Leon
Leo carcion
- Joined
- 8 Mar 2004
- Messages
- 7,065
En av de stora utmaningarna när man skriver ett BRP-baserat regelsystem är vad man gör med Grundegenskaperna. I klassisk BRP var de ju halvredundanta - de användes främst för att räkna ut sekundära värden som KP eller Färdigheter. Eller så slog man på motståndstabellen....
I Kopparhavets hjältar (och HT) har vi helt osentimentalt bytt ut dem mot Grundfärdigheter - och Färdigheter är helt enkelt vad det är. Jag upplever att det funkar bra i spel. Vill jag undvika en stenbumling eller hoppa över en klyfta slår jag mot Smidighet. Inte svårare än så.
Om man vill behålla GE som klassiska värden mellan 3-18 (och det finns en del goda skäl till det) så blir det lite mer komplicerat. Det finns en risk att GE antingen blir irrelevanta och aldrig används aktivt, eller att de konkurrerar med färdigheter. När slår jag för SMI och när slår jag för Akrobatik eller Hoppa/Klättra liksom.
Jag har klurat på ett par olika lösningar på detta, och det jag lutar åt som favorit just nu är att skilja på GE-värde och GE-slag. Lite som i CoC. Embryot till detta finns ju även i klassisk Drakar och Demoner.
Så Smidighet slås med 3T6 för en människa. Säg att Ulla slår 11, klassiskt nog. På rollformuläret står förutom GE-värdet (11) även en rutan för GE-slag. Detta bör vara runt x3 i ett %-system. Så Ulla har Smidighet 11/33%. GE-slaget fungerar därefter som en färdighet och kan, till skillnad från GE-värdet, höjas för ERF. Så över tid kanske Ullas rollperson har Smidighet 11/67%.
Så varför inte använda ett T20-baserat system eller slå mot GEx5? Jag tror helt enkelt att det blir för höga värden. Särskilt om man har folkslag som har högre GE än 3-18. Om Smidighet används för att hoppa och klättra kan man isf lätt få rollpersoner som har 100% eller mer i chans att lyckas från start.
Och vad är då fördelen med GE 3-18 som jag nämnde innan? Jo, helt enkelt att man kan använda multipelsystemet för att köpa färdigheter. Eller helst en kombination av multiplar och påslagstärningar. Inspirerat av MUA och HT/KH. Det ger en snygg kombination av slump och points buy. T.ex. är det snyggt om man får ett antal multiplar att sätta ut på sina yrkesfärdigheter a la DoD Svarta Lådan och MUA, och sedan ett antal fria poäng/erf att köpa extra tärningar a la MUA.
I Kopparhavets hjältar (och HT) har vi helt osentimentalt bytt ut dem mot Grundfärdigheter - och Färdigheter är helt enkelt vad det är. Jag upplever att det funkar bra i spel. Vill jag undvika en stenbumling eller hoppa över en klyfta slår jag mot Smidighet. Inte svårare än så.
Om man vill behålla GE som klassiska värden mellan 3-18 (och det finns en del goda skäl till det) så blir det lite mer komplicerat. Det finns en risk att GE antingen blir irrelevanta och aldrig används aktivt, eller att de konkurrerar med färdigheter. När slår jag för SMI och när slår jag för Akrobatik eller Hoppa/Klättra liksom.
Jag har klurat på ett par olika lösningar på detta, och det jag lutar åt som favorit just nu är att skilja på GE-värde och GE-slag. Lite som i CoC. Embryot till detta finns ju även i klassisk Drakar och Demoner.
Så Smidighet slås med 3T6 för en människa. Säg att Ulla slår 11, klassiskt nog. På rollformuläret står förutom GE-värdet (11) även en rutan för GE-slag. Detta bör vara runt x3 i ett %-system. Så Ulla har Smidighet 11/33%. GE-slaget fungerar därefter som en färdighet och kan, till skillnad från GE-värdet, höjas för ERF. Så över tid kanske Ullas rollperson har Smidighet 11/67%.
Så varför inte använda ett T20-baserat system eller slå mot GEx5? Jag tror helt enkelt att det blir för höga värden. Särskilt om man har folkslag som har högre GE än 3-18. Om Smidighet används för att hoppa och klättra kan man isf lätt få rollpersoner som har 100% eller mer i chans att lyckas från start.
Och vad är då fördelen med GE 3-18 som jag nämnde innan? Jo, helt enkelt att man kan använda multipelsystemet för att köpa färdigheter. Eller helst en kombination av multiplar och påslagstärningar. Inspirerat av MUA och HT/KH. Det ger en snygg kombination av slump och points buy. T.ex. är det snyggt om man får ett antal multiplar att sätta ut på sina yrkesfärdigheter a la DoD Svarta Lådan och MUA, och sedan ett antal fria poäng/erf att köpa extra tärningar a la MUA.