Nekromanti Colonan et Iargia

Marukusu

Hero
Ja, vad är det egentligen som skiljer det Coloniska Imperiet och det Jargiska Kejsardömet åt rent kulturell och språkmässigt? Båda två är ju klart inspirerade av det gamla Rom och båda språken är väldigt latinus om ni frågar mig. Ändock så ligger de långt ifrån varandra geografiskt sett och jargiskan (både skriften och talspråket) är tydligen inte på något sätt besläktat med coloniskan eller vice cersa.
En utredning eller en Berlinmur (eller både och) som skiljde dessa åt vore defenitivt på sin plats.

MVH
Imperator Ulmus Danelonius Magnus, tycker inte om outrett...tjafs...

Ymir

Liten kantbaron
Fallet Jargien-Colonan - Mundana folkvandringar.

I sanning, jag har också tänkt mycket på det här. De märkliga likheterna mellan Colonan och romarriket och Jargien och romarriket och Colonan och Jargien var ett av skälen till att jag alltid motsatte mig alltför starka referenser till romarriket i samband med Jargien. Huvudorsaken var dock givetvis att en antik kultur som romarna inte passade ihop med de senmedeltida resten av Mundana utgör - lapptäckesbildning, helt enkelt. Med tiden föll jag dock till föga, och jag kunde inte hålla mig från att låta Jargien ha klart skönjbara paraleller till romarriket. Då jag insåg att detta krockade med Colonan utmålade jag istället Colonan som inspirerat av grekisk kultur. Och vad händer sedan? Jo, i mina försök att undvika allt för latinskt klingande namn på jargierna får de grekiskt klingande namn, precis som de forncolonier som figurerat i mina kampanjer haft. (Iriadne, Arsinoë, Ismene, Obidar, Zahilnoë, Tedenios och Kymnenos är exempel på coloniska namn). *suck*. Det är en jävla röra, och en jag måste försöka bringa lite ordning i. Det kräver en djupdykning i Mundanas smått schizoida folkomflyttningar (kolla in Ebhrons demografi - hur f-n gick det till?). Så jag får ta och göra en. Håll i er.

Problemets rot är Thalamur. Den thalaskiska kulturen tycks inte passa in i det bälte som Jargien-Asharina-Consaber utgör. Snarare verkar den ha mer gemensamt med zhanernas och cirefaliernas kultur. Hade jag fått välja hade jag placerat Thalamur mellan Jargien och Mûhad. På samma sätt hade jag gett Thalamur och Mûhad en klar anknytning till raunernas stäpper, eftersom zhanerna och thalaskerna har större likheter med dessa än med de europeiskt feodala och greko-romerska vanarerna. Men, så ser Mundana inte ut, så jag får försöka bringa ordning i kaoset på något sätt.

Vi börjar med att analysera problemet rent lingvistiskt. Hur förhåller sig Jargien och Colonan egentligen till varandra? Ortnamnen antyder ett släktskap, men vi vet för lite om coloniskan för att uttala oss säkert. Den högre jargiskan tycks ha drag av latin, och den lägre jargiskan kan därför tänkas vara ett 'latinskt' språk. Om vi liknar coloniskan vid grekiska behöver där inte alls finnas något nära släktskap, men med all säkerhet kulturella paraleller långt tillbaka i tiden.

Vilka språk i Mundana kan tänkas höra samman med varandra? Hur ser språkgrupperna ut? Sådant brukar vara ett utmärkt sätt att lägga märke till vilka folkomflyttningar som skett i historisk tid. Här har vi ett hjälpmedel - vilka språk som regeltekniskt är besläktade med varandra.

Alla språk på Asharina är besläktade med jargiskan. Vi bakar ihop alla dessa språk till den jargiska språkgruppen. De har vid någon period i historien påverkats mycket av Jargien. Västerut finns den zhaniska språkgruppen, som innefattar språk som talades i västra delarna av nuv. Jargien, Tarkas och senare i Ziu, Edron och på Tarhai. (I Akpilos och forna Ziu talades aboriska språk). Denna är avlägset besläktad med raunländska språk, eftersom ur-zhanerna i tidernas gryning utvandrade långt österifrån. Söder om de zhaniska språken (och i forna tider, de aboriska) finns darkenska och toshiska språk. Dessa kan tänkas vara avlägset besläktade med språk i Övärlden och Mio-Enara, dit darkenerna och tosherna kan ha spritt sig eller kommit ifrån för länge, länge sedan. (Akpilos och Zius urbefolkning är utdöd, eller så var de tauper eller aunurier). Språket som talades i Radh-Kamra är snarast besläktat med raunländska och jargiska fornspråk som talades i Zargan.

Från Asharinas jargiska språk skulle man således lätt kunna dra en linje till Rhung-Alaris coloniska språk och tokon om det inte vore för Thalamur och forntidsriket Danarth. De smakprov vi fått på dess namnskick antyder ett släktskap med Thalaskiskan. Så vad f-n är Danarth och Thalamur? Varför sprängdes det in mellan den coloniska och den jargiska kultursfären?

Tänkbara delförklaringar fås i Encyclopedia Mundana och Consaber. Neromenzerna, den huvudsakliga folkgruppen i Thalamur, Colonan och Pereine sägs nämnligen vara besläktade med cirefalierna. Vidare har raunerna stundtals dominerat det område där Danarth låg och Thalamur ligger. På 3000-talet f.D. erövras stora områden av Danarth i raunernas världsinvasion. Detta kan antas vara ursprunget till den nuvarande thalaskiskan. Ett ursprungligen coloniskt eller jargiskt språk påverkades kraftigt av raunländskan och blev till senare tideras danarthiska, som lär ha levt vidare i Colonans sydvästra del (Thalamurs halvö) som ett minoritetsspråk i alla tider. Senare fanns Raon-riket på samma plats och påverkade språket ytterligare. Så kom cirefalierna från de Meloriska öarna (ursprungligen måste de ha kommit någon annanstans ifrån, jag skulle säga att de var en helt obesläktad folkgrupp från Övärlden eller den mystiska 'Sjunkna kontinenten'). Cirefalierna blandes först upp med det nuv. Thalamurs befolkning, både språkligt och genetiskt, och erövrade sedan Raon-riket. Så uppstod neromenzerna, och thalaskiskan.

Colonierna uppstod ur jargiska folk tokonska folk. De nutida sabrierna är blandfolk mellan colonier och tokon, medan neromenzerna är blandfolk mellan colonier, cirefalier och (mycket långt tillbaka), raunlänningar. Tokon tycks vara ett väldigt tidigt utskott från den vanariska folkstammen.

Colonan bildades av influenser både från öst och väst, från tokon och fornjargien (där Radh-Kamra för enkelhetens skull bakas in). Således är det ingen orimlighet att det finns kulturella och språkliga paraleller mellan Colonan och det nutida Jargien, men de bör vara väldigt suddiga eftersom bandet mellan de båda kulturerna delvis klipptes av raunernas invasion för så oerhört länge sedan. Raunerna slog helt enkelt en kil i en sammanhängande kultursfär, som allt tydligare blev två olika. Man bör undvika att koppla samman Jargien och Colonan för mycket, men om man ändå gör det så finns det åtminstone en hyfsad förklaring. Jag bifogar en karta som förhoppningsvis gör det hela mer överskådligt, men ursäkta mina taffliga försök med photoshop:

Rent praktiskt sett torde det alltså fungera att låta Jargien vara inspirerat av romarriket och Colonan av Grekland. (Jag tänker ha det så, läser 'Antikens kultur och samhällsliv' just nu och det är lite svårt att hålla sig liksom). Däremot bör man kanske inte, som jag tidigare gjort, koppla samman Jargien med Byzans/Östrom - paralellerna till Grekland/Colonan blir för svåra att undvika då. Som vanligt bör man undvika uppenbara rippar - Jargien har ju redan en god portion europeisk medeltid och kan med fördel ges ännu mera, och till Colonan hade man tex kunnat ta inspiration från seljuker, sassanider, Perserriket, Indien eller gud vet vad. Det viktiga är att resultatet blir en kultur som inte omedelbart skriker "Akropolis", "Sokrates", "Homoerotiska vasmålningar" och "Iliaden".

- Ymir, historiebög & aspirerande lingvistiknörd

Ymir

Liten kantbaron
Kort vidarespåning

Och, för att spinna vidare på samma spår, så bör folkgruppernas placeringar i allra äldsta tid (År 0 enligt dvärgarnas tideräkning) ha sett ut så här:

Frågetecknena är fyra. Var var aunurierna vid denna tid, och kan de vara desamma som aborierna, dvs Akpilos och måhända Zius urbefolkning? Har Zius urfolk något släktskap med Akpilos? Att tosherna kom till den södra kontinenten först senare är helt och hållet min gissning - det finns inga ledtrådar om deras vara och icke vara, annat än att kamorferna är äldre i Västlanden än dem. Jag skulle säga att tosherna kom från Mio-Enara först senare - det faktum att de enbart bebor den södra kontinentens västra delar verkar tyda på det.

Det andra mysteriet är taupernas märkliga spridning. Hur lyckades de hamna i stort sett överallt i den kända världen, från Taupernas dal till Loulanmassivet i Mûhad till Ehbron?

Det tredje är vanarerna. Eftersom raunlänningarna och zhanerna har ett avlägset släktskap och klara liknande kulturella mönster (nomader, språkliga likheter) måste de någon gång ha levt sida vid sida. Vanarerna verkar senare ha dykt upp och skurit av zhanernas och raunernas kultursfär på något sätt, precis som raunerna senare skulle göra med vanarernas. Men var det så att det i begynnelsen fanns vanarer både i Rhung-Alari och trakterna kring Radh-Kamra, och hur kom det isåfall sig? Vadan denna märkliga splittring i två grupper åtskiljda av raunernas kultursfär? Det rimligaste torde vara att vanarerna från början kom från Rhung-Alari och spred sig till Radh-Kamra och Zargan-området och drev raunerna norrut och zhanerna åt väster. Emellertid verkar Radh-Kamras äldsta befolkning inte ha varit zhanisk eller raunländsk, utan vanarisk. Hur det verkligen förhåller sig återstår att reda ut.

Till sist gäller frågan cirefalierna, som verkar dyka upp på Vambolien närmast från ingenstans. Kan de ha kommit från Den sjunkna kontinenten?

Till skillnad från kamorferna och ödlefolket har insektoiderna, arachniderna och djurfolken sannolikt förlorat alla större landområden redan vid eonens gryning. Var överlevande kolonier av dem kan ha funnits, eller finns, kan man blott gissa. Förutsatt att kentaurerna finns kvar i Eon (en snabb Encyklopedia Mundana-sökning bekräftar att de gör det, dessvärre) verkar det rimligt att förmoda att de länge fanns kvar på De stora slätterna i relativt stora antal, dock.

- Ymir, spånar

Pendragon

Swashbuckler
Förfalisk historia

Till sist gäller frågan cirefalierna, som verkar dyka upp på Vambolien närmast från ingenstans. Kan de ha kommit från Den sjunkna kontinenten?
Okej, nu ska jag spåna fritt här lite grann. Jag är dock trött, av naturen lat, och osäker på exakt under vilken hög böcker GM ligger. Inte heller har jag Cirefalier till hands, så det här kanske inte alls går ihop tidsmässigt.

Om vi utgår från att Cirefaliernas förfäder (för-cirefalierna) var flyktingar från den sjukna kontinenten så kan vi placera det tidsmässigt till runt 2450 f.D. och skylla Akpilos sjunkande på havs höjningen som skedde när en en hel kontinent dukade under. Det är förstås lite för lite i konsekvensväg, men måhända att något steg upp ur havet nån annanstans, eller att en del överflödsvatten sköljde ner i Underjorden. Krystat, jag vet. Spinn gärna vidare på det och få det att bli bättre.

Detta blir alltså sisådär en 100-200år innan den faliska tideräkningen börjar och ger flyktingarna lagom tid att nå Vambolien och etablera sig där, ovetandes om att att ödlefolket redan finns där. När för-cirefalierna så sakta börjar expandera stöter de på ödlefolket och ett krig utbryter, som inte går så bra för de stackars människorna som reduceras till slavar eller jaktbyten i bästa planet of the apes-stil, innan cirzim gör sin entre och grundar den cirefaliska kultruen, komplett med Cirza och allt.

Hoppa nu framåt en bra bit i historien så ska vi tackla Neromenzerna som är lite av en självmotsägesle. Hur kan de härstamma från Cirefalier och Colonier när cirefalierna inte blandar sig med lägre folk?
Kanske har detta tabu inte alltid funnits? Om vi utgår från att det är fallet, vad sägs om följande förslag:
Cirefalierna är herrar över asharina och styr med järnhand. När asharierna slår sig fria blir repressalierna mot de forna herrana hård, och många av Asharinas falier flyr til Thalamur. Övertygade om att Cirza lämnat dem anammar de Thalamurs gudsförnekande världssyn och blandas upp med dem.

Detta får efterverkningar på Melorion, och Cirzatemplet fastslår att det var på grund av faliernas beblandning med de lägre asharierna som de försvagades till den grad att de kunde förlora. Alla band klipps med de som flytt till Thalamur, och uppblandning med andra raser tabubeläggs. Massflykten till Thalamur stryks ur den faliska historien (möjligtvis finns den kvar i thalaskisk, men i så fall håller de det hemligt av olika skäl, eller så tror ingen på dem).

Nå.... det är vad jag presterar just nu.

/Joel

.MoQ.

Veteran
Re: Kort vidarespåning

Då jag inte sitter på några böcker för tillfället och därför bara har vaga minnen av vad som står kommer denna kommentar vara ganska oprecis.

Jag vet att det är många som inte tycker om den information som står i Legender och hemligheter, men eftersom det faktiskt är efter dessa ramar som världen är uppbyggd måste man ta detta i beaktande.

Kartan, som beskriver värden år 0, beskriver en värld bara några år efter den stora omvälvningens slut, men stridigheterna pågår fortfarande.. Bland annat nere i västlandet. Detta är troligtvis en av de stora anledningarna till att närvaron av tiraker är såpass stor i momolan och muhad. Tirakernas stora intresse för den ashariska halvön kan förklaras på samma sätt, de var där långt före både människor och alver..

Men vanarerna då? Om jag inte minns helt fel stred människorna under Aliandra, ljusbärerskan, Striderna härjade från Khazimbergen ända upp till Radh Khamra, vars invånare nästintill utrotades av demonerna. Vid stridernas "slut" befann sig enorma skaror människor i området och den stora folkvandringenpåbörjades. I denna soppa beblandades många av de mindre folkslagen med de större och många försvann helt, men även många av de större folkslagen blandades, mer eller mindre.

Under folkvandringarna spred sig vanarerna, som är aldeles för stora för att kunna beskrivas som ett enda folk, över världen norrut mot Radh, österut mot Thalamur, men även över asharina, där ?alverna? inte alls finns ännu. Vid denna tid hade alverna ännu inte anlänt och de enda som fanns kvar var de som finns kvar under Radh Khamra. (Att det alls fanns några alver är min personliga tolkning av en mycket kryptisk passage). Det var tirakerna som härskade på asharina. I norr bosatte sig vanarerna i och norr om bergen norr om nuvarande Jargien. Senare drevs de dock söderut ned i jargien och pressade Zhanerna västerut, men det var långt senare. Invånarna i Radh var Vanarer. Vanarerna i Radh levde länge enade men när härskarna blev allt mer dekadenta splittrades riket allt mer och en liten utbrytargrupp bildade Jargien och pressade som sagt undan Zhanerna.

Zhanerna spred sig västerut och jag skulle tro att de bör placeras något mer åt väster på kartan eftersom tarkas inte alltid varit tarkas så att säga.

Vad cirefalierna anbeträffar kan jag sprida lite ljus.

Cirefaliernas rike bildades efter en blodig revolution. Cirefalierna är arvingar till alla de som levde som slavar i ödlefolkens grottor (Jag hade för mig att det var insektoidernas grottor men jag antar at det finns en god anledning till att du placerar ödlefolken på Melorion, så jag utgår från att du har rätt) och länge rasade strider mellan människa och ödla. Cirefalierna stod dock segrande och den nya nationen var ett faktum.

Jag hopåpas att jag lyckats kasta lite ljus över ämnet och tvärt emot vad alla andra säger vill jag vidhålla att Legender och hemligheter faktiskt är en riktigt trevlig bok som ger svar på många frågor. Och den bästa kampanjen jag någonsin spellett är inspirerad från den. Man behöver ju faktiskt inte använda allt material.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Fallet Jargien-Colonan - Mundana folkvandringa

"Problemets rot är Thalamur."

Nej, problemet ligger i att världen konstruerats och satts samman av flera personer med delvis olika visioner. Jag vill inte regna på er parad och visst är det ambitiöst som tusan att i efterhand försöka få någon slags enhetlighet eller trovärdig förklaring men jag vet inte om ni kommer att lyckas få någon ordning på röran. Det här är ett klassiskt fantasyproblem även om det inte är riktigt lika uppenbart eller illa som hos till exempel Ereb Altor.

Nåja, låt inte mina tråkiga påpekanden komma i vägen för era utlägg. Fortsätt bara. :gremsmile:

Svarte Faraonen

ром и смерть

Angående vanarernas ursprung:

Möjligen var inte urbefolkningen i Radh-Kamra vanarer, utan i stället förfäder till den folkgrupp som idag är kamorianer. Kamorianer och vanarer har en hel del fysiska karakteristika gemensamt, så det är inte överdrivet djärvt att anta att en folkblandning ägt rum vid någon tidpunkt. Detta skulle i sådana fall innebära att de vanariska folkslag som lever i nuvarande Jargien och Asharina skulle ha betydligt fler kamorianska drag (vad dessa nu kan tänkas vara) än de som lever i Rhung-Alari.

En annan fråga är ju det oerhört särpräglade adasiska folket. Är de av kamori-vanarisk eller zhanisk stam, eller representerar de en ännu äldre folkgrupp? Har de kanske någon koppling till cirefalierna i det geografiskt närliggande Melorion? Man kanske kunde tänka sig ett folkslag som levt kring östra Igonhavet och senare delats upp i cirefalier och adasier. Möjligen har även viss inblandning av zhaniskt blod skett.

Wictor

Warrior
Radh-Kamra - Kamorianer???

Namnet Radh-Kamra har fått mig att fundera på om det inte bodde kamorianer där. Men det verkar det alltså inte ha gjort.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Fallet Mundana folkvandringar

...jag tyckte jag lyckades få ordning på röran, Ehbron undantaget. Var det något som var uppåt väggarna i mitt resonemang?

- Ymir, researchade ganska noggrant

Ymir

Liten kantbaron

Det känns som att ur-kamorianerna måste ha kommit till Radh-Kamra/Kamor först senare i historien. Radh-Kamras omfattande erövringar skulle annars rimligtvis ha lett till att kamorianerna spred sig söderut och österut. Fast det kan de ju ha gjort, förvisso, och helt enkelt som du säger ha blandats upp med vanarerna när raunerna drog sig norrut och zhanerna pressades åt väster. Så nejdå, din teori håller när allt kommer till kritan, och den är inte alls dum. Den skulle förklara en hel del.

Adasierna däremot tror jag är ett isolat. Likt träskfolken i dagens Irak var ättlingar i rakt nedstigande led till de gåtfulla assyrierna är adasierna förmodligen ättlingar till något fornfolk som levde i regionen redan innan det förra Mörkret. Deras isolerade livsmiljö i Mazeenträsken har låtit en spillra av deras folk överleva där genom hela eonen. Tillochmed zhanerna kom kanske till nuv. Jargien senare än adasierna, med andra ord.

- Ymir, resonerar

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Fallet Mundana folkvandringar

"...jag tyckte jag lyckades få ordning på röran, Ehbron undantaget. Var det något som var uppåt väggarna i mitt resonemang? "

Det är inte ditt resonemang som det är fel på, snarare det faktum att folk i efterhand försöker få ordning på något som egentligen borde vara löst när världen och rollspelet skapades en gång i tiden. Men ni verkar ju ha roligt så jag ska inte störa er något mer. Själv tycker jag inte att frågan är av så stor vikt att den måste besvaras.

Pendragon

Swashbuckler

Det känns som att ur-kamorianerna måste ha kommit till Radh-Kamra/Kamor först senare i historien. Radh-Kamras omfattande erövringar skulle annars rimligtvis ha lett till att kamorianerna spred sig söderut och österut. Fast det kan de ju ha gjort, förvisso, och helt enkelt som du säger ha blandats upp med vanarerna när raunerna drog sig norrut och zhanerna pressades åt väster. Så nejdå, din teori håller när allt kommer till kritan, och den är inte alls dum. Den skulle förklara en hel del.
Kamorianerna beskrivs som håriga, liksom Raunerna och Veddo. Kan det finnas ett släktskap där? Har de kommit från nordöst?

/Joel

Svarte Faraonen

ром и смерть

Jag vet inte om kamorianerna har så många ytterligare fysiska drag gemensamt med raunerna och veddo. Däremot har ju veddo och rauner till exempel mongolveck gemensamt, det kan tänkas att de har någon form av gemensamt ursprung. Om det är på det viset blir det väl logiskt om kamorianer också har dessa kännetecken, annars blir de lite isolerade där bland alla andra nordliga folk.

Silvervarg

Warrior

En grupp raun/veddo sprang på en grupp Vanarer och resultatet blev Kamorianerna?
Veddo låter nästan troligast då jag har fått för mig att Rauner ser ut som mongoler...

Silvervarg är istället mer nyfiken på hur alver och människor är släkt...

Silvervarg

Warrior

Det var en gång en liten Raun som gick för långt norrut med sin häst när han blev jagad av ett elak grottroll... och vips nu har mudana både istroll och veddo :gremwink:

Det är ju ingen omöjlighet att en grupp rauner vandrade för långt norrut. Alternativt dyrkades någon köldgud hänsynslöst...

Silvervarg finner tråden intressant och låter käften gå av bara farten.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Förfalisk historia

Om man vill ha ett mer närbeläget ursprung för cirefalierna kan man ju tänka sig att de i grund och botten har sin härstamning från de zhaner som levde i Jargien. Att de är fysiskt särpräglade från dessa beror helt enkelt på att de levt isolerade på sina öar. Detta förklarar ju varför de rent generellt är mörkare i hy och hår än vanarerna i norr och öster.

Svarte Faraonen

ром и смерть

"Adasierna däremot tror jag är ett isolat. Likt träskfolken i dagens Irak var ättlingar i rakt nedstigande led till de gåtfulla assyrierna är adasierna förmodligen ättlingar till något fornfolk som levde i regionen redan innan det förra Mörkret. Deras isolerade livsmiljö i Mazeenträsken har låtit en spillra av deras folk överleva där genom hela eonen. Tillochmed zhanerna kom kanske till nuv. Jargien senare än adasierna, med andra ord."

Annar, om man vill har pulpiga ödlefolk, kan man ju alltid undra varför adasierna har rudimentär simhud, svagt gröna nyanser i huden och liknande. Har ödlefolken möjligen gjort experiment på de "lägre stående" folken?

Pendragon

Swashbuckler
Re: Förfalisk historia

Om man vill ha ett mer närbeläget ursprung för cirefalierna kan man ju tänka sig att de i grund och botten har sin härstamning från de zhaner som levde i Jargien. Att de är fysiskt särpräglade från dessa beror helt enkelt på att de levt isolerade på sina öar. Detta förklarar ju varför de rent generellt är mörkare i hy och hår än vanarerna i norr och öster.
Du menar att vi ska ta ett folk med alldeles utmärkta Númenorreferenser och inte använda den sjunkna kontinenten (som bara i sig är för tuff för att inte göra något av)? :gremwink:

/Joel