Nekromanti Checklistor vid spelskapande

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ram, hoppas det är okej att jag lånade ditt inlägg från "Av jord är du kommen" tråden...

Jag har en lista checkpunkter som jag går igenom när jag skapar en setting för ett givet spel eller ett nytt spel.
1. Vad gör man. Här upplever jag att ditt koncept skulle må bra av att broderas ut lite även om jag tycker att det som du har är en bra start. Vad är det för värderingar som skall utmanas och hur? Vilka typer av utmaningar är det i första hand som du vill att spelet skall fokusera på? Är det att panga svärtaninfekterade zombies eller att bevara sin egen mänsklighet och sina förkatastrofliga värderingar? Vad är en typisk konflikt? Vad är färg och vad är funktion?
2. Vad har spelet/settingen för specialfeatures och hur skall de användas? Svärtan låter lagom ball och kan användas till många saker, men hur ser du den framför dig? Är den flyktig eller konkret? Du nämner även att Moder Jord vill eliminera mänskligheten. Betyder det att hon är medveten...?
1. Är den här frågan också relevant i tradspel? Vad gör man i Drakar och Demoner? Vad är den typiska konflikten där? Är den relevant i neotradspel?

2. Specialfeatures? Är det magi i Dod och mutationer i Mutant om vi åter blickar mot trad hållet? Eller är det (också) "det mörka hotet" som vilar över hela settingen? Är det motsvarande rymdimperiet i Star Wars? Båten själv i Titanic? Är det the Nature ellr God i konflikten Man vs God eller man vs nature?

Nyfiken bara.

shotgun_ramadan

Fåntratt
Bra tråd - det var precis något sånt här jag letade efter igår, men fann inget konkret formulerat. Ram's frågor är ju sketabra. Med andra ord så håller jag ögonen öppna..!

Krille

Super Moderator
Niklas73 said:
1. Är den här frågan också relevant i tradspel? Vad gör man i Drakar och Demoner? Vad är den typiska konflikten där? Är den relevant i neotradspel?
Jaförfan! I Drakar&Demoner (som trots allt skrevs innan nån kom på att frågan är viktig) så är svaret "man äventyrar".

Vad gör man i Cthulhu? Man undersöker monstermysterier.

Vad gör man i Star Wars? Man förgör det ondskefulla imperiet.

Vad gör man i Feng Shui? Samma saker som i Hong Kong-actionfilm - spöar och skjuter skurkar som vill en illa!

Vad gör man i Sagan om Ringen? "Öumm... faen vet, man äventyrar väl där med, men inte riktigt på samma ställe eller sätt som Ringens brödraskap..."

Den som inte ställer sig den här frågan, eller har ett jefligt tydligt implicerat svar på den (typ D&D/DoD), kommer att få problem.

Niklas73 said:
2. Specialfeatures? Är det magi i Dod och mutationer i Mutant om vi åter blickar mot trad hållet? Eller är det (också) "det mörka hotet" som vilar över hela settingen? Är det motsvarande rymdimperiet i Star Wars? Båten själv i Titanic? Är det the Nature ellr God i konflikten Man vs God eller man vs nature?
Jag ser "special features" i betydelsen "spelvärldens unique selling points", det som gör det värt att spela DET HÄR spelet istället för DET DÄR som redan finns och har tvåhundra moduler och i stort sett är samma sak. Svärtan i Av jord kommen måste vara skilt från zombiesmitta, annars kunde man lika gärna plocka upp All Flesh Must Be Eaten.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Krille said:
[

Jag ser "special featurs" i betydelsen "spelvärldens unique selling points", det som gör det värt att spela DET HÄR spelet istället för DET DÄR som redan finns och har tvåhundra moduler och i stort sett är samma sak. Svärtan i Av jord kommen måste vara skilt från zombiesmitta, annars kunde man lika gärna plocka upp All Flesh Must Be Eaten.
Detta är väl förmodligen svaret på indievågen och att tradspel är döende? Å andra sidan ställde väl ni inte den frågan då ni skapade Eon för Eon är väl Drakar om man ska vara väldigt krass och bortse från regler och setting: Magi? Check! Fantasy? Check! Äventyra? Check!

Sen är väl mekaniken inte helt obetydande? Vill jag ha ett snabbt speligt system eller köra med tunga simulativa regler? Är USPen med avseende på värld då helt säljande? I så fall skulle ju inte Eon finnas.

shotgun_ramadan

Fåntratt
Fast där har du ju helt andra selling points, i stil med 'Fantasystrid som är realistisk och dödlig', 'Komplex magisystem som tillåter en att bl.a. improvisera magi' etc.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Exakt, det var det jag ändrade i mitt inlägg just. Mekaniken är så klart en selling point också.

Antingen gör man ett indiespel eller så gör man ett neotrad/tradspel och pluggar en ny mekanik eller så gör man ett neotrad med en annorlunda variant på det som redan finns.

Krille

Super Moderator
Niklas73 said:
Detta är väl förmodligen svaret på indievågen och att tradspel är döende?
Nä. Svaret på det är snarare att det finns enklare sätt att ha nöjen out of this world. Typ DVD, Playstation, PC å sånt.

Kom ihåg att på det glada åttitalet så var dataspel åttabitars och blippblopp, och en VHS-spelare var en sån investering att det fanns en marknad för moviebox. Då var rollspel och dataspel och film ungefär likvärdiga i meckighet för gemene man.

Idag har varenda jävel en playstation eller DVD eller bluray och hemmabioanläggningar säljs för inga pengar alls på Siba, och filmer dumpas ut för mindre pris än pizzan man käkar samtidigt. Det är ingen investering i att få sådan eskapism idag; rollspelen är däremot lika meckiga som förr.

Indie är inte ett sätt att revolutionera detta och göra spel mindre meckiga. Indie är ett sätt att revolutionera inom hobbyn för dem som inte längre får sitt lystmäte tillfredsställt av tradspelens konventioner - ett lager otillgänglighet till innanför rollspelens redan höga tröskel.

Niklas73 said:
Å andra sidan ställde väl ni inte den frågan då ni skapade Eon för Eon är väl Drakar om man ska vara väldigt krass och bortse från regler och setting: Magi? Check! Fantasy? Check! Äventyra? Check!
Nä, vi hade snarare tur när DoD hamnade i vacuum ett tag och sedan ploppade ur sig Chronopia. Om jag inte minns helt fel så kvaddade TSR ungefär i den vevan också. I det hålrummet uppstod ett sug efter standardfjantasy, och Eon var det alternativ som fanns på svenska.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nu öppnade tråden upp för en vändning i formen "Kan man få rollspel populärt igen" vilket diskuterats här (här skulle jag vilja lägga in en länk men jag hittar inte diskussionen). Jag är tillhör dock den ynka skara som tror på att det är möjligt i alla fall på lokal ort och jag har en bra idé om hur det ska göras men tyvärr är jag engagerad på annat håll men spricker det så kanske kanske...

Ram

Skev
Niklas73 said:
Ram, hoppas det är okej att jag lånade ditt inlägg från "Av jord är du kommen" tråden...
Mer än så, det är kul när saker kommer till användning.

I princip kan jag säga "What Krille said", med ett litet utvik rörande special features.

Åtminstone jag kommer ofta från en eller ett fåtal tankar eller idéer när jag skapar ett spel, en värld eller en setting. Jag börjar med några saker som jag spinner loss ifrån och sedan i princip placerar in i en kontext, någon form av existerande setting, och ser hur tankarna förändrar den. Det är den saken som jag vill förvalta och förmedla. Av den anledningen så är punkten 3. från min orginalpost
3. Vad gör (och gör inte) spelsystemet? rätt viktig för mig. Var är det som jag vill förmedla överstrukturerat (regler) och vad vill jag förmedla som färg?

Doomhamster

Swordsman
Niklas73 said:
Å andra sidan ställde väl ni inte den frågan då ni skapade Eon för Eon är väl Drakar om man ska vara väldigt krass och bortse från regler och setting
...om man bortser från regler och setting, vad finns då kvar av rollspelet? Ett schysst omslag?

Möller

Hubert Hortlax
Niklas73 said:
1. Är den här frågan också relevant i tradspel? Vad gör man i Drakar och Demoner? Vad är den typiska konflikten där? Är den relevant i neotradspel
Ja, den är alltid relevant.

Drakar och demoner, i så vitt jag vet alla versioner upp till dagens datum, har aldrig berättat vad spelskaparna egentligen tänkte sig att spelarna ska göra med spelet.

DoD har dock en tradition av äventyrar-fantasy att luta sig mot, så det går att spela genom att defaulta till »warrior-rouge-mage som går runt och samlar skatter«-idén. Är det så man ska spela DoD? Ibland blir jag osäker.

Än värre blir det när man lämnar den genren. Vad fan ska man göra i Coriolis!? Jag har fortfarande ingen aning. Kanske Firefly i en något annorlunda setting, jag vet inte. För mig är Coriolis därmed nästan helt ospelbart, jag behöver bygga om massor för att kunna förstå vad jag ska ha det till.

Rickard

Urverk speldesign
TheSod said:
Niklas73 said:
Å andra sidan ställde väl ni inte den frågan då ni skapade Eon för Eon är väl Drakar om man ska vara väldigt krass och bortse från regler och setting
...om man bortser från regler och setting, vad finns då kvar av rollspelet? Ett schysst omslag?
Premiss, vilket i sin tur påverkar vilka scenarion man skapar, vilket påverkar vilka rollpersoner (alt. huvudpersoner) man har.

/Han som vet att Forge- och Story Now-spelskapare har checklistor men kan inte hitta dem

Doomhamster

Swordsman
Han said:
TheSod said:
Niklas73 said:
Premiss, vilket i sin tur påverkar vilka scenarion man skapar, vilket påverkar vilka rollpersoner (alt. huvudpersoner) man har.

/Han som vet att Forge- och Story Now-spelskapare har checklistor men kan inte hitta dem
Men premise är ju inte oberoende av setting. ETA: Om man tar Star Wars som exempel så är premise "ni spelar rebeller som bekämpar det onda rymdimperiet med list, laserpistoler och mystiska krafter". Då har man samtidigt dragit upp grunderna för en setting, för man får veta att man är ute i rymden, att det finns ett imperium, att detta är något dåligt etc.

Rickard

Urverk speldesign
TheSod said:
Men premise är ju inte oberoende av setting.
Men den kan vara.

Om jag vill att spelet ska handla om rumpsparkiga ninjor spelar det ingen roll om det är 76 eKr, nutid eller år 2063. Det går att slänga in rumpsparkiga ninjor i alla dessa settings.

Om jag vill att spelet ska handla om deckarscenarion med tentakelmonster spelar det ingen roll om det är nutid, 1920 eller 1890.

/Han som kanske tog exempel från riktiga spel

[edit] Nabus inlägg var långt bättre än mitt, men jag låter detta ovan stå kvar för att visa min underlägsenhet.

Nabu

Warrior
TheSod said:
Men premise är ju inte oberoende av setting. ETA: Om man tar Star Wars som exempel så är premise "ni spelar rebeller som bekämpar det onda rymdimperiet med list, laserpistoler och mystiska krafter". Då har man samtidigt dragit upp grunderna för en setting, för man får veta att man är ute i rymden, att det finns ett imperium, att detta är något dåligt etc.
Jag ser premissen som rollspelens motsvarighet till sagornas fabel. Premissen i Starwars skulle alltså vara (utifrån det du skrev, då jag inte spelat det själv) “man spelar frihetskämpar som slåss mot en ondsint övermakt.” Den premissen går ju utmärkt att applicera i en galax långt, långt borta, såväl som i det feodala England.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
The Big Three, The Alternate Three, Power 19

Han said:
Nathan Paoletta (författare till Annalise och carry. a game about war.) har visst samlat en hel del grejer kring spelskapande på sin blogg under rubriken »RPG Design Handbook«. I det här fallet är det väl The Big Three, The Alternate Three, samt Power 19 som är intressanta. Kapitel två handlar om dessa.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Men premiss känns som man kan flumma precis vad som helst med. DoD: Ni är äventyrare i en fantasy värld. Jaha... I SW så är man i alla fall under ett hot: Imperiet.

I filmens värld är en premiss sammanfattningen av hela storyn i en mening vilket man kan applicera på rollspel också:

Titanic: 2 älskande från 2 olika klasser på ett gigantiskt skepp som går i kvav.

Die Hard: En ensam polis instängd i en skyskrapa där gisslan tagits av terrorister.

Hur uspigt är Ni är äventyrare i en fantasy värld? Nä inte alls? Då är SWs premiss mer säljande i så fall. Premissen måste ju i så fall leva upp till någon form av höjd för att vara relevant och där är väl hotet i SW det minsta kravet.

Eller så är premiss inte ens relevant. DoD funkar ju rätt bra. Mutant också.

Krille

Super Moderator
Niklas73 said:
Hur uspigt är Ni är äventyrare i en fantasy värld? Nä inte alls?
Så är inte "ni är äventyrare i en fantasyvärld" DoDs unique selling point heller. Det är bara svaret på "vad gör man" och möjligen dess premiss. Dess unique selling point är "först och störst". Alla har det och alla spelar det (anno 1988).

Det gör att DoDs premiss blockar alla andra spel som försöker ha "ni är äventyrare i en fantasyvärld" som unique selling point, och tvingar dem att komma fram med en annan, även om DoD själv inte har det som unique selling point. Det bara hoggar den.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Premissen

Det här är skitintressant!

DoD spelas av många utan att man nånsin talat om vad man förväntas göra. Förmodligen funkar det för att DoD var först och nu etablerat sig.

Jag tycker det här med premiss är halvflummigt även om jag absolut fattar vad det är bra för. DoD har ingen premiss (om inte vi äventyrar i en fantasvärld eller störst och bäst är en premiss men då kan ju man ha en premiss Vi har TVÅ T20 i anfallsslaget också fungera) och fungerar utmärkt. Mutant funkar också i och i de första versionerna som fortfarande spelas så finns ingen premiss heller mer än "Gå omkring i en farlig framtidsvärld där människor och djur muterat".

Vilket leder mig till din andra åsikt. Coriolis är ett rymdspel där äventyr kan äga rum. Vill du spela scifi med religioner och strider som liknar ubåtsfigheter så go ahead. Din spelledare får knåpa ihop något bra äventyr och sen sätter ni er i skeppen och kör. Måste man ha något att _göra_?

Men jag utgår från att jag inte fattat din åsikt rätt så du får gärna utveckla den. Vad måste du bygga om i Coriolis för att kunna spela det?