Det var inte min poäng. Vad jag menar är att alla moment kan se ut om en tråkig att-göra-lista. Det tycker jag är krystat. Vad som gör en strid tråkig bör inte ligga i skillnaden mellan 5 eller 6 tärningsslag (alltså plocka bort skadeslaget). Eller ens mellan 1 eller 2 tärningsslag. Men jag kan såklart ha fel.
Fel och fel… Det beror ju på hur drygt man tycker att det är med tärningsslag. Jag tycker för egen del att det är väldigt hjälpsamt att försöka spalta upp vilka steg som ingår i olika system. Inte nödvändigtvis för att säga "spel X är dåligt för det har många steg", utan för att synliggöra möjliga bottlenecks och liknande. Jag som ju alltid strävar efter att minska mängden tärningsslag och matematik kollar absolut gärna på vilka steg som kan plockas bort eller förenklas / slås ihop / etc.
En annan grej sådana listor kan användas till är för att illustrera varför t.ex. jag har så svårt med crunchiga system. För de där listorna är precis hur det
känns för mig att spela Eon/DoD/WoD/alla jäkla tradspel där varenda anfall ska vara en massa olika slag och matte, gärna subtraktion och helsike. Och jag fattar att den typen av operationer för en del inte är något problem. Men att det inte är ett problem för dem gör ju inte att det slutar vara ett problem för mig, och det gör det inte till något dåligt att försöka lösa problemet.
Sedan är det absolut också ett problem att ha en massa specialregler och specialfall att hålla reda på. Både det och att behöva räkna en massa huvudräkning och att slå en massa slag är, för mig, sådant som minskar hur roligt jag har det kring spelbordet. Tycker man inte att det minskar det roliga så är det såklart inte ett problem, men då är vi tillbaka i "det är bara ett problem om det är ett problem, är det inte ett problem så är det inte ett problem" och det blir en ganska poänglös diskussion.
Målet här är väl inte att säga att vissa spel eller spelsätt är sämre? Trådstarten handlade om att minska mängden slag. Underförstått att det finns de i tråden för vilka minskande av slag är önskvärt. Sedan minskar jag också gärna mängden matematik, specialregler att minnas, tabeller att slå i
också.