Drakvrede
Swordsman
Re: Problemet, som jag ser det...
Absolut, att människor har en tendens att ge mänskliga egenskaper till icke-mänskliga ting är ingenting jag tänker förneka - tvärt om, jag håller fullständigt med! Men, och här uppstår kruxet, detta är enbart ett mänskligt misstag - att vi tycker att datorn är dum mot oss, för att den kraschar, betyder faktiskt inte att datorn är dum. Denna "dumhet" är någonting som vi projicerar på datorn genom våra känslor, ingenting annat. Datorn har ingen "dumhet", för dumhet är en mänsklig egenskap. Med andra ord, om man nu beskriver demoner med mänskliga motiv och egenskaper/karaktärsdrag, så har man "get vika" för denna "humanisering" av objektet. Men i Eons moduler, om vi bortser från de direkta kulturmodulerna, så har man ju försökt bortse från detta och istället beskrivit tingen som de verkligen är. Vi tar ett konkret exempel, nämligen Mystik & Magi . Exempelvis effekter, improvisering, besvärjelser, osv, osv, är ju konkret beskrivet, och inget kulturellt mumbojumbo är med i beskrivningarna av dessa magifenomen. Den kulturella biten är, trots allt, en väldigt liten del av M&M. Och om nu skaparna av demonmodulen ska vara konsekventa, bör de naturligtvis följa denna linje - de bör beskriva Eons demoner som de verkligen är , inte som de uppfattas (precis som det görs i M&M). Detta innebär att det förmänskligande som du beskriver, och som definitivt utgör en essentiell del av mänskligt tänkande, inte skulle bli aktuellt. Förvisso, ett kulturkapitel (d.v.s. hur demoner uppfattas av olika kulturer) vore oxå oerhört givande, men det skulle inte ha någon som helst relevans när man beskriver vad demoner faktiskt är.Grejen är nog att vi människor brukar ge sådana "omänskliga saker" mänskliga egenskaper iaf. Särskilt människor i primitiva kulturer. Blixtar är inte bara elektriska urladdningar utan det är konsekvenserna av något agerande från en "mänsklig" gud, såsom Zeus och Tor, osv. Det där tycker jag är ett typiskt drag i fantasygenren, och således är det ur det perspektivet som jag tycker det är mest kongenialt att beskriva demonerna. De kanske har helmysko motiv, men rollpersonerna kommer tolka det som mänskliga känslor i vilket fall som helst. Det dom inte förstår kommer de bara att ignorera.
Min fråga blir då - varför det? Jag tycker snarare tvärt om - sådana varelser hör verkligen hemma i fantasy och demoner utgör ett gott exempel på varelser som kan tillhöra denna kategori.Varelser som resonerar och agerar på ett fundamentalt annorlunda sätt än människor hör nog snarare i mina ögon hemma i Sci Fi