Fallet Jargien-Colonan - Mundana folkvandringar.
I sanning, jag har också tänkt mycket på det här. De märkliga likheterna mellan Colonan och romarriket och Jargien och romarriket och Colonan och Jargien var ett av skälen till att jag alltid motsatte mig alltför starka referenser till romarriket i samband med Jargien. Huvudorsaken var dock givetvis att en antik kultur som romarna inte passade ihop med de senmedeltida resten av Mundana utgör - lapptäckesbildning, helt enkelt. Med tiden föll jag dock till föga, och jag kunde inte hålla mig från att låta Jargien ha klart skönjbara paraleller till romarriket. Då jag insåg att detta krockade med Colonan utmålade jag istället Colonan som inspirerat av grekisk kultur. Och vad händer sedan? Jo, i mina försök att undvika allt för latinskt klingande namn på jargierna får de
grekiskt klingande namn, precis som de forncolonier som figurerat i mina kampanjer haft. (Iriadne, Arsinoë, Ismene, Obidar, Zahilnoë, Tedenios och Kymnenos är exempel på coloniska namn). *suck*. Det är en jävla röra, och en jag måste försöka bringa lite ordning i. Det kräver en djupdykning i Mundanas smått schizoida folkomflyttningar (kolla in Ebhrons demografi - hur f-n gick det till?). Så jag får ta och göra en. Håll i er.
Problemets rot är Thalamur. Den thalaskiska kulturen tycks inte passa in i det bälte som Jargien-Asharina-Consaber utgör. Snarare verkar den ha mer gemensamt med zhanernas och cirefaliernas kultur. Hade jag fått välja hade jag placerat Thalamur mellan Jargien och Mûhad. På samma sätt hade jag gett Thalamur och Mûhad en klar anknytning till raunernas stäpper, eftersom zhanerna och thalaskerna har större likheter med dessa än med de europeiskt feodala och greko-romerska vanarerna. Men, så ser Mundana inte ut, så jag får försöka bringa ordning i kaoset på något sätt.
Vi börjar med att analysera problemet rent lingvistiskt. Hur förhåller sig Jargien och Colonan egentligen till varandra? Ortnamnen antyder ett släktskap, men vi vet för lite om coloniskan för att uttala oss säkert. Den högre jargiskan tycks ha drag av latin, och den lägre jargiskan kan därför tänkas vara ett 'latinskt' språk. Om vi liknar coloniskan vid grekiska behöver där inte alls finnas något nära släktskap, men med all säkerhet kulturella paraleller långt tillbaka i tiden.
Vilka språk i Mundana kan tänkas höra samman med varandra? Hur ser språkgrupperna ut? Sådant brukar vara ett utmärkt sätt att lägga märke till vilka folkomflyttningar som skett i historisk tid. Här har vi ett hjälpmedel - vilka språk som regeltekniskt är besläktade med varandra.
Alla språk på Asharina är besläktade med jargiskan. Vi bakar ihop alla dessa språk till den
jargiska språkgruppen. De har vid någon period i historien påverkats mycket av Jargien. Västerut finns den
zhaniska språkgruppen, som innefattar språk som talades i västra delarna av nuv. Jargien, Tarkas och senare i Ziu, Edron och på Tarhai. (I Akpilos och forna Ziu talades aboriska språk). Denna är avlägset besläktad med raunländska språk, eftersom ur-zhanerna i tidernas gryning utvandrade långt österifrån. Söder om de zhaniska språken (och i forna tider, de aboriska) finns darkenska och toshiska språk. Dessa kan tänkas vara avlägset besläktade med språk i Övärlden och Mio-Enara, dit darkenerna och tosherna kan ha spritt sig eller kommit ifrån för länge, länge sedan. (Akpilos och Zius urbefolkning är utdöd, eller så var de tauper eller aunurier). Språket som talades i Radh-Kamra är snarast besläktat med raunländska och jargiska fornspråk som talades i Zargan.
Från Asharinas jargiska språk skulle man således lätt kunna dra en linje till Rhung-Alaris
coloniska språk och tokon om det inte vore för Thalamur och forntidsriket Danarth. De smakprov vi fått på dess namnskick antyder ett släktskap med Thalaskiskan. Så vad f-n är Danarth och Thalamur? Varför sprängdes det in mellan den coloniska och den jargiska kultursfären?
Tänkbara delförklaringar fås i Encyclopedia Mundana och Consaber. Neromenzerna, den huvudsakliga folkgruppen i Thalamur, Colonan och Pereine sägs nämnligen vara besläktade med
cirefalierna. Vidare har raunerna stundtals dominerat det område där Danarth låg och Thalamur ligger. På 3000-talet f.D. erövras stora områden av Danarth i raunernas världsinvasion. Detta kan antas vara ursprunget till den nuvarande thalaskiskan. Ett ursprungligen coloniskt eller jargiskt språk påverkades kraftigt av raunländskan och blev till senare tideras danarthiska, som lär ha levt vidare i Colonans sydvästra del (Thalamurs halvö) som ett minoritetsspråk i alla tider. Senare fanns Raon-riket på samma plats och påverkade språket ytterligare. Så kom cirefalierna från de Meloriska öarna (ursprungligen måste de ha kommit någon annanstans ifrån, jag skulle säga att de var en helt obesläktad folkgrupp från Övärlden eller den mystiska 'Sjunkna kontinenten'). Cirefalierna blandes först upp med det nuv. Thalamurs befolkning, både språkligt och genetiskt, och erövrade sedan Raon-riket. Så uppstod neromenzerna, och thalaskiskan.
Colonierna uppstod ur jargiska folk tokonska folk. De nutida sabrierna är blandfolk mellan colonier och tokon, medan neromenzerna är blandfolk mellan colonier, cirefalier och (mycket långt tillbaka), raunlänningar. Tokon tycks vara ett väldigt tidigt utskott från den vanariska folkstammen.
Colonan bildades av influenser både från öst och väst, från tokon och fornjargien (där Radh-Kamra för enkelhetens skull bakas in). Således är det ingen orimlighet att det finns kulturella och språkliga paraleller mellan Colonan och det nutida Jargien, men de bör vara
väldigt suddiga eftersom bandet mellan de båda kulturerna delvis klipptes av raunernas invasion för så oerhört länge sedan. Raunerna slog helt enkelt en kil i en sammanhängande kultursfär, som allt tydligare blev två olika. Man bör undvika att koppla samman Jargien och Colonan för mycket, men om man ändå gör det så finns det åtminstone en hyfsad förklaring. Jag bifogar en karta som förhoppningsvis gör det hela mer överskådligt, men ursäkta mina taffliga försök med photoshop:
Rent praktiskt sett torde det alltså fungera att låta Jargien vara inspirerat av romarriket och Colonan av Grekland. (Jag tänker ha det så, läser 'Antikens kultur och samhällsliv' just nu och det är lite svårt att hålla sig liksom). Däremot bör man kanske inte, som jag tidigare gjort, koppla samman Jargien med Byzans/Östrom - paralellerna till Grekland/Colonan blir för svåra att undvika då. Som vanligt bör man undvika uppenbara rippar - Jargien har ju redan en god portion europeisk medeltid och kan med fördel ges ännu mera, och till Colonan hade man tex kunnat ta inspiration från seljuker, sassanider, Perserriket, Indien eller gud vet vad. Det viktiga är att resultatet blir en kultur som inte omedelbart skriker "Akropolis", "Sokrates", "Homoerotiska vasmålningar" och "Iliaden".
- Ymir, historiebög & aspirerande lingvistiknörd