Ram, hoppas det är okej att jag lånade ditt inlägg från "Av jord är du kommen" tråden...
2. Specialfeatures? Är det magi i Dod och mutationer i Mutant om vi åter blickar mot trad hållet? Eller är det (också) "det mörka hotet" som vilar över hela settingen? Är det motsvarande rymdimperiet i Star Wars? Båten själv i Titanic? Är det the Nature ellr God i konflikten Man vs God eller man vs nature?
Nyfiken bara.
1. Är den här frågan också relevant i tradspel? Vad gör man i Drakar och Demoner? Vad är den typiska konflikten där? Är den relevant i neotradspel?Jag har en lista checkpunkter som jag går igenom när jag skapar en setting för ett givet spel eller ett nytt spel.
1. Vad gör man. Här upplever jag att ditt koncept skulle må bra av att broderas ut lite även om jag tycker att det som du har är en bra start. Vad är det för värderingar som skall utmanas och hur? Vilka typer av utmaningar är det i första hand som du vill att spelet skall fokusera på? Är det att panga svärtaninfekterade zombies eller att bevara sin egen mänsklighet och sina förkatastrofliga värderingar? Vad är en typisk konflikt? Vad är färg och vad är funktion?
2. Vad har spelet/settingen för specialfeatures och hur skall de användas? Svärtan låter lagom ball och kan användas till många saker, men hur ser du den framför dig? Är den flyktig eller konkret? Du nämner även att Moder Jord vill eliminera mänskligheten. Betyder det att hon är medveten...?
2. Specialfeatures? Är det magi i Dod och mutationer i Mutant om vi åter blickar mot trad hållet? Eller är det (också) "det mörka hotet" som vilar över hela settingen? Är det motsvarande rymdimperiet i Star Wars? Båten själv i Titanic? Är det the Nature ellr God i konflikten Man vs God eller man vs nature?
Nyfiken bara.