Nekromanti Call of Cthulhu

Eksem

Champion
Re: cyniskt (OT)

Men det är inte bra mat, och det är inte kvalitativt. Donken är inte ens bra inom ramarna för snabbmaten. En enkel falafel (som man dessutom hittar för 19 spänn, Donken får spö där också) bjuder på långt mer spännande upplevelser än vad en trött sladdrig pommes kan göra.

Well well, men Donken har egenskaper som gör att det är lätt att uppskatta, varpå det är populärt. Samma sak med en hel del säljande och populär musik. Men det betyder inte att det är bra och kvalitativt, bara att det är lätt att ta till sig.

Jag säger inte att allt som är populärt är dåligt, utan bara att för att något är populärt betyder det inte att det är bra.

Troberg

Sinister eater
Re: Nja

...vilket är exakt vad som belönas i samband med monster även i d20 CoC. Och D&D 3E, för den delen.

/Feliath - tror inte nödvändigtvis att Troberg missuppfattat detta, men det är en utbredd missuppfattning och värd att poängtera
Det var mer en allmän reflerktion över den usla överlevnadsstatistiken om man försöker slåss i CoC, åtminstone enligt min erfarenhet (Magnus, det är ditt fel... :gremgrin:).

FFF

Veteran
Re: det är fult med d20.

Nu säger du emot dig själv.
Först hävdar du att D20 inte är något fult som inte bara riktar sig till kobolder.
Sedan vänder du på klacken och medger att det är ett koboldsystem.

D20 CoC är för övrigt skit, det fungerar inte alls i mina ögon.

Tilläggas bör att vi väl alla gillar lite fantasykoboldande ibland så det behöver ju inte nödvändigtvis vara dåligt.

Sadaigh

Swordsman

Hur kan det vara svårare att dö i CoC d20 än i d100 CoC? =/ det är ju egentligen sak samma, bara att färdigheterna fungerar lite annurlunda, (gillar fortfarande inte d20 systemet)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tack för din insiktsfulla analys

D20 CoC är för övrigt skit, det fungerar inte alls i mina ögon.
Aha, ja då vet jag ju precis allt som behövs för att bilda mig en uppfattning om spelet ifråga. Tackar så mycket.

Magnus

chrull

Stockholm Kartell
Re: det är fult med d20.

Eller så läser man inlägget en gång till och upptäcker att jag säger att man kan använda saker från d20 CoC i sin d20 FANTASY kampanj.
d&d alltså. fast med cthulhu istället för Mishka som demon-furste.

entomophobiac

Low Prep High Play

Och D&D 3E, för den delen.
Eller inte...

CR pa avlivade monster jemfors med genomsnittlig Level och blir XP beloning... det har inte med ngt annat att gora, forutom om du anser att Ad Hoc fungerar bettre. Men det senare gor a andra sidan att du inte behover DMG alls.

D&D er och forblir ett valdsinriktat spel, men personligen kan jag ta det ibland eftesom D&D kan vara mkt kul det ocksa om man bara tar det for vad det er.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: (Repris) Synd, för om du hade haft boken...

Det handlar inte bara om XP, heller. Hela Level systemet inneber att du kan bli bettre pa Library Use for att du behover det just nu - inte for att du faktiskt anvent det och lert dig ngt.

Men jag seger inte att BRP inte har ngra brister, heller. Det faller mig bara mer i smaken.

Helt enkelt: ner XP blir regelsystemets fokus sa forsvinner lite av tjusningen i Lovecrafts multiversum. Men deremot kan jag tenka mig att d20 CoC ger en hel del bra skrecktips, precis som BRP CoC, vilket gor att spelare som annars inte spelar annat en D&D (som min nuvarande arbetskompis...) far ett nytt perspektiv pa saker och ting.

Blippe

Warrior
Tanken här är att låta Wizards of the Coast betala för att skjuta sig i foten, genom att låta en massa folk prova på Call of Cthulhu och sedan själva upptäcka att d20-systemet inte funkar så bra i miljön.

Frågan är om inte de enda som kommer intressera sig för Coc av de som köper d20 är just de som tycker att d20 passar till Coc's stämning, de andra tycker nog att spelet suger eftersom stämningen inte passar av någon lustig anledning, och det nog är bäst att fortsätta spela d&d3, och om man vill spela med ny känsla så är det bara haffla tag på en ny kamanj"setting".

Det finns dock givetvis undantag, men jag kan tänka mig att där d&d3 är förhärskande störst kan nog detta stämma mer än väl!

Feliath

Swashbuckler

Eller inte...

Eller jo. Pröva att faktiskt läsa reglerna. CR på övervunna monster jämförs med level och ger XP. Om SL inte är totalt väck inser han att det inte nödvändigtvis betyder att monstret måste dö. Exempel på "övervinna" som faktiskt ges här och var i DMG inkluderar att smyga sig förbi ett monster som vaktar något, att ta det till fånga, att övertala det o.s.v.. Ditt påstående är lika fånigt jävigt som om jag skulle påstå att Erf i BRP alltid delas ut baserat på hur mycket man läst om färdigheten i böcker, bara för att SL skulle kunna ge Erf för studier i vissa färdigheter.

Och apropå din andra post: XP blir inte mer fokus än Erf p.g.a. systemet. Det blir det baserat på hur mycket du låter det bli.

chrull

Stockholm Kartell

och sen för man xp för att övervinna andra hinder också. Som fällor, motsträviga NPCs och en andra saker som är en utmaning.

chrull

FFF

Veteran
Re: Tack för din insiktsfulla analys

Vad får dig att tro att min ambition var att göra en djupgående analys av det hela?
Jag tycker inte att d20systemet(som ju är ett koboldsystem) fungerar när man skall spela skräckspel.
Jag är av åsikten att det är ungefär lika vettigt att skjuta ner plastsoldater med gummisnoddar som att springa runt och yxa ned folk med ett valfritt vapen, visst kan både och vara roligt ibland men att sedan försöka blanda in ett element av skräck är ju riktigt fånigt..

chrull

Stockholm Kartell

Varför är d20-systemet ett koboldsystem?

Varför funkar det inte för skräck?

Varför kan man inte springa runt och yxa ned folk med valfritt vapen i BRP?

chrull

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
BRP HP < D&D HP = lättyxat ...

»Varför kan man inte springa runt och yxa ned folk med valfritt vapen i BRP?«

Exakt. Det är dessutom lättare i BRP eftersom alla inte har så förbannat mycket HP.

DanielSchenström

Swashbuckler

"Jag tycker inte att d20systemet(som ju är ett koboldsystem) fungerar när man skall spela skräckspel."

Nej inte jag heller, i ett skräckspel kan man ju inte slå ett tärningsslag plus modifikation mot en svårighetsgrad för att lyckas det förtasr ju hela skräckkänslan. Slå T100 mot en färdighet plus modifikation, ja det blir ju läskigt.

Eller är det levels nu igen som är problemet? För man behöver inte ha levels i D20. (Och CoC D20 använder det, jag vet.) Läs gärna FAQsen och D20-dokumenten så ser ni hur lite som egentligen måste vara med i D20 (Nästan inget alls egenteligen.)

Kul när folk är pålästa.

entomophobiac

Low Prep High Play

Det er fortfarande denna jemforelse jag inte tycker om... jag hatar beloningar for saker som er en del av spelet. Visst, om nagon gor ngt som kan berettiga att personen blir bettre pa utford handling - ja - men den dagen kommer jag nog inte se da nagon blir bettre pa LIbrary Use efter att ha klarat av fellor eller motstreviga NPCs, som du nemner. Systemet med skill points for levels passar, imho, inte i Cthulhu.

Star Wars, D&D, Wheel of Time - visst. Call of Cthulhu - nej.

Krille

Super Moderator
Re: BRP HP < D&D HP = lättyxat ...

"Exakt. Det är dessutom lättare i BRP eftersom alla inte har så förbannat mycket HP."

En bidragande orsak till att man inte yxar ner valfritt folk i BRP är att inte heller hjältarna har förbannat mycket HP. Risken finns alltid att yxmålet yxar tillbaka först.

Visst, den risken finns i och med d20-versionens "mer än 10 HP = save", men likförbannat innebär det att rollpersonen i d20 har större chans att komma undan. Dels så får rollpersonen i d20 fler HP med tiden, vilket innebär att de kan komma undan fler gånger och även fler småfjös som inte leder till save. Dels stiger även save-värdet med tiden, vilket innebär att det blir mer och mer sannolikt att man överlever.

Så yxandet blir en taktik som för alltid är på spelarnas sida i d20 och dessutom ökar försprånget med tiden. Så skoj har man inte i BRP.

entomophobiac

Low Prep High Play

Varför är d20-systemet ett koboldsystem?
Detta er helt och hallet en gillar/ogillar pryl. Jag tenker inte sega vare sig att det er ett koboldsystem eller inte.

Varför funkar det inte för skräck?
Her deremot kan jag replikera:

Skreckrollspel handlar om att bygga upp en stemning, oftast med hjelp av veldigt generella eller lettoverskadliga regler - kanske rent av inga regler. WoD, CoC BRP och Unisystem som anvends i bla AFMBE har alla system som fyller dessa kriterier. Som det ocksa beskrivs i CoC sa hamnar inte reglerna ivegen, utan SL har mycket fria hender. I d20 er det raka motsatsen. Der er det mesta definierat och valfriheten, men framforallt snabbheten, blir inte riktigt densamma. Givetvis kan man banta ned reglerna der ocksa, men ingen koper ett spel som man genast maste gora om. Med en sadan utgangspunkt er det ingen mening att diskutera regler oht.

Sjelv tycker jag manga Ravenloft produkter er rett roliga att lesa, men ner man maste sla terningsslag for att fatta beslut som att rollpersonen blir redd, vilket ocksa star beskrivet i Ravenloft 3e, sa borjar man undra lite. De skriver rent av svart pa vitt att terningsslagen bara behover anvendas for att "uppmuntra" rollspel. Jag trodde det var rollspel det handlade om fran borjan till slut? Ravenloft hade varit hundra sidor mindre utan alla dessa regler som egentligen inte behovs... (Ok, overdrift kanske - men ni forstar poengen.)

Kort och gott er d20 systemet egentligen bara ett gigantiskt regelverk som er skrivet for att vara sa generellt som mojligt. Detta behover inte vara en nackdel, men ner det kommer till skreck sa er det bettre att anvenda system som er skrivna for skreck redan fran borjan.

(Ja, BSP dok upp i andra spel innan CoC, men i CoC har det applikationer som saknas i ovriga BSP spel och det er aningen forenklat. Stormbringer, tex, har ett mer invecklat system for DEX ranks och stridshandlngar.)

En regel sasom att du maste sla en save ner du tar 10 HP i skada finns till endast for att systemet har en bugg redan fran borjan; nemligen att figurerna har for manga HP och att vapnen gor for lite skada. Samma regel finns i D&D, men krever 50 HP om jag inte minns fel. Detta antagligen for att alla heftiga magiker och hjeltar ska kunna nacka sina drakar utan att det tar minimum tre timmar i realtid.

Skulle en sadan regel fungera sa skulle man ta bort allt vad HP heter och sedan modifiera din Save efter hur mycket skada du tar... da borjar vi prata konsekvenser efter skada.