Å andra sidan har ataxatropi massor med intressanta effekter och transformeras lätt till pyro- och termotropi, är brutalt lätt att alstra och har relativt lätta dissipationseffekter.
Jag trodde att man typ dog vid okontrollerad dissipering av ataxatropi?
Här är lite mer effekter till de mobbade aspekterna du nämner, courtesy of Lycan och mig:
Dominant Heliosfär
Heliotropi: 5, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras permanent
Påverkar allt inom effekträckvidden. Området som påverkas räknas som lågmagiskt för erebo-, kosmo-, kryo-, seleno- och skototropi. Alla försök att transformera från heliotropi till astro-, foto-, pyro- eller termotropi inom det blir svåra. Alla försök att alstra heliotropi inom räckvidden genererar alltid två extra filament.
Korona
Heliotropi: 2+, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär
Påverkar besjälade varelser som accepterat effekten. Användarens hud täcks av brandgula flammor och solfenomen, hon tycks upplyst och högrest, och ger ett både skrämmande och imponerande intryck. Användaren kan använda sin egen kropp för att bränna och tända eld på saker, varje runda något är i kontakt med magikern tar det Ob1T6 smärta och trauma, och utsätts för antändningsvärde 4. Vidare ger magikerns majestätiska uppenbarelse -Ob1T6 i svårighet på slag mot Förföra, Förhöra, Krigsföring, Ledarskap, PER och Övertala som logiskt borde underlättas av att magikern förvandlats till en respektingivande eldvarelse. Varje filament utvöver de två första höjer skadan med +2 smärta och +2 trauma och antändningsvärdet med 2.
Skingra urskugga
Heliotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Momentan*
*Effekten kan inte göras temporär, provisorisk eller permanent
Effekten skingrar omedelbart en
urskugga vars rang inte överstiger effektens magnitud. Fysiska väsen som på något vis är anknutna till urskuggornas värld tar istället Ob2T6 trauma i skada per magnitud.
Soleld
Heliotropi: 1+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras permanent
Effekten fyller en punkt inom räckvidden med het, gul eld från solen, erratiskt och intensivt flammande. Elden som skapas ger Ob1T6 trauma och Ob1T6 smärta och har ett antändningsvärde på 5. För varje extra filament som används (utöver det första) ökar traumaförlusten med +3 och antändningsvärdet med 3. Soleld flammar med en intensiv, fängslande lyster, och ger en nivå (Ob1T6) lättare på slag för sociala färdigheter i sammanhang där elden kan göra ett intryck, till exempel vid en vårbrasa, ett fackeltåg, etc.
Solkungens hörsammande
Heliotropi: 19, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Provisorisk*
*Effekten kan inte göras permanent
Åkallar Solkungen till Mundana.
Solkraft
Heliotropi: 3, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras
Målet blir mottagligt för heliotropisk energi och kan lagra denne i kroppen. För varje timme målet vistas i direkt, starkt solsken får det under effektens varaktighet +2 STY, +1 på alla grundskador, Ob1T6 lättare på alla slag mot Etikett, Diplomati, Förföra eller Övertala eller förmågan att läka Ob1T6 kryss utmattning per minut. Inga av dessa effekter är kumulativa.
Solsfär
Heliotropi: 1+, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär
Effekten åkallar en pytteliten sol (i själva verket ett fragment av en helion) som inträder i omloppsbana runt en person eller ett objekt under varaktigheten. Den sprider ett påtagligt solljus som lyser upp omgivningen och kan hålla växter vid liv. Solsfären kan inte aktivt attackera folk, men den som försöker vidröra det den kretsar runt tar Ob1T6 trauma och smärta per magnitud i skada. Urskuggvarelser tar dubbel skada. Nattetid minskar effektens magnitud med ett; var den redan ett upphör effekten tills vidare.
Solvind
Heliotropi: 3, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras permanent
Effekten ger automatisk medvind om det är klart väder, halvvind om det är mulet, och motvind om det är natt. Vindstyrkan för solvinden slås med 1T6 (inte Ob). Våghöjden påverkas inte. Om det är klart väder blir färdigheten Flyga dessutom en nivå (Ob1T6) lättare.
Ekvilibrium
Kronotropi: 3, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras permanent
Alla transformeringar mellan primalkrafterna (axatatropi, nomotropi och kronotropi) blir lätta (Ob2T6) för magikern under varaktigheten.
Förfall
Kronotropi: 2+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Momentan*
*Effekten kan inte göras temporär, provisorisk eller permanent
Effekten leder till extrem entropi av att begränsat område. Effekten varierar beroende på vilket material den appliceras på; sten vittrar en aning, keramik påverkas knappt alls, men tyg faller samman och förmultnar, målningar bleknar och flagnar, trä ruttnar och blir bräckligt, etc. Man kan påverka ett kilo massa, och sänker brytvärdet med Ob1T6 för föremål som har ett sådant; påverkade föremål får också, rent generellt, sitt monetära värde halverat. Med extra magnituder kan man antingen påverka ytterligare ett kilo per magnitud, eller öka effektens effektivitet. Fysiska varelser som påverkas av effekten tar Ob1T6 trauma i skada, plus ytterligare Ob1T6 per extra magnitud, och måste klara ett mycket lätt (Ob1T6) slag mot TÅL för att inte behöva slå ett slag på åldringstabellen. Med en areaeffekt kan man både skada en eller flera personer och påverka deras kläder och annat de bär på sig.
Förnimma ålder
Kronotropi: 2, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Momentan*
*Effekten kan inte göras temporär, provisorisk eller permanent
Effekten pekar ut den yngsta eller äldsta individen inom räckvidden; magikern får också ett väldigt ungefärligt hum om denna individs ålder. Detta är mer användbart än det låter, eftersom det kan användas för att avslöja drakväktare, helmgastar, alver, kamorfer och liknande. Observera att Förnimma ålder påverkar även icke-besjälade varelser, så en sköldpadda i rummet kan lätt sabotera en magikers avsikter med effekten. Notera också att effekten framförallt berör den fysiska kroppen; en uråldrig själ i en ung kropp blir inte avslöjad.
Förutseende
Kronotropi: 2, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras permanent
Effekten ger magikern en föraning om vad som kommer att ske i nära förestående eller pågående konfrontationer. Han får Ob1T6 lättare på alla slag för Krigföring, Diplomati och Övertala under varaktigheten. Svårigheten kan aldrig gå under mycket lätt (Ob1T6).
Förutskickelse
Kronotropi: 4, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras permanent
Effekten ger magikern en intuitiv förmåga att förutsäga framtiden. Alla slag för Väderkännedom och Spådom blir Ob2T6 lättare under varaktigheten. Svårigheten kan i det här unika fallet gå under mycket lätt; förutsägelsen man vill göra lyckas då automatiskt.
Kausalitetsstörning
Kronotropi: 5, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras permanent
Effekten orsakar en mindre störning i tid och rum. Individer inom räckvidden förlorar all tidskänsla, och orsak-verkan sätts ur spel. Detta tar sig uttryck i att alla inom räckvidden måste klara ett lätt (Ob2T6) slag mot VIL för att överhuvudtaget kunna göra något annat än att vara förvirrade i en runda; höga attacker blir låga och vice versa, snabba anfall blir kraftfulla anfall och vice versa, perfekta slag blir fummel och vice versa, tärningsslag som resulterar i ettor blir Obegränsade och 6:or låses. Besvärjelser som vävs inuti en Kausalitetsstörning får sin räckvidd och varaktighet dubblad så länge störningen består, men löper för varje minut som går 10% risk att helt upphöra.
Thesmofylaker manifesterar sig ibland spontant i anslutning till Kausalitetsstörningar.
Temporallokalisera
Kronotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Provisorisk
Effekten används för att lokalisera en portal (eller något annat objekt) i tid och rum, vilket gör det möjligt för magikern att använda den som utgångsportal vid tidsresor. Det finns två sätt att använda effekten - appliceras den på en färdig portal måste den ha minst ha en magnitud motsvarande det sanna namn som givits portalen, samt ytterligare magnituder beroende på hur lång tidsresan skall vara. Portalen måste upprätthållas till dess att magikern kommer ut genom den efter att ha passerat genom dess systerportal någon annanstans, annars omintetgörs effekten och magikern går förlorad till Demoklenes hallar. Vävs effekten istället ihop med 'Tidsharmoni', 'Portal' och 'Identifiera' samt en areaeffekt på en färdig portal slungas den nya portalen genom den gamla framåt i tiden till samma plats, varvid man inte riskerar att portalen går om intet medan man färdas till den. Det går inte att resa bakåt i tiden med denna, eller någon annan känd, effekt.
Tidsficka
Kronotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Provisorisk*
*Effekten kan inte göras permanent
Skapar ett magiskt fenomen påminnande om alkemiska stasisfält. Tidsfickan är ett kronotropiskt fält och kan identifieras med tropometriska hjälpmedel, den kan skapas antingen fritt svävande, eller inuti ett föremål. Därefter kan magikern, genom att rikta en besvärjelse mot det kronotropiska fältet, låsa denna i tidsfickan. Därefter cirkulerar den kastade besvärjelsen oförbrukad i en hypotetisk metaverklighet tills magikern avslutar tidsfickan. Då träder samtliga besvärjelser som lagrats i tidsfickan i kraft omedelbart, som om de precis färdigställts. Om det mål för besvärjelsen magikern definierat vid tidsfickans vävningsögonblick finns inom de uppdämda effekternas räckvidd, kommer dessa att påverka målet i vanlig ordning. I annat fall kommer samtliga effekters filament att dissipera okontrollerat.
Tidsharmoni
Kronotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras permanent
Effekten används för att skapa en förbindelse med ett gåtfullt utrymme bortom tid och rum som kronotropiker kallar 'Demoklenes hallar'. Den måste vanligen kombineras med 'Gestalta' för att uppnå något konkret, eller 'Nedkalla' om man är mer dumdristig, och isåfall med magnitud motsvarande rangen hos det man vill frambringa. Det sägs att Tidsharmoni kombinerat med effekterna 'Portal' och 'Identifiera' är nyckeln till faktiska tidsresor.
Bevara is
Kryotropi 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Provisorisk
Effekten hindrar upp till ett kilo is från att smälta av temperaturer under 10 grader. För varje magnitud utöver den första kan antingen dubbla mängden is påverkas, eller temperaturresistensen ökas med ytterligare 10 grader. I Kombination med "Forma is" eller "Isskulptur" kan man tillverka relativt beständiga föremål med denna effekt, men de kommer ha mediokert brytvärde.
Fastfrysning
Kryotropi: 1+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Momentan*
*Effekten kan inte göras temporär, provisorisk eller permanent
Effekten fryser ihop två ytor med en hastigt frambringad, mycket kall is. För att skilja de två ytorna åt krävs ett lyckat lätt slag (Ob2T6) mot styrka. Observera att effekten även kan användas för att frysa ihop kläder eller rustningsdelar. Varje ytterligare filament höjer svårigheten på styrkeslaget med en nivå (Ob1T6).
Halka
Kryotropi: 2, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras permanent
Effekten skapar ett knappt centimeter tjockt lager is över alla större ytor inom räckvidden. Att förflytta sig över isen är vanskligt och kräver ett lyckat slag mot RÖR varje runda för att man inte ska falla omkull. Att resa sig upp kräver ett lyckat slag på Ob4T6 mot RÖR. Tvåbenta varelser halverar sin FÖR på isen, fyrbenta får -2 på samma egenskap. Värt att notera är även att det går utmärkt att åka skridskor på den magiska isen.
Isgata
Kryotropi: 2, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Momentan
Allt vatten som drabbas av Isgata fryser omedelbart till mycket hård och kall is. I sitt grundutförande påverkar dock Isgata bara en punkt och behöver kombineras med Räckvidd: Aura eller Areaaffekt för att ge användbara resultat.
Istid
Kryotropi: 21, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Permanent
Effekten åstadkommer en global istid, komplett med inlandsis, klimatförändringar, Cthulhueskimåer, och allt som hör till. Effekten är för alla praktiska syften permanent, men avklingar gradvis under årtusendena. Hela världen blir under denna tid högmagisk för kryotropi.
Kryostasis
Kryotropi: 5, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Permanent
Effekten skapar ett hölje av is runt magikern, som försätts i drömlik stasis. Så länge han vilar i ishöljet kan magikern inte ta några som helst handlingar eller kommunicera med omvärlden, undantaget om själen innan effekten appliceras har lämnat kroppen och färdats till andeplanet, drömriket, eller liknande. En kropp i kryostasis påverkas inte på några som helst vis av tidens tand; åldrande, läkning, eventuell blödningstakt, syrebrist, havandeskap, etc, allt stannar tillfälligt upp. Isen som frammanats kan inte smälta annat än av mycket stark hetta, såsom från eld och termotropi, men väl krossas, splittras eller karvas sönder. Först när isen försvunnit bryts effekten, och magikern vaknar omedelbart upp. Effekten användes bland annat av häxmästaren Jadén khan Khanaga, som på så vis undvek åldrande under långa perioder medan hans själ hemsökte drömriket. Vandöda tjänare hade order om att bryta upp isen när en förutbestämd tidsrymd hade passerat.
Köldchock
Kryotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Momentan*
*Effekten kan inte göras temporär, provisorisk eller permanent
Målet för effekten får Ob1T6 trauma- och långtidsutmattningskryss per magnitud och måste därefter slå ett chockslag.
Köldharmoni
Fototropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär
Effekten används för att sätta sig i kontakt med isens hjärta vid polerna, och den eviga kölden i mörkret bortom. Effekten i sig gör inget annat än att värva in en punkt i vit, kall rök och gnistrande snöflingor, men är nödvändig för att, ihop med "Gestalta", åkalla kryotropiska primalväsen som Glacialer och Frostjättar.
Snöfall
Kryotropi: 1+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras permanent
Effekten förstärker ett pågående snöfall med 1 mm per magnitud som den vävs med.
Obeveklighet
Kryotropi: 4, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras permanent
Effekten ger magikern en obeveklig förmåga att förflytta sig framåt. Under varaktigheten blir han immun mot tillbakaknuffning och alla modifikationer på förflyttning, inkluderat sådana från utmattning och smärta såväl som terräng. Därtill får han en nivå lättare (-Ob1T6) på alla slag för att flytta, vräka och tackla motståndare.
Vintergata
Kryotropi: 1+, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Provisorisk
Alla slag mot Skidor och Skridskor samt Köra Vagn specialiserat mot Släde blir en nivå (Ob1T6) lättare för varje magnitud som effekten vävs med. Svårigheten kan aldrig gå under mycket lätt (Ob1T6).
Dämpa
Nomotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras permanent
Målet för effekten får Ob1T6 svårare på alla slag för att alstra filament, aktivera naturliga magiska förmågor, använda lagrad magi i en artefakt eller på annat sätt frambringa magisk energi. Varje filament utöver det första i effekten höjer svårigheten med ytterligare Ob1T6.
Konservera
Nomotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Momentan*
*Effekten kan inte göras temporär
Förlänger bäst före-datumet på påverkat objekt med Ob1t6 dagar, varje ytterligare filament förstärker effekten med Ob1t6.
Filamentavledning
Nomotropi: 1+, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras permanent
Magikern blir under varaktigheten immun mot qadoshförlust på grund av okontrollerad dissipation av filament. Effekten fungerar inte om magikern dissiperar fler filament än magnituden effekten vävts med.
Fjättra
Nomotropi: 2+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras permanent
Målet för effekten får svårigheten på alla sina fysiska handlingar ökad med Ob1T6, handlingar som man normalt lyckas med automatiskt får en grundsvårighet på Ob1T6. Så fort målet lyckas med en handling med av Fjättra förhöjd svårighet bryts effekten. Varje filament utöver de två första förhöjer svårigheten med ytterligare Ob1T6.
Ordning
Nomotropi: 4, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras permanent
Under varaktigheten blir det lättare att organisera och sortera världen på olika sätt. Alla slag mot Arkitektur, Bibliotekskunskap, Bokföring, Räkning och andra slag som på olika sätt går ut på att ordna, organisera och sortera på ett systematiskt och förutsägbart sätt blir Ob1T6 lättare.