Re: cyniskt (OT)
Om d20 va sa daligt som falk seger sa skulle ingen spela det...
Det där är det klassiska resonemanget för ett självreglerande tillgång-efterfrågan-system. Vad folk gärna föredrar att glömma med den modellen är att den är baserad på tre antaganden: att konsumenten har valfrihet, att konsumenten har tillgång till all information och att produkterna tävlar på lika villkor.
Låt oss då analysera dessa ett åt gången:
- Valfrihet
Är alla spel lika lätta att hitta i butikerna?
Spelar det någon roll vad resten av spelgruppen råkar spela sedan tidigare?
- Information
Känner konsumenten till vissa spel mer än andra?
Vilket är störst chans att en spelare testar, ett stort spel eller ett litet spel?
- Lika villkor
Hur många speltillverkare kan plöja ner massor av pengar i reklam?
Hur många speltillverkare har en film baserad på sitt spel?
Hur många speltillverkare har ett så inarbetat varumärke att det för icke rollspelare/nya spelare är synonymt med rollspel?
Har man rättvisa villkor när det gäller distribution, mediabevakning et cetera?
Problemet med tillgång-efterfrågan-baserade system är att de är inte stabila system som söker jämnvikt. De är som en gungbräda med kulor på. Den tippar över så fort man lägger lite mer vikt på ena sidan och sedan rullar alla kulorna över på den sidan. De gynnar alltid den som är störst från början.
Det är samma effekt som ett parti Axies and allies, vilka brukar avgöras beroende på hur östfronten går de två första rundorna. Sedan är det bara en transportsträcka.