CM77 är inte EN spelvärld och ETT regelsystem.
Det har en liten bas av BRPiga kärnregler och en rätt generisk framtidsspelvärld i botten.
Och ovanpå det ligger en väldig massa utökningar och sidospår. Spela det som det är eller plocka in de utökade regler som ni behöver till er kampanj. Ta hjälp av kampanjkapitlet för att göra er egen stad, eller kör bara på "det är cyberpunk", båda funkar.
"Men vad gör man?" Är ofta en berättigad fråga när det kommer till rollspel. Vi får se hur det slutar men vi har i alla fall påbörjat ett litet kapitel med framtidsvisioner och kampanjtrådar. Jag bjuder på mitt (oredigerade) förslag nedan.
Har du en cyberpunkig framtidsvision?
Vill du dela med dig av den i CM77?
Coolt! Skicka ett PM eller hugg tag i mig på något annat vis.
Neo Kyoto år 2x84
Den väldiga tsunamin 2x60 förrödde hela den Japanska stillahavskusten. Koyto, som stod så gott som opåverkat, blev åter landets ekonomiska och administrativa centrum. Staden växte och växte. Glänsande torn av stål, glas och betong reste sig ur marken kring uråldriga tempel. En tät stadskärna omges av vidsträckta förorter, vindkraftsparker och högteknologisk industri. Här har storföretagen, som skott sig på återuppbyggnaden av landet, sina säten. De är zaibatsu, moderna kopior av de storföretag som blev upplösta av de allierade efter andra världskriget.
I och runt staden bedrivs forskning på alla områden, det uppskattas att hela tio procent av stadens invånare direkt eller indirekt är involverade i forskning och produktutveckling. Staden är väldigt robottät, och det finns mer än en robot per människa. Robotar finns i alla verksamheter och de arbetar sida vid sida med människorna. De flesta är bara drönare, och styrs på avstånd av artificiella intelligenser i närområdet. Men en del är självständiga och kan fungera även utan radiokontakt med en kontrolldator.
Cybernetik är vanligt. Väl integrerad med kroppen och osynlig för blotta ögat - för den inhemska produktionen. Eller kompositklädd, färgglad och brutal - billiga importer från Fria Hong Kong på andra sidan havet. Bland gästforskare och ambassadpersonal gömmer sig industrispioner från hela världen.
Ett enormt datornät sträcker sig över hela staden, och är dess egentliga pulsåder. Även om enskensbanor möjliggör snabba transporter av både personer och lättare gods. Dit banorna inte når finns välskötta bilvägar där kantiga elbilar susar fram ljudlöst.
Kampanjförslag
- Robotpolisen skyddar medborgarna mot robotar som avvikit från sin programmering, och utreder robotrelaterad brottslighet.
- Spionage och kontraspionage. Staden är hemvist till flera av världens främsta teknikföretag. Företag med kunskap och teknik som kan hjälpa och stjälpa nationer. Spioner lurar överallt.
- Ungdom med egen framtid. Automationen tar över fler och fler funktioner i samhället. Snart finns det inget kvar åt människorna att göra. Spela ungdomar som väljer att leva på riktigt snarare än att bli ompysslade av robotar.