Nej... ni missförstod.Monokel;n336607 said:Det där är ju däremot inte alls sant. Jag har gjort avtryck i spelvärldar, utforskade spännande miljöer och bytt hjärna med... kanske inte robotar, men i alla fall andra människor. Allt det här i väldigt oblorbiga spel.
Nässe;n336563 said:SLs roll är att tolka prata för blorben
2097;n336611 said:Nej... ni missförstod.
Och, i ett blorbigt spel kan det på ett meningsfullt sätt finnas hemligheter och "off screen" saker. Maskinen kanske bara fungerar när den har bränsle osv och det kanske inte rollpersonerna vet om. Att införa såna hemligheter i ett impro-lir riskerar att bara bli calvinball och det rycker bort all påtaglighetskänsla under fötterna på en.
Monokel;n336624 said:En sak som jag inte förstär är hur spelarna vet om maskinen är framimproviserad i stunden eller minutiöst förberedd i förväg. Så länge spelledaren inte är tydlig med att "det här hittar jag på precis här och nu!" så blir väl effekten under spelmötet detsamma?
2097;n336626 said:Som det är nu så finns det en gnagande misstänksamhet att "det här är bara påhittat nu".
Monokel;n336627 said:Den där misstänksamheten förstår jag verkligen i "besegra spelet"-spel. Vilket väl snarast förstärker mitt intryck av att blorb först och främst är ett format för välpreppade dungeons (vilket jag säger utan att lägga någon värdering i begreppet!).
Känns lite som att säga att Aragorn är riktigare och mer solid än Jon Snow...2097;n336629 said:Det blir… en interaktion på ett annat sätt. Med blorben behandlar vi det gemensamma fantasimöblemanget som något äkta och riktigt och solitt.
2097;n336629 said:Sluta ha en hangup på att det bara är bra för besegra-spelet–spelande. Ja jo det är en grundförutsättning för den typen av spelande men det är inte bara det.
Monokel;n336635 said:Det är ju därför jag ber om exempel på hur blorb ger fördelar för andra sorters spel. Att alla exempel som läggs fram råkar handla om dungeons och/eller platsutforskning kanske bara är en slump?
"Problemet" för mig är att jag aldrig haft den där känslan av att saker inte är på riktigt om de inte stod på ett papper innan spelet började. Jag spelar spel där det är underförstått att spelledaren försöker underlätta för gruppen att berätta en bra historia tillsammans, vilket ibland kan innebära att saker hen inte planerat dyker upp i spelet. Har aldrig upplevt att det stör eller gör historien mindre "verklig". Snarare tvärtom. Det är förstås en fråga om spelstil och smak. Har saknat den tydligheten i definitionerna - vilka upplevda problem det är som blorb löser i spel som inte handlar om att "besegra spelet".
Nässe;n336563 said:en blorb kan inte ha element som definierar vad som kommer hända, dvs förutbestämda skeenden
Magnus Seter;n336637 said:Huga! Vänta nu.
Då är ju världen försatt i stasis överallt utom där dit spelarna väljer att deras rollpersoner går. Och när de går därifrån inträder stasis igen.
Det låter ju inte så roligt eller trovärdigt, är det inte SL:s uppgift att låta världen utvecklas även där inte rollpersonerna påverkar skeendet?
/M
Monokel;n336635 said:Det är ju därför jag ber om exempel på hur blorb ger fördelar för andra sorters spel. Att alla exempel som läggs fram råkar handla om dungeons och/eller platsutforskning kanske bara är en slump?
Finns det något skäl, förutom kostnaden för avancerad AI, till att inte robotisera både preppen och spelledandet?kloptok;n336643 said:Det handlar också om att renodla spelledarens roll till att bli mer av en domare och mindre av en regissör. Inte för att jag inte litar på spelledaren, utan för att jag uppskattar när input kommer från spelet och preppen istället för beslut tagna i stunden, som ibland är omedvetet partiska och där potentiella konsekvenser inte alltid har tänkts igenom.
Rangertheman;n336633 said:Känns lite som att säga att Aragorn är riktigare och mer solid än Jon Snow...
Rangertheman;n336633 said:Spelar vi ett fantasyspel och SL plötsligt säger att en SLP drar upp en magnum-revolver och blåser huvudet av min RP, spelar det ingen roll om SL preppade personen med revolvern för 100 spelmöten sedan och att vi råkade stöta på honom först nu.
Monokel;n336635 said:Jag spelar spel där det är underförstått att spelledaren försöker underlätta för gruppen att berätta en bra historia tillsammans, vilket ibland kan innebära att saker hen inte planerat dyker upp i spelet.
Monokel;n336635 said:Har aldrig upplevt att det stör eller gör historien mindre "verklig".