Vetenskap kontra "vetenskap"?
krank said:
Troberg said:
Instämmer. Det är den som börjar vara otrevlig som startar det, inte den som har icke-typiska åsikter (inom rimliga gränser, såklart).
Jag tycker nog att Thermights inlägg var väldigt otrevligt, givet tonen kring feminism och det typiska tramset om att t.ex. sätta citattecken kring ordet vetenskap i genusvetenskap. Thermight skrev ett väldigt skarpt inlägg, som verkar oerhört kalkylerat för att reta upp maximal mängd feminister. Det handlar inte om att lägga fram och argumentera om en åsikt. Det var verkligen inte det Thermight gjorde. Han lade fram löje och hån och provokation.
Jag håller inte med dig där.
Dessutom, det är en ganska vanlig åsikt att genusvetenskap inte är en vetenskap, på samma sätt som, låt säga, sociologi, retorik eller ekonomi inte heller är vetenskaper, eftersom de innehåller för stor andel bedömningar och för lite observerbara fakta som man kan sätta ett mätinstrument på för att få ett objektivt mätbart värde. Skalan för "graden av vetenskap" är väl, i fallande ordning, ungefär:
* Ren teori, utan behov av avstämning mot verkligheter. Tex matematik, som bara behöver ha en intern konsekvens för att vara giltig och verifierad.
* Objektivt mätbara vetenskaper. Om bollen faller i vacuum så får den x hastighet efter att ha fallit y meter.
* Delvis mätbara vetenskaper, tex de där man måste ta till statistiska metoder. Tex "Den här atomen har med 38% sannolikhet fallit sönder om en sekund".
* Delvis mätbara vetenskaper med oklar tolkning. Här börjar man titta på korrelationer mellan statistiska mätningar. Nu börjar det bli iffy på allvar, eftersom korrelation inte implicerar samband (däremot implicerar brist på korrelation brist på samband, så man kan åtminstone finna "negativ kunskap" via dessa metoder), men man gör ändå det antagadet.
* Icke mätbara vetenskaper. Här kommer sånt som litteraturvetenskap och sånt in. Här handlar det enbart om tolkningar och tyckanden, det finns ingenstans något man kan plocka fram skjutmåttet ur fickan (japp, jag har alltid ett skjutmått i fickan (ärligt, jag har alltid ett skjutmått i fickan (det är sant, jag lovar (verkligen (så det är inte för att jag är glad att träffa er))))) och mäta.
* Flum. När det inte finns någon ambition alls att verifiera vad man påstår, exempelvis homeopati och liknande.
* Förolämpningar och ad hominem. När man inte ens bryr sig om ämnet utan bara hoppar på motparten.
Det är inte bara renhet man har på den skalan, det är också "graden av vetenskap". Ju längre åt höger du är längs den linjen, desto mer vetenskap, ju längre åt vänster, desto mer tyckande.
Jag läste Thermights inlägg mot den bakgrunden, och tolkade därefter.