Nekromanti Champions Online - first impressions

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Bakgrund:

Jag har spelat City of Heroes nästan sen det kom, och tycker att det spelet är det bästa sedan skivat bröd. Det har underbar struktur med instansierade missions, separata PvP-zoner och så vidare. Dess system för teams är oöverträffat, med möjligheter att "sidekicka" varandra så att alla kan spela tillsammans oavsett egentlig level. Estetiskt är det snyggt, dess karaktärsskapande spöar alla tänkbara häckar...

Ja, ni fattar. CoH saknar ett fåtal grejer: Jag är inte helt förtjust i fyrfärgs-superhjältande, det finns vissa begränsningar i hur man kan få sina krafter att se ut, och uppdragen har en tendens att bli en smula... repetativa efter ett tag.

Så, när Cryptic, som ju gjorde CoH, utannonserade Champions blev jag eld och lågor.

En lång historia kort:

Idag fick jag hem Champions Online.

Mitt första intryck är att jag är enormt oimponerad. Grafiskt är det väl lite snyggare än CoH (med celshading och lite bättre texturer) men med random lag och sånt tycker jag inte att den relativt lilla grafiska förbättringen var värd besväret.

Manuell loot. Att behöva plocka upp saker själv och ha dem i ett inventory kanske funkar för WoW-folket, men med CoH blev man bortskämd. Jag orkar fan inte hålla på och loota.

Jag orkar inte hålla på med equipment heller. CoH's fantastiska system med abstrakta "enhancements" passade mig som hand i handske.

På UI-fronten ingen förbättring. om något känner jag mig ännu mer instängd, och då var CoH's interface knappast någon fröjd. Det känns inte helt responsivt - det kan ta en stund innan t.ex bakgrunder i dialogrutor kommer fram. Känns oerhört ofärdigt.

Jag är inte förbi tutorialzonen än. Har hört att man ska få travel powers tidigt, så jag spelar väl minst fram till dess.

Just nu känns det dock avlägset att byta på heltid; det känns mer som att jag låter mina 30 dagar ta slut och sedan låter spelet mogna några månader.

Champions Online känns... ofärdigt, och något av en besvikelse om förhoppningen var "City of Heroes, fast bättre".

krank

Man kunde slå av de där svarta kanterna allting har. Plötsligt såg alltid mycket bättre ur. Typ som ett snyggare CoH.

Huh.

Simon

Swashbuckler
Tack för synpunkterna! Eftersom jag är sjukt nyfiken på spelet så är jag glad att ha fått höra vad du tycker såhär långt. Berätta mer när du har mer att berätta!

krank

Simon said:
Tack för synpunkterna! Eftersom jag är sjukt nyfiken på spelet så är jag glad att ha fått höra vad du tycker såhär långt. Berätta mer när du har mer att berätta!
Ska försöka hinna spela mer ikväll och imorgon, men idag ska jag umgås med spelgruppen och imorgon har jag en veckas lektioner att planera, så jag kan inte lova några mirakel.

krank

Krille said:
...fast... dom har dinosaurier!

.....uh...

Jag har inte sett dem än. Och det är jag nog glad över.

Har hört från flera källor att spelet ska vara ett träsk av vingar och furries. Det har jag inga problem att tro. Får se om jag står ut...

Krille

Super Moderator
Mina intryck är ungefär så här:

Förutom teaming-mekanismen... så är jag kär. I stort sett är teaming det som jag avskyr mest.

Den funkar så här: upp till fem pers i ett team, uppdrag är helt individuella men kan delas med medlemmar inom gruppen. Man kan bjuda in sig i andras lag om man märker att de gör samma uppdrag som en själv. Man kan utse en gruppmedlem som team champion, och sedan välja att sidekickas. Alla som sidekickas dras upp eller ner till team champions level, typ som CoHs sidekick/exemplar, fast automatiskt och åt båda hållen samtidigt och utan krav på en person per sidekick/exemp.

Så långt det bra. Vissa delar av det där är till och med skitbra!

Det urkassa med teaming är det där med att dela uppdrag. För det kan man inte. Om de andra medlemmarna har gjort uppdraget, inte har börjat på den kontaktens uppdragsserie, är för låg level, saknar någon annan random förutsättning, eller om uppdraget kommer från ens brottsdator eller en förbipasserande medborgare, eller mest irriterande av allt, om de andra medlemmarna är för långt bort (!!!) så kan uppdraget inte delas med de andra.

Och har man inte fått uppdraget delat med sig så 1) kan man inte se det i minikartan eller den stora kartan, och 2) får man inget för jobbet utom lite random mob-XP. Det gör att man inte ser vad de andra ska göra och därför springer omkring som yra höns, samt att man sällan får något för att teama.

...Men förutom den detaljen så kan min relation till Champions bäst beskrivas med substantivet "kärlek!"

krank

Krille said:
...Men förutom den detaljen så kan min relation till Champions bäst beskrivas med substantivet "kärlek!"
Vad är det då som, i din subjektiva synvinkel, gör att det är bättre än City of Heroes? Är det att grafiken är snyggare, flyter det bättre, är det mer genomtänkt design av banor, är PVP snyggare gjort, vad?

Jag vill inte mucka gräl, alltså, men jag kanske stött på saker som egentligen är bättre än CoH men som jag bara inte tänkt på - och om nån påpekar dem för mig kanske jag ser dem tydligare. just nu sitter jag liksom mest och stör mig på manuell loot och att jag gillade sättet man aktiverar krafter bättre i CoH. Och att interfacet känns segt.

krank

Jag ska bli bättre på att ta screenshots, men här är iaf ett par jag tagit hittills...

skärmis

Av någon anledning tycker jag att den här dialogrutan är intressant. Dels "other superhero games" (höhö, vilka då? Och valet heter Paragon, som i Paragon City...) och dels det fascinerande valet "I DON'T KNOW, JUST LET ME PLAY".

skärmis

Min första karaktär. Resultatet av typ en timmes mållöst fipplande.

Krille

Super Moderator
Det där med hur man aktiverar krafter är en vanesak. Jag kör numera med Xbox 360-kontroller, och JÄVLAR vilket RÖJ det är! Det är över huvud taget inte likt något annat MMO som jag har spelat!

Får jag plocka ut en enda faktor som gör mig kär så är det den grejen.

Sen finns det massor med andra saker: flexibiliteten i karaktärsskapandet, både vad gäller krafter och utseende, kartorna (de är fuckin enorma!), det lilla faktum att man kan plocka upp en jeep och hiva den på skurkarna, Nemesis-systemet, grafiken (ja, jag gillar till och med comic outline) etc, men just röjet med kontrollern rockar!

krank

Krille said:
Det där med hur man aktiverar krafter är en vanesak. Jag kör numera med Xbox 360-kontroller, och JÄVLAR vilket RÖJ det är! Det är över huvud taget inte likt något annat MMO som jag har spelat!
Ah. Jag tror vi hittat skillnaden: Jag vill inte ha röj på riktigt det sättet. Fick jag bestämma skulle det vara typ turbaserat, så intresserad är jag av röj =)

Krille said:
Sen finns det massor med andra saker: flexibiliteten i karaktärsskapandet, både vad gäller krafter och utseende
Har inte orkat kolla så mycket än, men är det verkligen så mycket bättre än CoX på den punkten?

(är inte så het på stora kartor heller, föredrar små som man realistiskt kan utforska hela på inte alltför lång tid)

Krille said:
det lilla faktum att man kan plocka upp en jeep och hiva den på skurkarna, Nemesis-systemet
Dessa två är dock skithäftiga och får stora tummen upp för mig.

Jag lär inte köra med xbox-kontroller än på ett tag, jag har nog med... "röj" med mitt tangentbord och mus. Nu funderar jag på att bygga en ny karaktär med fokus på närstrid istället för kraftstrålar, men jag ska ta mig ur tutorial zone med Omegatron först... =)

Alltså, det kanske verkar som att jag bara gnäller, men Champions är inget dåligt spel. Det är bara inte så bra som jag hoppades, efter att ha blivit bortskämd med CoX några år.

Krille

Super Moderator
krank said:
Har inte orkat kolla så mycket än, men är det verkligen så mycket bättre än CoX på den punkten?
Vad gäller grundförutsättningarna, ja. CoX har fördelen av fem års ackumulerade kostymdelar, men CO har flexibilitet nog att nästan uppväga det från start. Bara det att man kan välja var ens attackstrålar ska börja (händer, pannan, bröstkorgen, handflator) och sätta färger på dem är något som CoH bara nästan uppnår (färgerna) i och med den kommande expansionen.

Sen tillkommer fyra färger per kostymdel, val av bumpmap, ofta val av färgmap, individuella val per arm, öga eller ben etc. Så jo, kostymgeneratorn brädar CoX.

Sen får man automagiskt en slot när man går med i en supergrupp och en slot till vid level 15...

krank

Krille said:
Vad gäller grundförutsättningarna, ja. CoX har fördelen av fem års ackumulerade kostymdelar, men CO har flexibilitet nog att nästan uppväga det från start. Bara det att man kan välja var ens attackstrålar ska börja (händer, pannan, bröstkorgen, handflator) och sätta färger på dem är något som CoH bara nästan uppnår (färgerna) i och med den kommande expansionen.

Sen tillkommer fyra färger per kostymdel, val av bumpmap, ofta val av färgmap, individuella val per arm, öga eller ben etc. Så jo, kostymgeneratorn brädar CoX.
Mjo, alltså, jag menar inte att den inte är bättre. Vad jag funderar över är hur mycket bättre jag egentligen tycker att den är. Balla grejer liksom, men jag är inte helt såld på det (enligt mig) sjukt klumpiga interfacet för att göra allting.

(och fuck, går det inte att stänga av tooltips? Noll sekunders fördröjning på såna borde beläggas med spöstraff)

Krille said:
Sen får man automagiskt en slot när man går med i en supergrupp och en slot till vid level 15...
Kostymslots har iofs aldrig varit ett problem för min del...

Slutar man någonsin störa sig på den manuella looten? Slutar man sakna Enhancements?

Krille

Super Moderator
krank said:
Mjo, alltså, jag menar inte att den inte är bättre. Vad jag funderar över är hur mycket bättre jag egentligen tycker att den är. Balla grejer liksom, men jag är inte helt såld på det (enligt mig) sjukt klumpiga interfacet för att göra allting.
Det är resultatet som räknas. Kan man bygga en ballare toon så spelar det nästan ingen roll hur klumpigt gränssnittet är. Visst kunde man önska att man inte behövde scrolla igenom hela megalistan med kostymdelar när man vill testa nästa del, men jag räknar med att sådant hyvlas ut inom en patch eller två.

krank said:
Slutar man någonsin störa sig på den manuella looten? Slutar man sakna Enhancements?
På det första, ja och nej. När man upptäcker att ens inventory är fullt så försvinner inte looten i tomma intet som i CoX, utan ligger kvar på banan. Sen kan man rensa för att göra plats för den och loota den. Så det finns fördelar. Däremot saknar jag den, för det var så läbbans praktiskt. Hade de kombinerats så...

På det senare, ja, man slutar störa sig rätt fort. Man upptäcker vilka hål i ens stats som man saknar, och letar loot som fyller hålet. Sen kollar man mest på vilket loot man hittar och ser om det gör samma sak som något tidigare fast bättre, samt om den nya looten kan ha balla nya effekter (som kostymdelsupplåsningar). Har man ingen nytta (eller framtida nytta) av looten så säljer man den, auktionerar bort den eller experimenterar för att bli bättre på skills och för att få komponenter till crafting.

En del loot är komponenter för crafting och vet man med sig att man har recept för de komponenterna så håller man på dem, annars säljer man dem eller auktionerar bort dem.

En del loot ger nya uppdrag. De drar man igång fort som attan, dels för att göra plats, dels för att uppdrag ger XP.

---

Och för att svara på en ursprungsfråga, ja, Champions är halvfärdigt. Det är ett fjorton dagar gammalt MMO, så det är inte att undra på. Men det kan bara bli bättre.

Ballast hittills: någon spelare gjorde Bill Roper (lead för Champions, ex-boss över Hellgate: London som kvaddade rejält, ansvarig för jättenerfen på dag 1) som sin nemesis.

Krille

Super Moderator
Åtminstone en del av mina issues med teaming verkar vara på väg att ordna sig:

Bill Roper said:
Adding Some Meat to Team
We’re working on several new additions to the teaming system. We’re currently testing new UI that allows players to see the state of team missions even if they don’t have them. Upcoming additions (in development) include showing your team members’ current objectives on active missions and adding rewards for heroes that assist on missions, even if they don’t have the mission themselves.
Man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken, men de verkar i alla fall lyssna på klagomålen.

Ni har nästan lyckats sälja in mig på spelet genom ert samtal! :gremsmile:

Krille: Vad är den bästa anledningen till varför jag ska välja Champions Online framför något annat MMO på marknaden?

Krille

Super Moderator
Det finns två selling points just nu:

1) Röjet. Som jag sa här så är röjet helt otroligt, speciellt med Xbox-kontroller. Till skillnad från i stort sett alla andra MMOer så kan man inte klicka vänster musknapp tills fienden dör eller köra sin standardattackkedja 1-1-4-1-1-2-3-1-1-1-1-5-1-1-4 repetera ad nauseam.

Här måste man röra på sig för att forma fiendeklunsen efter terrängen, placera sig så att ens line of sight, anfallskoner etc plockar in fienderna, blocka konstant, bygga upp Power inför ens stora mördaranfall, välja rätt tillfälle då fienden inte har sitt stora mördaranfall på gång, etc. Det är ett helt annat, mer aktivt och nästan konsolligt spel som jag inte har sett i något annat MMO.

Nackdelen är att det är mer laggkänsligt, så man får finjustera inställningarna så att man får så lite sånt som möjligt. Samt att det är svårt att chatta mitt i fajten. Man är fullt upptagen med att slåss.

2) Karaktärsskapandet. Det skriver jag också på annat ställe, men just nu är Champions tokmycket flexiblare än så gott som alla andra karaktärsskapare, och även om City of Heroes brädar i antal kostymdelar så vinner Champions genom att man kan sätta fyra färger istället för två och ofta välja bumpmapp och material på varje del.

Därtill kommer själva det viktiga, spelvärdena. Jag tycker att det är tokbra att gear och wear är separerade, så att man inte ser ut som alla andra som har bästa gear nånsin. Så wear är så man ser ut, och gear påverkar värdena för sig.

Ja, just det, värden. Man har inga klasser, inga särskilda roller med defenders, controllers, strikers, whatnot. Du får bygga DIN gubbe som DU vill. Det finns några förgjorda paket, men vill man så kan man skita i det. Du får några hintar om att Might kan vara en bra gren att ge sig ut på om man vill bygga en tank-aktig gubbe, eller att Sorcery kanske skulle kunna bli en defender, men som sagt, du gör som du vill.

---

Fast inte ens jag som kär fanboy kan bortse från nackdelarna. Det är jobbigt att teama. Det är omoget och behöver lite fixar. Det är vissa hål i content här och var. UIt är trögt. Folk kan reta sig på att spelet ser ut som The Invincibles. Det finns problem med vapen i gubbskapandet.

Men jag räknar med att det här kommer fixas förr eller senare, och dess två selling points rockar stenfett, speciellt med Xbox-kontroller.

krank

Krille said:
nästan konsolligt spel
Det har jag också hört. Mest som nedsättande, då. Från folök som inte ser konsollspel som nåt med nödvändighet bättre.

//Krank, "konsollsjukan" kallas det när spel dummas ner till förmån för action

Krille

Super Moderator
krank said:
Krille said:
nästan konsolligt spel
Det har jag också hört. Mest som nedsättande, då. Från folök som inte ser konsollspel som nåt med nödvändighet bättre.

//Krank, "konsollsjukan" kallas det när spel dummas ner till förmån för action
Man kan säga mycket om "konsollsjuka", men faktum är att konsollspel är bättre på action. Det finns liksom en orsak till att det finns få spel som Tekken, Soul Calibur och Dead or Alive på PC och inget som konkurrerar med dem.

Huruvida man anser att Champions dummats ner till förmån för action är en annan sak, men jag tycker verkligen inte det. Tvärtom har det kul och kluriga och frustrerande och problemlösande quests utöver de normala grinda X tomtar och ge mig Y julklappar-questsen, och det har klart mycket mer taktik än vanilj-MMOt.

Yahtzee på Zero Punctuation beskriver mycket träffande strid i MMOer som "jag sparkar dig på smalbenet, du sparkar mig på smalbenet och den med störst stövlar vinner". Sånt är inte Champions Online. Du kan verkligen skicklighetsspela ihjäl farliga motståndare.

Jag är såld! :gremsmile:

Nu ska jag bara överväga om jag har tid till det eller inte, och det är en helt annan femma.

Tack för insäljningen Krille! Jag återkommer när min flickvän dumpat mig :gremwink: