Några saker som jag tycker är tråkiga med befintligt magisystem:
Har inga direkta egna regelmässiga förslag till ändringa, så texten är mer kvalitativ än kvantitativ. Har massa önskemål för hur jag skulle vilja ha saker men aldrig riktigt orkat formalisera det till regeltext.
Räckvidd: Pers, berörning ok. Men avstånd i enheter om 30 m är trist. Synhåll eller liknande tycker jag känns bättre. Varför just 30 m och just exakt? Nä.
Varaktighet: Momentan ok. Temporär, återigen här varför är det just 1 min per magnitud som läggs på detta. Gillar inte, varför inte ha ”en stund” och sen låta tärningen avgöra när effekten klingar av, på något sätt.
Provisorisk: Att bara kunna ha igång en i taget känns lite styltigt men förstår varför. Men borde ändå vara möjligt att ha en begränsning på hur mycket totala magnituder man kan ha i gång samtidigt och göra det till en generell begränsning som beror på ens skicklighet (kanske kan ökas med hjälp av artefakter e. dyl)
Permanent gillar jag inte heller, påverkan som görs kanske blir permanent men effekten som gör påverkan gör detta under en viss tid och ändrar det fysiska tillståndet hos något annat (tex. förstena).
Saknar varaktighet koncentration. Enklare saker, som tex vända blad i en bok kan göras i det närmaste undermedvetet, samtidigt som man gör andra saker eller använder andra effekter.
Inte läst boken på flera år nu så kommer inte ihåg så många effekter. Men däremot, om man nu inte kan komma upp och besvärja någon close and dirty med eldkvast eller riktad flamma eller vad man nu vill kalla det (som borde kunna ha en hyfsad räckvidd ändå med risk för collateral damage) eller helt enkelt sätta eld på den ledes kläder så antar jag att någon form av fajjerball är något som många gillar.
Det jag inte gillar med fajjerball och andra slungade effekter är att det verkar saknas någon rörelsemängd när denna slungas. Givetvis funkar det också men blir inte så effektivt och man borde kunna ha möjlighet att påverka denna del också. I mina egna skisser så var en äkta fajjerball något som förutom kunde tända eld på någon också slunga denna till marken eller slå in dörren samtidigt som elden slås iväg åt alla hål och tänder eld på allt som brinnas tänkas kan. Så en kombination av en form av luftstöt (projektil) som vävs ihop med eld och håller ihop denna till ett klot med en viss storlek och som då den träffar något dunkar till detta riktigt ordentligt (och som fungerar som egen effekt/besvärjelse också) samtidigt som begränsningensfältet som håller elden koncentrerad brister till ett klot briserar i en stor kavalkad av flammor. Ger också möjlighet att variera vilken del av fajerballen som är kraftigast, eldspridning eller projektil.
En slagfältsvariant av denna är ju givetvis att lägga till en explosion där fajerballen briserar så att det kan flyga lite köttdelar, blod, jord och grus och skvätta ner, demoralisera och välta omkull fienden (ja, som kanoner). En sådan besvärjelse borde ju vara väldigt kraftfull och för sakens skull så är det ju mer roligt om precisionen är i klass med en 12-pundare likaså (annars blir det svårare igen). Och så klart väldigt utmattande så att väldigt få kan ha artilleri som egenhändigt vinner några slag.
Effekten explosion är riktigt dålig som skriven, men det är nog de flesta rörande överens om.
Att överhuvudtaget väva ihop fler effekter för att få kombinationseffekter är något som borde ses över. Som det är nu är det mestadels metaeffekter så som avstånd mm som vävs ihop. Jag gillar tanken på att när två eller fler effekter används ihop så uppstår en ny effekt som är en kombination av dessa.
Tillbaka till effekten explosion: Varför inte låta den utgå från en punkt där en effekt skapad från luft används för att där skilja syret från kvävet i luften och koncentrera syret i någon form av sfär för att sedan detta antänds med en gnista skapad av eld. En effekt, som kräver två olika filmament...Mer sånt! Och för att inte göra detta i någons näsborre så kanske man kan säga att punkten inte är helt fix utan vibrerar eller driver med vinden något så att precisionen blir inom 1meter/10 m avstånd (cirkus). Dessutom så är själva uppladdningen synbar som en sfärisk distortion i luften (tänk asfallt, varm sommar dag) som itensifieras och avslutas med brisering.
Det var mest eld här…men det var det exemplet som jag kom ihåg.
Psykotropi: Kan ju vara megaelak, man kan skapa skräckbilder inför en person inre. Skapa falska minnen. Radera minnen. Användas för indoktrinering (borde vara en lång utdragen process) och kontroll av andra tänkande varelser. Mycket sådant borde vara så pass oetiskt även i en fantasyvärld att det normalt sett inte lärs ut, samtidigt som det är väldigt svårt och kanske inte heller blir permanent
Ge smärtförnimmelser, ignorera smärta. Påverka andras sinnesstämning, kanske flera inom ett område. Öka VIL för att påverka den typen av slag, eller direkt ge bonus på slag som hör till det området.
Varför är blixt en fototropisk effekt? Om nu en blixt är en elektrisk urladdning. Ljusbågen som uppstår är ju bara en visuell effekt som uppstår vid en kraftig potentialutjämning. Säger inte att den effekten ska bort (särskillt inte den bländande effekten) men en roligare utomhusvariant av blixt är ju att dra ner en blixt ifrån himlen (lättare med lågt hängade moln såklart) som skapas av att man skapar den potentialskillnaden mellan molnet och målet för blixten (jord, luft och kanske vatten).
Alstring. All alstring är inte bara magiskolevävning utan jag tycker det borde finnas andra alstringsmetoder. Ex är Thalaskiska svärdsdanserskor som i och med sina danser (sinnesstämning, koncentration, rörelsemönster etc.) alstrar nomotropi och väver en effekt som sätter de i en tidsbubbla som gör att tiden för de går hälften så fort…i vissa fall en tredjedel så fort eller mer! Vilket för åskådarna ser ut som att det rör sig omänskligt fort i vissa rörelser rörelser som de i sin relativa tid utgör snabbt.
Eller dvärgsmeden som med sitt smide, sina legeringar kanske utför både alkemi och en form av vävning i själva smidesprocessenoch inte som något extra tjafs som någon förtrollar på.
Borde gå hitta på massa sådana liknande saker som inte är magi i traditionell mening men som ändå innebär alstring och vävning (givetvis har den personen dessa färdigheter men kan bara använda dem på just dessa sätt (om personen dessutom inte kan mer traditionell vävning).
Alkemi
Skulle kunna vara så fantastiskt roligt! Men det är det inte. Ett sätt att göra det roligt på är att ta in lite mer vad vi idag kallar kemi och lätta lite på reglerna (naturlagar off you go).
Vad finns det från vår kemiska värld som är alkemi i en fantasyvärld (och tidigare i vår egna värld).
Grekisk (tirakisk eld) är ju en klassiker. Men starka syror, flogistonpulver (magnisiumpulver som flammar upp), rökbomber, tårgas, giftgas, knockoutgas, knallgas, nitroglycerin. För enkelhetens skull så får aerosoler som egentligen är fasta eller flytande partiklar räknas som gaser i vår alkemi. Synliga gaser är dessutom häftigare!
Farligare saker kanske alkemisten lagrar och transporterar i tvåkomponentsform så att de måste blandas ihop före användning.
Man kanske ska förbehålla just den enkla lilla blandningen kemikalier som bildar krut och som kanske på ett för stort sätt skulle kunna förstöra hur man vill att världen ser ut. (men kanske kan byggas kampanjer kring att någon uppfunnit något motsvarande detta…)
En äventyrslysten alkemist har givetvis en uppsättning av glasflaskor med vätskor och lätt komprimerade gaser i. Påsar och dosor med allsköns pulverliknande substanser.
Mer fanatsy effekter (men en del nog så möjliga) är ju effekter som svärtar tänder, ger dålig andedräkt, ändrar hårfärg, tappar hår, snabbväxer hår, tappar rösten, får huden att skrumpna och ger någon en skenbar ålder av en gammal människa. Ändrad ögonfärg eller kanske tom hudfärg (blekare eller mörkare). Flera kan kombineras ihop med komplexare recept.
Lönnmördare och spioner skulle vara den skrupelfria alkemistens storkunder för att tillfälligt ändra sina utseenden alkemiskt (inte för att likna någon speciell utan att för att inte likna sig själv eller sin ålder).
Effekter som skänker förstärkta sinnen (eller berövar dem). Nattsyn, blindhet, påverkar luktsinnet, hörsel eller till och med en persons reflexer, uthållighet och styrka. Inte överdrivet mycket, men märkbart.
Läkande effekter: Motgifter, blodstoppande (salvor eller vätskor som appliceras), febernedsättande, antiinflammatoriska etc.
Effekter som påverkar kroppen borde brytas ner och avklingas på motsvarande sätt som gifter behandlas (för det har jag för mig de gör). Ytterligare alkemiska brygder kan vara att påskynda eller fördröja nedbrytningen av de effekter som redan finns…
Sen så får man ju möjlighet att använda sig av bieffekter! (temporära eller vid otur permanenta): Diarré, skakningar, överkänsliga sinnen, försämrade sinnen, feber, håravfall, tandlossning, sterilitet, impotens, dålig andedräkt, åderbrock. Vissa kommer som direkt följd, andra som effekter av långvarig eller idog användning av alkemiska preparat. Vissa kan vara långsiktiga effekter som tex cancer.
För att inte tala om vad en alkemist drabbas av bara genom att experimentera och jobba i sitt laboratorium.
Dåliga recept har givetvis sämre eller fler biverkningar än bra recept. Så mål för alkemister är kan vara att förbättra sina recept inte bara genom att förbättra effekter utan att mildra eller ta bort bieffekter. Därför de reser till avlägsna platser för att testa med lokala mineraler, djurdelar växter mm. Eller skickar rollpersonerna på ett uppdrag att komma tillbaka med delar från ett monster som han sett konserverat i ett bestiarium – för man vet ju aldrig om det har några bra egenskaper för än man testat själv!
Ursäkta längden på inlägget men vart plötsligt lite i skrivet på tåget i morse. Ej korrekturläst så noga så ta det för vad det är...