Ymir
Liten kantbaron
Tja, en karaktär i en film eller bok som saknar djup anses i regel vara en sämre karaktär än en som har det. Varför skulle inte detsamma gälla för en rollperson?Läs Waliums svar till Caligula i den här tråden.
Där redovisas en inte helt unik uppfatning om att en rollperson som saknar djup är en sämre sådan.
Problematiken här är väl betydelsen och användandet av ordet 'sämre'. Men det används ju hela tiden på samma sätt angående kulturella prestationer i största allmänhet, så... Om man kan säga att en djup rollgestaltning är på en annan nivå än en grundare dito (vilket verkat som ett vedertaget faktum i hela den här delen av tråden) är väl steget till bra-dåligt ändå inte särskilt stort?
I en mångbottnad rollperson är rollspelsutmaningen större, där finns mer att utforska, gestalta, ja, rollspela. Det gör det inte nödvändigtvis till en bättre rollperson ur subjektivt hänseende, absolut inte, men om man som jag anser att rollspelande delvis är bedömbart på ett mer objektivt plan så blir det en lite annan sak. Att en duktig spelare sedan kan göra fantastiska gestaltningar av en tämligen enkelspårig rollperson och krydda den på alla upptänkliga sätt är också en helt annan sak - allt jag påstår är att jag inte anser det helt orimligt att hävda att en djup rollperson generellt är bättre ('bättre' som i 'mer utvecklingspotential/mer rollspelsutmaning/fler lager att utforska'). Därmed inte sagt att man tvunget bör använda den typen av jämförelser - det hela är ju uppenbart väldigt kontroversiellt, och fyller kanske ingen större funktion ändå.
Kontentan av mitt svammel är att jag inte tycker walium gjort något som helst fel i inlägget du länkar till. Han ger folk tips på hur de kan utvecklas som rollspelare, hur de får fler möjligheter till rollspelande, utan att en enda gång låta påskinna att de är sämre än honom. Han börjar tillochmed inlägget med 'min erfarenhet är...'. Det var Caligula som inledde med frågan vad som gjorde en spelgrupp bra, och walium delgav honom helt enkelt sin syn på saken. Är jag helt ensam om att ha svårt att se någon större elitism där?
- Ymir, kanske för sömnig för att skriva