjuter en ring eller lagar ett armbandsur, men är märkbar om man tillverkar en kruka eller en skiftnyckel, ger en klar "edge" på en bil eller matsalsmöblemang, och kommer till sin egentliga rätt enbart när man bygger STORA saker, som båtar, hus och stora maskiner.

Det dvärgiska rikets suveränitet byggde på dess gruvdrift (den bästa i världen) och dess oslagbara flotta. Dvärgar är dock långsamma av sig, och var inte beredda på modernt luftkrig och modern massproduktion. Därför ledde det Stora Kriget till de första förlusterna på dvärgarnas egen jord på flera sekler. Även om man hade färre döda än andra nationer var detta en chock och ett slag för nationen. Visst, nationen inledde en intensiv modernisering, och det kanske var bra och gjorde landet säkrare, men dvärgarna har inte hämtat sig än. Dessutom gör dvärgarnas speciella talanger att de tar förluster av byggnader och fordon lika hårt som förluster i manskap.

Ursprungligen gick dvärgarna in i kriget för att skaffa kolonier på fastlandet för att försörja sin tunga råvaro industri (inklusive jordbruket - dvärgar gör utmärka självbindare, kvarnar och dylikt) men sedan uppstod pantroglodytismen . Denna politiska rörelse, ledd av historikern Hävdakall, menar att en av gud och/eller naturen given rätt ska alla de dvärgiska rikena enas under Bergakungen över öarna. (Kungen har egentligen ingen riktig makt längre, annat än rent symboliskt, men den är å andra sidan stor.) Pantroglodytisterna menar att de inte bryr sig om de länder som ligger emellan de dvärgiska enklaverna, och fördömer de försök till erövringar av sådana områden under kriget. Å andra sidan vill de köra ut alla icke-dvärgar (utom, verkar det som, gnomer och resar, som har status som "hedersdvärgar" i sammanhanget).

Pantroglodytister har dykt upp i många dvärgiska områden som styrs av andra härskare än dvärgar, och i små självständiga dvärgnationer, och är ofta måttligt populära bland de styrande - de brukar hamna i sinkaburum eftersom de öppet hävdar lojalitet mot ett helt annat land än det de bor i. Detta leder förstås till protester från andra dvärgar.

Två kulturella fenomen bland dvärgar är värda att nämna även om de är små och obetydliga eftersom de kan vara intressanta. Det första är att få icke-dvärgar pratar eller läser dvärgiska. Dvärgar brukar därför prata andras språk när de vill prata med icke-dvärgar. Eftersom dvärgar tar namn på väldigt stort allvar (man förstör t.ex. helst inte något som har ett namn skrivet eller tryckt på sig) översätter de sina namn - som alltid betyder något - till andra språk. De brukar också, när de presenterar sig för någon, vilja veta vad deras namn betyder.

Det andra har att göra med den omnämnda dvärgmagin. Sådan kan nämligen vrängas , vilket dvärgar betraktar med stor misstro, även om det kan vara nog så effektivt. Vrängd magi är, skulle en dvärg säga, som de där mänskliga svartkonstnärerna som sägs kunna ta livet av någon och sedan uppväcka liket som sin slav. Vrängd magi går till så, att man medvetet slår sönder ett Namngivet föremål och bygger upp det igen, varefter man ger det ett nytt namn. Dvärgiska magiker kan känna igen ett vrängt föremål och blir ofta rent fysiskt illamående av det.

Krigstraumat har dock fått en del magiker att strunta i gamla tabun, och utöva vrängd magi, trots att det fortfarande är förbjudet. Det dvärgiska flygarässet Skuggflygare, med rekord i antalet nedskjutna fiendeplan, använder ett plan som han med berått mod störtat och byggt om flera gånger, och det är kusligt effektivt - liksom det faktum att han överlevt sina krascher, en del in i motståndarsidans flygkryssare.

Erik

Big Marco

Läskig
Re: Grundfråga

Cool idé! Känns som Ereb '98 - fast en annan riktning. Biplan och skyttegravar är mysiga.

En grundfråga - vad ser du som viktigast fokus ur storyperspektiv, fjantasyaspekten eller pseudo-WWI-aspekten? För det känner bättre att beakta dina frågor utifrån din vision (eftersom du uppenbarligen har en) än att hitta på saker som kolliderar med den, med frustration på köpet.

Nightowl

Champion

Kan det inte finns en mer omfattande flygfauna så att det finns korkade dumdjur att jaga och frukta samtidigt som drakarna kan fortsätta vara intelligenta varelser?
Meh. Det är inte ens en tiondel så häftigt som att jaga drakar, utan fullständigt skittrist. I såna fall kräver jag tillbaka copyrighten på idén med flygande valfångare. :gremgrin:

Och vad säger att folk inte skulle jaga drakar bara för att de är intelligenta, när drakars roll före kommersiell drakfångst var att käka upp folk och bränna ned städer? Människor har gjort jävligt scary saker mot varandra av kommersiella skäl i verkligheten, och då pratar vi ändå om samma art.

Erik