Nekromanti Colonan et Iargia

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Förfalisk historia

Visserligen. Om man ska dra in Númenor, nämns det inte någonstans i Alver att jargiska vetenskapsmän tror att alverna ursprungligen kom från en kontinent i söder? Visserligen får man då gå väldigt långt tillbaka i tiden, före det att alverna lämnade Mundana, men kan de två folkslagen då ha ett gemensamt ursprung? Jag är inte helt säker på om det ens skulle finnas några kvarvarande gemensamma drag (förutom då att cirefalierna och sanarialverna tycks vara de folkslag i Mundana som främst satt den egoistiska nyfikenheten i system), men vissa riktigt gamla sanarihistorier kanske kan ge någon form av rätsida på det hela.

Pendragon

Swashbuckler

Att dra in alverna är nästan en ännu bättre idé. Då kringår vi ju problemen med att mundans kustlinjer inte ändrats nämnvärt trots att en kontinent gått under. Säg att De alver som fanns kvar på Mundana gick under, då den senaste peripetin sänkte kontinenten de bodde på.

Cirefalierna kan lika gärna ha kommit från övärlden eller var som helst ifrån, men jag vet inte om jag gillar sammankopplingen med Zhanerna. Det känns som de borde vara mer lika då. Cirefaliernas kultur har ju inte genomgått några större förändringar de senaste par tusen åren.

/Joel

Svarte Faraonen

ром и смерть

Om man ser på Ymirs karta i det här inlägget ser man att zhanerna är det enda människofolk som lever i området kring östra Igonhavet. Visserligen fanns enligt L&H människor även i Ramora (Västmark/Soldarn), men frågan är varifrån de kom. Möjligen kan man tänka sig en tidigare vanarisk invandring från södra Thalamur till Asharina, men även då får ju cirefalierna en koppling till en annan kultur. Dock kan man tänak sig att cirefaliernas eventuella rötter i ett annat folkslag ligger riktigt långt tillbaka i tiden -- zhaner som levt som slavar under ett isolationistiskt ödlerike i några tusen år och sedan genomgått en rejäl religiös väckelse kommer att få en annan kultur. Fysiska skillnader (sämre tålighet och hörsel) kan förklaras med den ökända cirefaliska inaveln.

Pendragon

Swashbuckler

Jag vet inte riktigt varför, men jag gillar fortfarande idén att de är en helt separat grupp bättre, och då är det egentligen bara söderifrån de kan ha kommit.

Hade de haft sina rötter närmare, så känns det inte som de hade kämpat så hårt mot Koyn-väldet, utan snarare flytt.

/Joel

Svarte Faraonen

ром и смерть

Det står i L&H att de var Koyn-dyrkare, vilket innebär att de åtminstone till att börja med hade religiösa skäl att stanna kvar. När de väl började bli upproriska hade de levt på Vambolien länge nog för att inte ha rötter någon annanstans.

Alternativt kan de ju ha sina rötter på den sjunkna kontinenten. Om tiraker, dvärgar, alver, misslor och människor lever på samma kontinent nu kan väl alver och cirefalier ha levt på samma kontinent då.

Pendragon

Swashbuckler

Det står i L&H att de var Koyn-dyrkare, vilket innebär att de åtminstone till att börja med hade religiösa skäl att stanna kvar.
Dyrkade Cirefalierna också Koyn? Jag trodde deras roll i religonen mest var att offras av ödlefolket, Det är den bild jag fick av Cirefalier åtminstone. Nu har jag dock varken Cirefalier eller Legender & Hemligheter till hands så jag få r väl lita på dig om du säger att det är så. Jag hade dock gärna sett ett citat ur boken.

Alternativt kan de ju ha sina rötter på den sjunkna kontinenten.
Kruxet med den sjukna kontinenten är att den borde fått globala efterverkningar. Hade det skett under den nuvarande Eonen borde det ha märkts (utöver att Akpilos sjönk). Hände det tidigare, t ex under peripetin så har Cirefalierna varit landsflyktiga i circa 5000 år innan de grundade sin civilisation på Vambolien. Grundade de i så fall några andra riken under tiden?

Usch, det är i såna här lägen man hade behövt världskartan.

/Joel

Marukusu

Hero
Men...

...vart placerar man kragg/eyren i denna kultursoppa? De verkar inte ha så mycket med rauner att göra bl.a. på grund av deras avsaknad av veck och deras helt sjuka vilja att stanna kvar och bli fast bosatta vid ett jäkla bergsmassiv och nedomliggande skogar (Varför?? Vad har just dessa platser att erbjuda?!).
En äkta raun skulle minsann längta efter stäppen igen... sedan så har vi ju markanta skillnader gällandes krigsföring och kultur (fast krigsföring är väl egentligen en del av kulturen?). Det enda de verkar ha gemensamt är att vissa kragg dyrkar raunernas gudar, men annars så är de något helt sjukt olika trots att de i princip bor på samma ställe. Istället så verkar kragg rent utseendemässigt vara släkt med vanarerna... kanske är de ättlingar till det folkslag som bodde i Radh-Kamra och flydde västerut undan kamorianerna?
Helst så skulle jag dock vilja se att kragg och eyren (och deras...vapen...) bara försvann, de verkar bara var inslängda för att tillfredställa boffertomtarna. De borde ju om inget annat vara minst lika ner-incestade som cirefalierna vid det här laget.

Aunurierna är ju uppenbarligen ett inflyttat folk i Menon-Aun, möjligen aborier, men då jag inte vet ett smack om aborierna så kan jag ju inte bevisa någonting. Dock så verkar det ju onekligen som så att de invandrade österifrån, och således är det är inte alls omöjligt att de faktiskt är ättlingar till aborierna.

Vad beträffar veddofolket så tror jag på ett släktskap med raunerna, främst p.g.a. ögonvecken. I vår värld så räknas ju både inuiter och mongoler in i samma "ras", så varför skall man inte göra detsamma i Mundana? :gremwink:

Vad beträffar cirefaliernas ursprung så låter det ju onekligen ballast om de härstammar från den sjunkna kontinenten, även om allt inte pekar på det. I MITT Mundana så kommer cirefalierna minsann där ifrån, bara för att det blir så mycket ballare så.

Men vad gör egentligen alla vanarer och tauper på Ebhron?!
Det är ju helt friggin' psyco. Ebhroniternas första kontakt med omvärlden var när de stötte på folk från Danarth tror jag, så de kommer inte därifrån. Kommer de inte från Danarth så kommer de inte från Colonan, och de lär ju inte heller komma ifrån Radh-Kamra. Tauperna är väl något sorts uråldrigt überfolk (en gammal alvras?) som bara verkar finnas till för att gäcka allt annat folk med sin blotta existens.

Hmm, ska se om jag kan komma på mer... i övrigt finfina idéer och tankeställningar från er alla (hehehe, första tråden jag skapat som fått en femma tror jag, jag är fett tankspridd).

MVH
Daniel "Danarth" Alm, har nog världrekord på flest komma, "tror jag" och hög klubba.

ripperdoc

Myrmidon
Ebhron

Tauperna kan sannolikt vara äldre än peripetin och ha kommit innan den - om de inte härstammar från Ebhron, vill säga.

Vanarerna kan ha åkt eller gått över till Ebhron vid tidernas begynnelse (efter peripetin). Kom också ihåg legenden om att Ebhron varit en del av fastlandet.

/RD - kort och koncis

Marukusu

Hero
Aber...

...var/är inte kamorianerna det barbarfolk som hoppade in i Radh-Kamra och köttade det folk som redan bodde där? (motiv?)

"Radh-Kamra" hette riket som det där avancerade folkslaget som mosade på Mörkret bodde i (ja, vad fan hette de egentligen? "Radh-Kamrianer" eller?), och deras land kallas idag för Kamor efter "Kamra", och det barbarfolk som bor där kallas "kamorianer" efter "Kamor". That makes sense to me.
Så jag tror nog i alla fall att de som bodde i Radh-Kamra var av det vanariska folkslaget.

Alternativt så kan Radh-Kamra ha uppkommit genom att ett/en land/rike/stad/stam/folkslag kallat Radh och ett/en annat/annan kallat/kallad Kamra slagits ihop till Radh-Kamra. Namnet låter (och ser ut) som en kombination i alla fall, Radh hette väl åtminstone Radh-Kamras huvudstad om inte jag minns fel.

Edit: OOOOPSIE det verkar som om jag är osedvanligt seg i huvudet idag. Folk har tydligen tagit upp en del här tidigare...

MVH
Daniel, kommer släpandes på sina perversa idéer

Marukusu

Hero
Re: Ebhron

"Tauperna kan sannolikt vara äldre än peripetin och ha kommit innan den - om de inte härstammar från Ebhron, vill säga."

Jag tycker att det låter ballare om de har samma ursprung som alverna. Inte tycker jag att de skall komma ifrån Ebhron i alla fall, det blir inte lika mystiskt då.

"Vanarerna kan ha åkt eller gått över till Ebhron vid tidernas begynnelse (efter peripetin). Kom också ihåg legenden om att Ebhron varit en del av fastlandet."

Ajajaj, det missade jag totalt. F'låt :gremblush: :gremblush: :gremblush:

MVH
Daniel, sitter och skäms

Marukusu

Hero
But...

...skriftspråken då?

Om man kollar i Consaberboken så finns där en liten lista över det thalaskiska alfabetet, som är baserat på det coloniska. Vissa av bokstäverna kan man utan större svårighet tyda, medens andra är lite skumt förvrängda eller så uttalar man bokstäverna helt annorlunda (lite som det kyrilliska alfabetet tycker jag, fast mer "latiniserat").
Om man sedan checkar in penningaillustrationerna i Spelarens bok s. 207 så kan man se en jargisk Guldlibra med texten "Jargvs" med latinska (jargiska) bokstäver, liksom en asharisk Gulden med texten "Rex", även det med latinska (jargiska) bokstäver. Således kan man dra slutsatsen att det som i vår värld kallas det latinska alfabetet kallas det jargiska alfabetet i Mundana och det thalaskiska alfabetet har ju i såna fall en del likheter med det jargiska alfabetet. Reglerna säger dock klart och tydligt att det jargiska alfabetet på intet sätt är besläktat med det thalaskiska...

Das ist doch besonderes, nicht war?

Sedan så trodde jag att cirefalierna var Mundanas greker, med italiensk mentalitet och byzantiska kläder (kläderna kan de iofs ha snott från Colonan tillsammans med sina vridna sexvanor och andra "småsaker", så har vi neromenzerna avklarade i en och samma biff).

Annars så är det ett groteskt bra initiativ med kartorna, de underlättar verkligen!

MVH
Daniel, tycker att Mundana är underligt.

Marukusu

Hero
Whoa! Sakta i backarna här nu...

"Det var en gång en liten Raun som gick för långt norrut med sin häst när han blev jagad av ett elak grottroll... och vips nu har mudana både istroll och veddo"

Jag tror att raunerna, hur mongoliska de än må vara, behöver vara minst två (en kvinna och en man) för att kunna avla barn och på sikt skapa nya folkslag. Du påstår alltså att veddofolket och istrollen är resultatet av antingen en raun och en häst, en raun och ett elakt grottroll eller ett elakt grottroll och en häst som parat sig?
Jag hoppas att du inser hur orealistisk din berättelse låter...

"Det är ju ingen omöjlighet att en grupp rauner vandrade för långt norrut."

Jag tror snarare att raunerna härstammar från norr, då deras söta små ögon är anpassade efter ett kallt klimat.

MVH
Daniel, kunde bara inte låta bli...

Svarte Faraonen

ром и смерть

Egentlige ntycks det som om människrona snarare tillbad ödlemänniskorna. Citat L&H, sida 19:

"Ön Vambolien behärskades länge av ödlemänniskorna och deras mänskliga tillbedjare."

Det är bland annat denna relation till de gudomliga ödlemänniskorna som fick mig att tänka på adasierna som förvridna Innsmouth-cirefalier. Något senare i samma stycke står det dock att människorna var slavar och gjorde uppror. Jag äger själv inte Cirefalier och har inte läst den mer än en snabb genomskumning, men jag kan tänka mig att de genomgick någon form av religiös väckelse och slutade dyrka ödlemänniskorna/Koyn och började dyrka Cirza.

Den sjunkna kontinenten är ju ett problem. Det var inte jag som ville ha cirefalier som kom därifrån. :gremsmirk:

Pendragon

Swashbuckler

Cirefalier gör det tämligen klart att Cirzim räddades undan at bli människoffer av Cirza, och ledde sen Cirefalierna mot Koyn-kulten. Så långt allt väl.

Det hade kunnat vara intreesant att förklara Adasierna som nån sorts degenererade cirefalier, med lite för nära band till ödlefolket för att det ska vara helt mys... jag ska uppdatera mig Adasierna och se hur det blir.

Efter att ha gluttat lite på världskartan får jag nog säga att den sjukna kontinenten ligger lite för bökigt till. Stora Arkipelagen kan vara ett troligare ursprung. Drevs de därifrån av den nuvarande befolkningen månne?
Visserligenligger Takalorr närmast, men om det landsteg några förfaliska flyktingar där för 5000 år sen är det knappast konstigt om de inte finns kvar där idag.

Fast skulle det inte vara intressant om det finns gamla förfaliska ruiner på takalorr som är äldre än samväldet?

/Joel

Blasphemy

Swashbuckler
Olika synesätt.

Självklart är Mundana en skapad värld, den har dock försökts att passa samman men då flera personer är inblandade i ett stort projekt blir det lätt skavanker.

Som jag ser det så kan man diskutera Mundana på två plan. Dels konstruktionsmässigt. Då kan man klaga på att de som gjort det och det inte har tänkt igenom det de sysslat med samt hur de borde vara. Detta kan gälla allt från klimat till olika folkgrupper på olika ställen och så vidare. Detta är ganska trist att fnurla över.

Det andra sättet är att diskutera Mundana som en verklig värld och att företelserna där verkligen händer. DÅ kan man börja fundera på varför folkvandringar skett, hur det kommer sig att vissa språk finns på många olika områden, underliga ortnamn och klimat. Fast ändå hålla det till Mundanas värld. Personligen tycker jag att detta är ett mer intressant sätt att diskutera Mundana. Dessutom väcker det en hel del kreativitet, inspiration och Aha-känslor när man får egna idéer och tankar på vad som har hänt.

Det är likadant när det gäller diskussioner om allt annat som har med fantasi och underhållning att göra. Att diskutera balrogen i Moria. Visst man kan ta det konstruktörsmässigt och säga att Tolkien slängde in ett monster för att det skulle bli spännande, eller så kan man ta det på det andra planet och fundera på hur det kom sig att balrogen tagit sig till moria och så vidare. Alltså diskutera det inom världens ramar. Jag tror att om du tänker efter så är det de flesta som gillar detta tankesätt (jag gör det) som tycks vara utbrett inom nördkulturen. Hur fungerar egenteligen BORG, Hur kraftig är en Turbolaser (kolla in www.stardestroyer.net för lite nördkunskap i denna fråga), och vad kan Mithril vara för typ av metall.

Silvervarg

Warrior
Re: Whoa! Sakta i backarna här nu...

Jag tror att raunerna, hur mongoliska de än må vara, behöver vara minst två (en kvinna och en man) för att kunna avla barn och på sikt skapa nya folkslag. Du påstår alltså att veddofolket och istrollen är resultatet av antingen en raun och en häst, en raun och ett elakt grottroll eller ett elakt grottroll och en häst som parat sig?

Nejdå. I mundana existerar gudar och magi och vips fanns bara en annan raun av annat kön där!
Förövrigt är det poppis med tidelag i gudasagor och mundana har ju starka influenser från den verkliga världen... :gremtongue: :gremwink:

Ta det där med hästen och trollet så har du mundanas grymaste kentaur... :gremwink:

Silvervarg litar till gudarna när det gäller konstiga uppkomst sagor.

Silvervarg

Warrior

Finns det inte massa mystiska ruiner på östra takalorr som vaktas utav en stam med Henealver?
Eller åt det ges kanske förklaring i De fördömdas sista hopp, som tydligen lär utspela sig på takalorr....

Silvervarg är osäker.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Aber...

Om radhiterna var vanarer återstår ju att förklara hur de kom dit. Jag ser det som mer troligt att kamorianer och radhiter var samma folkgrupp, men att de nuvarande kamorianerna är produkten av de barbarinvasioner som slog sönder Radh-Kamra. Såväl barbarer som radhiter hade dock gemensamma rötter, men radhiterna är numera utdöda eller uppblandade med kamorianska barbarer och invandrade vanarer österifrån.

Boboliwsy

Warrior
Sjunkna kontinenten?

Efter att ha gluttat lite på världskartan får jag nog säga att den sjukna kontinenten ligger lite för bökigt till.

Uhm... verkar som jag har missat nåt här. Vilken sjunkna kontinenten? Var ligger den? Var står det om den?

//Boboliwsy - undrar

Marukusu

Hero
*Tata-ta-taa, tata-taaaa*

"Om radhiterna var vanarer återstår ju att förklara hur de kom dit."

Ingenting är omöjligt i Mundana (bortsett från när jag är SL, då både det ena och det andra är förbjudet :gremgrin:). Klart är i alla fall att Radh under en tidigare Eon var hemvist åt elaka bokstavstroende alver och att människofolk efter deras (alvernas) kulturs fall byggde upp ruinerna av staden och hade den som huvudstad i Radh-Kamra, så radhiterna var i vilket fall som helst invandrare. Jag tror på den teorin att vanarer en gång i tiden befolkade bältet från Kamor i väst till Tokon i öst och att rauner kom ner från norr och skar av förbindelsen mellan väst- och östvanarerna och bosatte sig i området mellan Drunok och Caserion. Det är det intrycket man får av att se på Ymirs kartor i alla fall.

"Jag ser det som mer troligt att kamorianer och radhiter var samma folkgrupp, men att de nuvarande kamorianerna är produkten av de barbarinvasioner som slog sönder Radh-Kamra. Såväl barbarer som radhiter hade dock gemensamma rötter, men radhiterna är numera utdöda eller uppblandade med kamorianska barbarer och invandrade vanarer österifrån."

Jaha, det var SÅ du menade. Som sagt, jag var osedvanligt seg i huvudet igår och missuppfattade hur du menade, but now it's all clearer.

Det krävs helt klart ett proffs för att reda ut hela röran angående Mundanas folkslag. Det krävs... Jon Mennerson (laddar armborstet, tar på hatten och håller piskan redo... här skall äventyras).

MVH
Indiana Danne, jargiernas fasa Nr. 1