Nekromanti COC Modern-äventyr för få personer

Ghoulz

Swordsman
Re: trapped

Om man med skräckrollspel menar att man ska sitta och låtsas vara rädd hela tiden så förstår jag inte charmen med det.

1. Alla behöver inte gilla skräckrollspel.
2. Alla behöver inte uppskatta "att låtsas". Jag gör det, för mig är det själva grejen med rollspel. Jag spelar rollspel för inlevelsen och känslans skull, inte för att slå ihjäl drakar och rädda prinsessor (även om det kan vara kul att spela, men jag vill hellre "känna det" än "göra det" om ni förstår distinktionen).
3. Det där med att vara rädd är en märklig grej - som jag redan poängterat kan man göra en jävla massa annat om man vill bli rädd. Att spela skräckrollspel är nog något av det minst skrämmande man kan vara med om. Jämför med att bli rånad t.ex. Om man däremot jagar "mysrys-känslan" och vill "leka rädd" kan man spela rollspel.

såklart man kan spela rädd hela tiden.

Jepp. Men det är roligast att spela "inte rädd" från början och sedan spela att man blir rädd. Dessutom kan man ju ikläda sig olika roller som blir olika rädda av olika saker.

Och jag brukar faktiskt inte tänka som "spelare" när jag spelar, utan sätta mig in i min rollperson. Jag fattar inte poängen med att sätta sig ner och spela en hel kväll ur sitt eget tredjehandsperspektiv. Det känns mer givande att göra ologiska saker som är "in character" än att smart utifrån bestämma sig för vad som är bäst "för att lösa äventyret". Återigen förstår jag inte varför man då spelar rollspel. Yatzy och Counterstrike borde ge lika stort utbyte.

Det enda jag kan tänka mig vara tråkigare är att sätta sig och tänka: "Nu ska jag spela ut fiktiv ångest hela kvällen".

Senast jag spelade (dvs inte spelledde) iklädde jag mig rollen som beat-influerad konstnär på besök på landet. Den lantliga tristessen samt diverse dödsmagiska influenser ledde till en obotlig ångest som gjorde min rollperson fullkomligt oförmögen att handla. Man skulle kunna säga att jag faktiskt spelade ut fiktiv ångest "hela kvällen" (det blev två kvällar). Jag fann det hela mycket underhållande och givande. Vi brukar i min grupp tala om "innåtrollspel" och detta bjöds det på i det sammanhanget. För utomstående kan det verka fullkomligt dödstråkigt men personligen uppskattar jag det. Jag vill sätta mig in i en roll och spela ut den när jag spelar rollspel. Skillnaden mellan "roll-playing" och "role-playing" är rätt uppenbar för mig, jag vill ha det senare och som sagt har jag ingen större förståelse för det tidigare. Idag finns det rätt bra substitut via datorspelsbranschen för den typen av aktiviteter.

Rising

Vila i frid
Re: Icke-Problemet med CoC

"Att skrämmas av film, rollspel, spökhistorier - whatever - är inte samma sak som att bli rädd "på riktigt". "

Att vara rädd behöver inte nödvändigtvis betyda "att drabbas av panik". Rädsla kan vara många saker, och jag tycker den långsamma, krypande skräcken är intressantast i rollspel. Den skräcken har jag upplevt flera gånger i verkligheten, och då tydligt märkt hur jag reagerat på ett ganska märkligt sätt; nämligen med en skräckblandad förtjusning. Det pirrar i hela kroppen och det känns skönt. Det är samma sorts mys-ryskänsla som du pratar om, men den finns alltså i verkligheten också.

"Men visst är det så att en sl bör eftersträva att skriva bra äventyr. Varför diskuterar vi ens det?"

Det gör vi väl egentligen inte. Jag menar att äventyret kan vara hur bra och välskrivet som helst och spelledaren kan vara ett geni, men om det handlar om att bilen får slut på bensin och man ska sova över hos en greve i östeuropa som visar sig vara en blodsugare, så... kommer nog inte jag att bli rädd ändå.

En bra SL kan få igång ointresserade spelare, men om spelarna är taggade så kan de göra något fantastisk även om SL är oerfaren. Om äventyret också är något nytt, fräscht och svårförutsägbart så ökar oron hos spelarna ju intensivare närvaron blir runt bordet. Det gör den inte på samma sätt om alla kan räkna ut hur äventyret kommer sluta.

Men okej, det är ju svårt att avgöra hur dåligt ett "dåligt" äventyr kan vara utan att bli ospelbart och hur bra ett förutsägbart äventyr kan vara och ändå vara "bra" osv. En kvasidiskussion. Sorry.

/Rising

Ghoulz

Swordsman
Greve Alucard?

Det gör vi väl egentligen inte. Jag menar att äventyret kan vara hur bra och välskrivet som helst och spelledaren kan vara ett geni, men om det handlar om att bilen får slut på bensin och man ska sova över hos en greve i östeuropa som visar sig vara en blodsugare, så... kommer nog inte jag att bli rädd ändå.

Fast det där upplägget går ju att inte bara rädda utan göra riktigt schyssta grejer med. I en solokampanj jag körde med en spelare hamnade hon (hon spelade en senatorsdotter på flykt, misstänkt för inblandning i terrordådet som dödat hennes familj) vid ett tillfälle i ett liknande sammanhang i en småstad i södern. Överallt var det "signs of vampires" (med vitlök, krucifix och liknande). Dessutom hamnade hon hos ett mystiskt par som bodde i en gammal herrgård utanför staden vilka visade sig vara en variant på vampyrer. Det skrämmande med dem var att de dock inte var ute efter henne på något vis, utans narare ville hjälpa henne. I sammanhanget blev det obehagligt eftersom hon blev tvungen att förlita sig på helt klart "onda makter". Göra nytt behöver itne innebära att man river ned det gamla. Effektivast bygger man på det istället.

Och jag tror att vi närmar oss en gemensam punkt vad det gäller författandet av äventyr. Samt vad det gäller "mysrys" och "rädsla". Visst har jag också upplevt den där känslan utanför rollspelssammanhang, och visst är det den jag vill ha i rollspelet. Semantik. Hur som helst så finner jag att klichéer inte behöver såt i vägen, men som sagt kräver det en skicklig sl samt skickliga spelare som är med på noterna.

Rising

Vila i frid
Re: Greve Alucard?

"Göra nytt behöver itne innebära att man river ned det gamla. Effektivast bygger man på det istället."

Det håller jag med om. Skräcken måste ju bygga på något som spelarna kan relatera till, annars blir den ju inte angelägen. Det går förstås bra att bygga på gamla stereotypa skräckingredienser också. Ditt äventyr lät till exempel riktigt smart. Sån't gillar jag.

"Hur som helst så finner jag att klichéer inte behöver såt i vägen, men som sagt kräver det en skicklig sl samt skickliga spelare som är med på noterna."

Det går jag med på. Bra sagt.

/Rising

DanielSchenström

Swashbuckler

"Och jag brukar faktiskt inte tänka som "spelare" när jag spelar, utan sätta mig in i min rollperson. Jag fattar inte poängen med att sätta sig ner och spela en hel kväll ur sitt eget tredjehandsperspektiv."

Har du aldrig slagit dig ner med några polare och snackat och umgåtts, från ditt eget perspektiv? Har du gjort det förstår du vad vissa tycker är en av behållningarna med rollspel (det sociala.)

"Det känns mer givande att göra ologiska saker som är "in character" än att smart utifrån bestämma sig för vad som är bäst "för att lösa äventyret"."

Personligen tycker jag att om man tänker så då har inte spelledaren gjort sitt jobb. Jag ser äventyrskonstruerande som en utmaning mot spelarna lika mycket som mot rollpersonerna. Jag vill att spelarna inte ska känna att de behöver göra nåt idiotiskt som rollpersoner bara för att rollpersonerna är ovetande. Gör man det har man dessutom mer nytta av klichéerna, för då är spelarna så ovana på att man går på såna grepp att de tror att man har nått clever uttänkt.

"Återigen förstår jag inte varför man då spelar rollspel. Yatzy och Counterstrike borde ge lika stort utbyte."

Ånej, i Counterstrike och Yatzy är du begränsad på ett sätt du inte är i rollspel. Vill du fejka död? Går bra i rollspel, går dåligt i CS. Vill du slå ner din flickvän för att hon vinner i Yatzy? Samma sak där, om ni inte är såna som misshandlar era partners i verkligheten.

Alla spelar inte rollspel för rollgestaltande, finns de som gör det för det sociala, finns de som gillar taktiska utmaningar, de som gillar tankenötter, de som gillar att "själva" färdas till en annan värld. Alla tänker inte som du och ditt sätt är inte bäst. (Fast om du vill hävda det senare kan du, Ymir och old school-Rising slå ihop er till nån cool elitgrupp :gremwink: )

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Icke-Problemet med CoC

"Det finns en skillnad på att övertygat spela rädd och att vara rädd på riktigt. Som spelledare är jag betydligt mer nöjd om jag kan få spelaren lika rädd som hans rollperson skall vara, än om spelaren visar upp sina dramaten-muskler och gestaltar lika skrämd som hans rollperson förväntas vara."

Men oftast är det ju så att en stämning byggs upp. Och om spelarna agerar bra bidrar det till att stämningen trissas upp och alla hjälper till att bygga upp illusionen. Då är det enklare att skrämma spelarna också.
Allra bäst är det när stämningen varit så på topp att man som var spelledare är rädd för att gå hem sen mitt i natten (genom kyrkogården som ligger bakom där vi brukade spela).

Ymir

Liten kantbaron
Re: Skräck ska vara friform

Är det inte då lika bra att göra det lätt för sig, och strunta i det som ger upphov till förutsägbarheten - dvs de renodlade skräckrollspel - Call of Chtulhu, Kult, med flera? Personligen har jag hävdat det förr, och hävdar det igen - skräck gör sig bäst som friform, eller i vilket rollspel som helst. En förutsättning för skräck är, mer eller mindre, att spelarna inte vet vad de kan vänta sig. Det vet de i CoC, det vet de i Kult...men de vet det inte i Neotech, Västmark, Viking eller systemlöst spel.

- Ymir, som är hjärtligt trött på att folk aldrig inser att han har rätt...

DanielSchenström

Swashbuckler

Tja, i mitt och dem jag spelar meds fall så är det så att de och jag skärper oss mer när vi spelar skräckrollspel, det blir mindre socialt, och mer på allvar.

Och när man har relativt ovetande spelare, spelare som inte är insatta i Cthulhumytoset eller Kults, då blir det både intressant och skrämmande, ungefär som en skräcknovell.

Först när man använt slut ett spel skulle jag tänka mig använda skräck i en annan genre (fast det har hänt ett par gånger att jag använt såna element eller äventyr också).

Rising

Vila i frid
Friform och Systemlöst...

Hjälp, förvirringen angående termerna "friform" och "systemlöst" spökar igen...

Vad betyder de för dig, Ymir?

För mig är Friform rollspel utan riktiga regler. Spelledaren hittar på hur enkelt/svårt något ska vara, och sedan bestämmer han (med eller utan tärning) om det lyckas eller inte.

Systemlöst (för mig) är när man inte lirar i en värld som finns i något "riktigt" rollspel.

---

Det går alltså att lira Kult friform (bara att strunta i reglerna), men man kan inte spela Kult systemlöst (för antingen är det Kult-systemet eller inte). När man lirar systemlöst blir det alltid friform, men det behöver inte vara systemlöst bara för att man spelar friform.

Enligt mig, alltså. Hur ser du på det?

---

/Rising
som dock måste medge att det en gång räckte med att säga "imorgon skall vi spela Kult" för att alla spelare skulle komma perfekt in i den stämning som jag ville åt. Alla var beredda på skräck, och taggade varandra för att det skulle bli så bra som möjligt. Dessutom var det lite läskigt att lira Kult överhuvudtaget.

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Friform och Systemlöst...

"Systemlöst (för mig) är när man inte lirar i en värld som finns i något "riktigt" rollspel."

Riktigt dålig term egentligen eller hur? Rollspelslöst vore smidigare. Alternativt världslöst om man kör i nån nonamestad i ett nonameland typ. System är ju reglelhelheten så det borde vara fullständig friform, mellan friform är alla grader mellan systemlöst och alla regler.

chrull

Stockholm Kartell

1. Alla behöver inte gilla skräckrollspel
Nej, men jag vill veta varför folk gör det.

2. Alla behöver inte uppskatta "att låtsas". Jag gör det, för mig är det själva grejen med rollspel. Jag spelar rollspel för inlevelsen och känslans skull, inte för att slå ihjäl drakar och rädda prinsessor (även om det kan vara kul att spela, men jag vill hellre "känna det" än "göra det" om ni förstår distinktionen).
Jag uppskattar att låtsas. annars skulle jag inte spela rollspel. Men jag uppskattar att låtsas lite fler saker än en enda känsla spelmöten igenom.

Jepp. Men det är roligast att spela "inte rädd" från början och sedan spela att man blir rädd. Dessutom kan man ju ikläda sig olika roller som blir olika rädda av olika saker.
Återigen. vad är det roliga i det? Om man bara sitter där och låtsas "nu blev jag lite räddare och darrar mer på rösten än tidigare" förstår jag inte grejjen med det? Spelar jag andra rollspel kan jag spela rädd också, men fokuset ligger inte på att spela en person som går runt och blir skrajj hela tiden. fokuset ligger på att rollspela en person.

Och jag brukar faktiskt inte tänka som "spelare" när jag spelar, utan sätta mig in i min rollperson. Jag fattar inte poängen med att sätta sig ner och spela en hel kväll ur sitt eget tredjehandsperspektiv. Det känns mer givande att göra ologiska saker som är "in character" än att smart utifrån bestämma sig för vad som är bäst "för att lösa äventyret". Återigen förstår jag inte varför man då spelar rollspel. Yatzy och Counterstrike borde ge lika stort utbyte.
Jag har aldrig gått in i en roll så djupt att jag glömmer vem jag själv är. Och så länge jag kommer ihåg vem jag själv är så tänker jag alltid själv, inte bara för min roll.

Yatzy tycker jag inte om eftersom man är tvungen att slå så mycket tärningar. Counterstrike är sällsynt tråkigt. Jag ser inte alls hur man kan jämföra rollspelande med dem bara för att en rollspelare (jag) klarar av att tänka på fler plan samtidigt.

Skillnaden mellan "roll-playing" och "role-playing" är rätt uppenbar för mig, jag vill ha det senare och som sagt har jag ingen större förståelse för det tidigare
Var har jag sagt att jag sitter och slår en massa tärningar?
Bara för att jag inte gillar spel som försöker vara skräck så betyder det inte att jag inte kan sätta mig in i en roll. Vilket du verkar anta.

Jag vägrar göra samma sak tillbaka eftersom du antagligen skulle ta mina kommentarer som personangrepp.

chrull

chrull

Stockholm Kartell
lite ot.

i gothconfoldern i år står det ju om ett rollspelsarrangemang som är friform. och som använder sig av CoC-reglerna :gremlaugh:

förvirring? total.

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: lite ot.

Nejnej, du förstå det finns olika grader av friform, och man väljer bort oliak saker. En del friformar helt utan regler, en del använder rollfigursskaparreglerna, andra använder regelvärden för att jämföra och gissa, istället för att slå et etc.

chrull

Stockholm Kartell

precis.

Varför ska man sitta och spela ett CoC utan mythosen i 5 veckor bara för att man ska lura spelarna till att tro att det inte är något mythos med i det hela?

Mina spelare skulle dessutom aldrig ge upp, eftersom de skulle veta att jag valde CoC som spel för att jag ville ha med mythosen. Annars kunde vi ju lika gärna köra något annat.

Då skrämmer jag mina spelare bättre med Dungeons and Dragons. Det är perfekt för att skrämmas eftersom bara genom att ändra på stereotyperna kan man överaska sina spelare rejält.

chrull

DanielSchenström

Swashbuckler

"Mina spelare skulle dessutom aldrig ge upp, eftersom de skulle veta att jag valde CoC som spel för att jag ville ha med mythosen. Annars kunde vi ju lika gärna köra något annat."

Så i min Alienskampanj (som är en korsning mellan Aliens, Star Trek och allmän utforskarscifi) valde jag Top Secret som spel. Undrar om mina spelare förväntar sig biljakter i Monaco, geliga möten i Marseilles och snygga brudar att slåss med och lägra...

Rising

Vila i frid

"Riktigt dålig term egentligen eller hur?"

Nja, det är praktiskt att veta att man spelar ett systemlöst vampyrrollspel till exempel. Då behöver man inte snöa in på Toreador och Brujah osv. Men om man spelar Chronopia friform så vet rollpersonen redan från början vad en drakonit är och hur de olika alvhusen fungerar, trots att SL inte har regelboken framför sig.

"Rollspelslöst vore smidigare"

Det antyder väl att man slutat gestalta sin roll?

"Alternativt världslöst om man kör i nån nonamestad i ett nonameland typ"

...joo... om man gör det, ja.

"System är ju reglelhelheten så det borde vara fullständig friform, mellan friform är alla grader mellan systemlöst och alla regler. "

För dig är alltså "systemlöst" en extrem form av "friform"? För mig är den där mellanformen mellan regler och regellöst "storytelling".

Ouhhh... Huvudet snurrar...

För mig är ett "system" alla naturlagar som finns i ett rollspel. Alltså både sifferregler och textregler. I gamla DoD så kunde inte en magiker trolla om han bar järn på sig. Det hör till systemet. Det är en textregel. Även om man spelar friform i en egenpåhittad värld till DoD så behöver det inte nödvändigtvis vara "systemlöst" i mina ögon. Om alver har nattsyn och magiker inte kan bära järn på sig och om det finns ankor, då är det ju rätt mycket DoD ändå.

/Rising

chrull

Stockholm Kartell

ehm. star trek och utforskar scifi låter för mig väldigt mycket som man spenderar all tid på ett rymdskepp. Vilket inte verkar passa i Top Secret, så då har du väl egentligen bara valt reglerna från top secret?

Det är ju skillnad på att välja Regler från ett spel, och att välja ett Spel.

chrull

Rising

Vila i frid
Re: lite ot.

"i gothconfoldern i år står det ju om ett rollspelsarrangemang som är friform. och som använder sig av CoC-reglerna"

Ha ha! Ja, den där typen av missförstånd är vanliga. Jag skrev mer om det i det här inlägget, där det förresten finns en bra artikel från Nisse Nytt.

/Rising

DanielSchenström

Swashbuckler

""Riktigt dålig term egentligen eller hur?"

Nja, det är praktiskt att veta att man spelar ett systemlöst vampyrrollspel till exempel. Då behöver man inte snöa in på Toreador och Brujah osv. Men om man spelar Chronopia friform så vet rollpersonen redan från början vad en drakonit är och hur de olika alvhusen fungerar, trots att SL inte har regelboken framför sig."

Alltså, jag menar att termen i sig är missvisande som ord, dvs dålig, inte dålig som beskrivande av något om man vet vad systemlöst rollspel innebär. Som att säga att nån är en kobold och få ett "nä han är en människa" till svar.

"Det antyder väl att man slutat gestalta sin roll?"

Nej, det innebär att det inte bygger på ett rollspel. Rollgestaltningslöst spel, där har du vad du letade efter.

"För dig är alltså "systemlöst" en extrem form av "friform"? För mig är den där mellanformen mellan regler och regellöst "storytelling"."

Precis. Systemlöst, inga regler alls. Inget sammanbindande system, annat än spelledaren och spelarna och deras uppfattning av vad som kan och bör hända. Alla grader av friform är sedan mellan systemlöst och ett rollspels alla grundregler.

"För mig är ett "system" alla naturlagar som finns i ett rollspel. Alltså både sifferregler och textregler. I gamla DoD så kunde inte en magiker trolla om han bar järn på sig. Det hör till systemet. Det är en textregel. Även om man spelar friform i en egenpåhittad värld till DoD så behöver det inte nödvändigtvis vara "systemlöst" i mina ögon. Om alver har nattsyn och magiker inte kan bära järn på sig och om det finns ankor, då är det ju rätt mycket DoD ändå."

Regler är regler oavsett om de uttrycks i text, formler eller siffror. Ankor kan det lika gärna vara Runequest man spelar. DoD är hela systemet, det kan man inte köra systemlöst för då finns ingenting kvar. Kör man Ereb altor kan man köra det systemlöst, friform med DoD-systemet, eller ett annat system man gillar, eller med fulla systemet.

DanielSchenström

Swashbuckler

Tja, då kan man ju välja Call of Cthulhu och bara använda reglerna, så får spelarna vänta förgäves på Sub-Niggurath så kanske de inte tar det för givet sen.