Bakgrund:
Jag har spelat City of Heroes nästan sen det kom, och tycker att det spelet är det bästa sedan skivat bröd. Det har underbar struktur med instansierade missions, separata PvP-zoner och så vidare. Dess system för teams är oöverträffat, med möjligheter att "sidekicka" varandra så att alla kan spela tillsammans oavsett egentlig level. Estetiskt är det snyggt, dess karaktärsskapande spöar alla tänkbara häckar...
Ja, ni fattar. CoH saknar ett fåtal grejer: Jag är inte helt förtjust i fyrfärgs-superhjältande, det finns vissa begränsningar i hur man kan få sina krafter att se ut, och uppdragen har en tendens att bli en smula... repetativa efter ett tag.
Så, när Cryptic, som ju gjorde CoH, utannonserade Champions blev jag eld och lågor.
En lång historia kort:
Idag fick jag hem Champions Online.
Mitt första intryck är att jag är enormt oimponerad. Grafiskt är det väl lite snyggare än CoH (med celshading och lite bättre texturer) men med random lag och sånt tycker jag inte att den relativt lilla grafiska förbättringen var värd besväret.
Manuell loot. Att behöva plocka upp saker själv och ha dem i ett inventory kanske funkar för WoW-folket, men med CoH blev man bortskämd. Jag orkar fan inte hålla på och loota.
Jag orkar inte hålla på med equipment heller. CoH's fantastiska system med abstrakta "enhancements" passade mig som hand i handske.
På UI-fronten ingen förbättring. om något känner jag mig ännu mer instängd, och då var CoH's interface knappast någon fröjd. Det känns inte helt responsivt - det kan ta en stund innan t.ex bakgrunder i dialogrutor kommer fram. Känns oerhört ofärdigt.
Jag är inte förbi tutorialzonen än. Har hört att man ska få travel powers tidigt, så jag spelar väl minst fram till dess.
Just nu känns det dock avlägset att byta på heltid; det känns mer som att jag låter mina 30 dagar ta slut och sedan låter spelet mogna några månader.
Champions Online känns... ofärdigt, och något av en besvikelse om förhoppningen var "City of Heroes, fast bättre".
Jag har spelat City of Heroes nästan sen det kom, och tycker att det spelet är det bästa sedan skivat bröd. Det har underbar struktur med instansierade missions, separata PvP-zoner och så vidare. Dess system för teams är oöverträffat, med möjligheter att "sidekicka" varandra så att alla kan spela tillsammans oavsett egentlig level. Estetiskt är det snyggt, dess karaktärsskapande spöar alla tänkbara häckar...
Ja, ni fattar. CoH saknar ett fåtal grejer: Jag är inte helt förtjust i fyrfärgs-superhjältande, det finns vissa begränsningar i hur man kan få sina krafter att se ut, och uppdragen har en tendens att bli en smula... repetativa efter ett tag.
Så, när Cryptic, som ju gjorde CoH, utannonserade Champions blev jag eld och lågor.
En lång historia kort:
Idag fick jag hem Champions Online.
Mitt första intryck är att jag är enormt oimponerad. Grafiskt är det väl lite snyggare än CoH (med celshading och lite bättre texturer) men med random lag och sånt tycker jag inte att den relativt lilla grafiska förbättringen var värd besväret.
Manuell loot. Att behöva plocka upp saker själv och ha dem i ett inventory kanske funkar för WoW-folket, men med CoH blev man bortskämd. Jag orkar fan inte hålla på och loota.
Jag orkar inte hålla på med equipment heller. CoH's fantastiska system med abstrakta "enhancements" passade mig som hand i handske.
På UI-fronten ingen förbättring. om något känner jag mig ännu mer instängd, och då var CoH's interface knappast någon fröjd. Det känns inte helt responsivt - det kan ta en stund innan t.ex bakgrunder i dialogrutor kommer fram. Känns oerhört ofärdigt.
Jag är inte förbi tutorialzonen än. Har hört att man ska få travel powers tidigt, så jag spelar väl minst fram till dess.
Just nu känns det dock avlägset att byta på heltid; det känns mer som att jag låter mina 30 dagar ta slut och sedan låter spelet mogna några månader.
Champions Online känns... ofärdigt, och något av en besvikelse om förhoppningen var "City of Heroes, fast bättre".