Rolemaster och i viss mån MERP/SRR har ju ett sånt system.Så ett system där man väljer talang/förmåga och sedan slår
- ett slag för att träffa
- ett slag för skada
är precis vad jag orkar med. Tur att jag har ett sådant.
Ett attackslag som hanterar
- rollpersonens vapenträning
- typ av vapen
- motståndarens ev parering
- svårigheten att träffa motståndaren
- positioner och fördelar
- motståndarens rustning
- rustningstypens effektivitet mot anfallarens vapen
- hur många skadepoäng som tillfogas
- sannolikheten att tillfoga en allvarliga skada och vilken svårighetsgrad och typ av skada.
Eventuellt ett slag för allvarlig skada som hanterar
- om man omedelbart eller inom kort dör
- lemlästning, organskador m.m.
- omtöckning, medvetslöshet och liknande effekter
- blödningar eller nedsatt förmåga att fortsätta agera.
- om din rustning skyddar mot just den typen av skada.
- en rolig beskrivning
Alltså bara ett eller två tärningsslag per anfall (och en tabell per slag)
Det är dock ändå ökänt för att vara så tungspelat så att folk inte orkar med det.
//EvilSpook