Re: You're a ******* genius!
"Rollpersonen får några extra Xp men observera att vi egentligen belönar spelaren, inte rollpersonen."
Well, det finns faktiskt en viss logik i det hela också, i det att man oftast blir bättre på saker i och med att man tränar och lär sig. Men den logiken brukar förvisso flyga rätt ut genom fönstret när man undersöker vad systemen får för effekt. Nåväl, on to the more important point...
"Om spelaren däremot väljer ut några passiva personlighetsdrag, som tex blyg, eftertänksam och avvaktande, kan spelaren sitta tyst hela spelmötet och sedan hävda att han har rollspelat sin RP mycket väl. Det är inte ett exempel på en lysande rollspelsprestation enligt min åsikt."
Men om man nu vill spela nån som är blyg, eftertänksam och avvaktande, då bör man väl få göra det? Sålänge man faktiskt gör nånting och inte bara sitter och tittar på, så ser jag inte problemet. Bara för att det är enkelt att gestalta (jag håller kanske inte till fullo med, men sak samma) så skall väl inte det behöva gå ut över spelaren? Jag ser ingen anledning till att uppmuntra spelarna till att spela så svåra roller som möjligt, om det inte är det de vill spela.
"Det går visserligen att lösa det här lilla problemet genom att inte dela ut bonus-Xp för gott rollspelande, men då tar man bort ett av incitamenten till spelarna att försöka spela sina roller."
Det var länge sen jag använde mig av bonus-xp för sådant. Numer är jag mer av den åsikten att...liksom...vem fan är jag som spelledare att avgöra hur någon spelar sin roll? Det känns mest förmätet, faktiskt, och även när jag officiellt körde med det där så fick alla i regel lika mycket ändå. Numer skulle det aldrig falla mig in att använda mig av den metoden. Incitament bör inte behövas. Jag känner helt enkelt att om spelarna inte vill spela sina roller, då vill inte jag spelleda dem. Spelarna behöver vara engagerade för att det skall bli roligt för mig, och är det inte roligt för mig, då blir det inte roligt för dem. Men det där är ju bara vad jag och folket i min spelgrupp tycker, förstås.
"Rollpersonen får några extra Xp men observera att vi egentligen belönar spelaren, inte rollpersonen."
Well, det finns faktiskt en viss logik i det hela också, i det att man oftast blir bättre på saker i och med att man tränar och lär sig. Men den logiken brukar förvisso flyga rätt ut genom fönstret när man undersöker vad systemen får för effekt. Nåväl, on to the more important point...
"Om spelaren däremot väljer ut några passiva personlighetsdrag, som tex blyg, eftertänksam och avvaktande, kan spelaren sitta tyst hela spelmötet och sedan hävda att han har rollspelat sin RP mycket väl. Det är inte ett exempel på en lysande rollspelsprestation enligt min åsikt."
Men om man nu vill spela nån som är blyg, eftertänksam och avvaktande, då bör man väl få göra det? Sålänge man faktiskt gör nånting och inte bara sitter och tittar på, så ser jag inte problemet. Bara för att det är enkelt att gestalta (jag håller kanske inte till fullo med, men sak samma) så skall väl inte det behöva gå ut över spelaren? Jag ser ingen anledning till att uppmuntra spelarna till att spela så svåra roller som möjligt, om det inte är det de vill spela.
"Det går visserligen att lösa det här lilla problemet genom att inte dela ut bonus-Xp för gott rollspelande, men då tar man bort ett av incitamenten till spelarna att försöka spela sina roller."
Det var länge sen jag använde mig av bonus-xp för sådant. Numer är jag mer av den åsikten att...liksom...vem fan är jag som spelledare att avgöra hur någon spelar sin roll? Det känns mest förmätet, faktiskt, och även när jag officiellt körde med det där så fick alla i regel lika mycket ändå. Numer skulle det aldrig falla mig in att använda mig av den metoden. Incitament bör inte behövas. Jag känner helt enkelt att om spelarna inte vill spela sina roller, då vill inte jag spelleda dem. Spelarna behöver vara engagerade för att det skall bli roligt för mig, och är det inte roligt för mig, då blir det inte roligt för dem. Men det där är ju bara vad jag och folket i min spelgrupp tycker, förstås.