Sebastian Andersson
Hero
Re: Angående Realism
Däremot köper jag att en abstraktion genom att inte försöka simulera något kommer undan lättare. Utan simulation ingen risk att den icke existerande simulationen blir fel.
Fast du glömmer en sak. Ett spel med abstrakta regler lämnar det mycket till spelledarens tolkning. Så om spelledaren har en orealistik uppfattning om saker och ting så kommer det också märkas tydligt i själva spelet. Inte för att det nödvändigtvis är något negativt, realism kan trots allt sätta käppar i det kreativa hjulet. Å andra sidan blir ett sådant spel i "fel" händer inte alls realistikt.
Således är ett abstrakt regelsystem potentiellt mer realistiskt men det är också potentiellt mindre realistikt än ett detaljistiskt. Det beror helt enkelt på spelledarens förmåga som i det abstrakta systemets fall är den aktiva simuleringsmotorn i spelet.
Fast det påståendet föresätter ju att detaljerna som sådana är fel och då måste det först bevisas att de också är fel. Så utan sådana bevis är det bara just ett påstående. Ett påstående som du dock verkar tolka lite väl bokstavligt."Ju fler detaljer ett spel har, desto fler detaljer gör konstruktören fel på."
Det innebär inte heller att det nödvändigtvis blir mindre likt verkligheten heller. Enbart om detaljerna visar sig felaktiga.Eller med mindre sarkasm, fler detaljer innebär fler detaljer, ingenting annat. Det innebär inte nödvändigtvis att resultatet blir mer likt verkligheten med fler detaljer än med högre abstraktion, utan tvärtom skulle jag vilja säga att sannolikheten sjunker.
Däremot köper jag att en abstraktion genom att inte försöka simulera något kommer undan lättare. Utan simulation ingen risk att den icke existerande simulationen blir fel.
Fast du glömmer en sak. Ett spel med abstrakta regler lämnar det mycket till spelledarens tolkning. Så om spelledaren har en orealistik uppfattning om saker och ting så kommer det också märkas tydligt i själva spelet. Inte för att det nödvändigtvis är något negativt, realism kan trots allt sätta käppar i det kreativa hjulet. Å andra sidan blir ett sådant spel i "fel" händer inte alls realistikt.
Således är ett abstrakt regelsystem potentiellt mer realistiskt men det är också potentiellt mindre realistikt än ett detaljistiskt. Det beror helt enkelt på spelledarens förmåga som i det abstrakta systemets fall är den aktiva simuleringsmotorn i spelet.