Nej... ni missförstod.Monokel;n336607 said:Det där är ju däremot inte alls sant. Jag har gjort avtryck i spelvärldar, utforskade spännande miljöer och bytt hjärna med... kanske inte robotar, men i alla fall andra människor. Allt det här i väldigt oblorbiga spel.
Gloraklet är spelledarens verktyg för det! Gloraklet är alltså prepp+regler+tärningarNässe;n336563 said:SLs roll är att tolka prata för blorben
Det skulle underlätta för mig om du inte uttrycker jag-tycker-att-saker med så-här-är-det-ord. Blir lätt att missförstå i text2097;n336611 said:Nej... ni missförstod.
En sak som jag inte förstår är hur spelarna vet om maskinen är framimproviserad i stunden eller minutiöst förberedd i förväg. Så länge spelledaren inte är tydlig med att "det här hittar jag på precis här och nu!" så blir väl effekten under spelmötet detsamma?Och, i ett blorbigt spel kan det på ett meningsfullt sätt finnas hemligheter och "off screen" saker. Maskinen kanske bara fungerar när den har bränsle osv och det kanske inte rollpersonerna vet om. Att införa såna hemligheter i ett impro-lir riskerar att bara bli calvinball och det rycker bort all påtaglighetskänsla under fötterna på en.
Ja... om alla hade kört blorbigt hela tiden och fudgandet aldrig hade uppfunnits så skulle det där vara ett mycket mindre problem...Monokel;n336624 said:En sak som jag inte förstär är hur spelarna vet om maskinen är framimproviserad i stunden eller minutiöst förberedd i förväg. Så länge spelledaren inte är tydlig med att "det här hittar jag på precis här och nu!" så blir väl effekten under spelmötet detsamma?
Den där misstänksamheten förstår jag verkligen i "besegra spelet"-spel. Vilket väl snarast förstärker mitt intryck av att blorb först och främst är ett format för välpreppade dungeons (vilket jag säger utan att lägga någon värdering i begreppet!).2097;n336626 said:Som det är nu så finns det en gnagande misstänksamhet att "det här är bara påhittat nu".
Det är därför jag försöker förklara att det inte bara handlar om det.Monokel;n336627 said:Den där misstänksamheten förstår jag verkligen i "besegra spelet"-spel. Vilket väl snarast förstärker mitt intryck av att blorb först och främst är ett format för välpreppade dungeons (vilket jag säger utan att lägga någon värdering i begreppet!).
Känns lite som att säga att Aragorn är riktigare och mer solid än Jon Snow...2097;n336629 said:Det blir… en interaktion på ett annat sätt. Med blorben behandlar vi det gemensamma fantasimöblemanget som något äkta och riktigt och solitt.
Det är ju därför jag ber om exempel på hur blorb ger fördelar för andra sorters spel. Att alla exempel som läggs fram råkar handla om dungeons och/eller platsutforskning kanske bara är en slump?2097;n336629 said:Sluta ha en hangup på att det bara är bra för besegra-spelet–spelande. Ja jo det är en grundförutsättning för den typen av spelande men det är inte bara det.
Som med allt annat är det bara ett problem om det är ett problem. För mig är det problem när glöggen smakar lakrits! WTF liksom!?!?! Men för andra är det jättekul.Monokel;n336635 said:Det är ju därför jag ber om exempel på hur blorb ger fördelar för andra sorters spel. Att alla exempel som läggs fram råkar handla om dungeons och/eller platsutforskning kanske bara är en slump?
"Problemet" för mig är att jag aldrig haft den där känslan av att saker inte är på riktigt om de inte stod på ett papper innan spelet började. Jag spelar spel där det är underförstått att spelledaren försöker underlätta för gruppen att berätta en bra historia tillsammans, vilket ibland kan innebära att saker hen inte planerat dyker upp i spelet. Har aldrig upplevt att det stör eller gör historien mindre "verklig". Snarare tvärtom. Det är förstås en fråga om spelstil och smak. Har saknat den tydligheten i definitionerna - vilka upplevda problem det är som blorb löser i spel som inte handlar om att "besegra spelet".
Huga! Vänta nu.Nässe;n336563 said:en blorb kan inte ha element som definierar vad som kommer hända, dvs förutbestämda skeenden
Läs: räls. Världen kan utvecklas, men man bör ha i åtanke att RPs agerande eventuellt kan ändra på det. Alltså, inget får vara skrivet i sten, för det kan finnas en mikroskopisk chans att RP höjs till gudar och kan påverka världens gång. Men det är akademiskt. Du har rätt i ditt antagande. Man begöver inte ta höjd för varje tänkbart skeenden. "Dag 11 rånar Johnssonligan banken, om inget annat sker som förhindrar det"Magnus Seter;n336637 said:Huga! Vänta nu.
Då är ju världen försatt i stasis överallt utom där dit spelarna väljer att deras rollpersoner går. Och när de går därifrån inträder stasis igen.
Det låter ju inte så roligt eller trovärdigt, är det inte SL:s uppgift att låta världen utvecklas även där inte rollpersonerna påverkar skeendet?
/M
Först och främst så behöver dungeons och platsutforskning inte alls handla om att "besegra spelet". Jag vet att många uppskattar den typen av spel, men det är inte det jag själv gillar med sådana spel.Monokel;n336635 said:Det är ju därför jag ber om exempel på hur blorb ger fördelar för andra sorters spel. Att alla exempel som läggs fram råkar handla om dungeons och/eller platsutforskning kanske bara är en slump?
Finns det något skäl, förutom kostnaden för avancerad AI, till att inte robotisera både preppen och spelledandet?kloptok;n336643 said:Det handlar också om att renodla spelledarens roll till att bli mer av en domare och mindre av en regissör. Inte för att jag inte litar på spelledaren, utan för att jag uppskattar när input kommer från spelet och preppen istället för beslut tagna i stunden, som ibland är omedvetet partiska och där potentiella konsekvenser inte alltid har tänkts igenom.
Jon Snow är från Games of Throne va? Jag har aldrig sett det.Rangertheman;n336633 said:Känns lite som att säga att Aragorn är riktigare och mer solid än Jon Snow...
Det här svaret som jag ska skriva nu kanske kommer lite åt "besegra spelet"-hållet men jag tycker inte att mina andra har varit det:Rangertheman;n336633 said:Spelar vi ett fantasyspel och SL plötsligt säger att en SLP drar upp en magnum-revolver och blåser huvudet av min RP, spelar det ingen roll om SL preppade personen med revolvern för 100 spelmöten sedan och att vi råkade stöta på honom först nu.
Mycket orättvist att du klippte bort mitt exempel med den underbara ängen.Monokel;n336635 said:Det är ju därför jag ber om exempel på hur blorb ger fördelar för andra sorters spel. Att alla exempel som läggs fram råkar handla om dungeons och/eller platsutforskning kanske bara är en slump?
Berätta en historia. Men blorben ger dig inte en teaterbiljett utan en resebiljett till ett annat liv.Monokel;n336635 said:Jag spelar spel där det är underförstått att spelledaren försöker underlätta för gruppen att berätta en bra historia tillsammans, vilket ibland kan innebära att saker hen inte planerat dyker upp i spelet.
Historien. Men blorben låter dig få göra saker med dina egna händer (genom gränssnittet av med munnen sagda och med öronen hörda ord).Monokel;n336635 said:Har aldrig upplevt att det stör eller gör historien mindre "verklig".