Re: Tack för din insiktsfulla analys
Varför är d20-systemet ett koboldsystem?
Detta er helt och hallet en gillar/ogillar pryl. Jag tenker inte sega vare sig att det er ett koboldsystem eller inte.
Varför funkar det inte för skräck?
Her deremot kan jag replikera:
Skreckrollspel handlar om att bygga upp en stemning, oftast med hjelp av veldigt generella eller lettoverskadliga regler - kanske rent av inga regler. WoD, CoC BRP och Unisystem som anvends i bla AFMBE har alla system som fyller dessa kriterier. Som det ocksa beskrivs i CoC sa hamnar inte reglerna ivegen, utan SL har mycket fria hender. I d20 er det raka motsatsen. Der er det mesta definierat och valfriheten, men framforallt snabbheten, blir inte riktigt densamma. Givetvis kan man banta ned reglerna der ocksa, men ingen koper ett spel som man genast maste gora om. Med en sadan utgangspunkt er det ingen mening att diskutera regler oht.
Sjelv tycker jag manga Ravenloft produkter er rett roliga att lesa, men ner man maste sla terningsslag for att fatta beslut som att rollpersonen blir redd, vilket ocksa star beskrivet i Ravenloft 3e, sa borjar man undra lite. De skriver rent av svart pa vitt att terningsslagen bara behover anvendas for att "uppmuntra" rollspel. Jag trodde det var rollspel det handlade om fran borjan till slut? Ravenloft hade varit hundra sidor mindre utan alla dessa regler som egentligen inte behovs... (Ok, overdrift kanske - men ni forstar poengen.)
Kort och gott er d20 systemet egentligen bara ett gigantiskt regelverk som er skrivet for att vara sa generellt som mojligt. Detta behover inte vara en nackdel, men ner det kommer till skreck sa er det bettre att anvenda system som er skrivna for skreck redan fran borjan.
(Ja, BSP dok upp i andra spel innan CoC, men i CoC har det applikationer som saknas i ovriga BSP spel och det er aningen forenklat. Stormbringer, tex, har ett mer invecklat system for DEX ranks och stridshandlngar.)
En regel sasom att du maste sla en save ner du tar 10 HP i skada finns till endast for att systemet har en bugg redan fran borjan; nemligen att figurerna har for manga HP och att vapnen gor for lite skada. Samma regel finns i D&D, men krever 50 HP om jag inte minns fel. Detta antagligen for att alla heftiga magiker och hjeltar ska kunna nacka sina drakar utan att det tar minimum tre timmar i realtid.
Skulle en sadan regel fungera sa skulle man ta bort allt vad HP heter och sedan modifiera din Save efter hur mycket skada du tar... da borjar vi prata konsekvenser efter skada.