Björn Wärmedal;n258789 said:
Jag gillar typsnittet! Men marginalerna upptar tillsammans halva sidan. Vad är tanken bakom det?
Bokens format bestäms av bilderna som har samma format som de i nya While the World Ends. När jag höll provtrycket av den i handen för första gången insåg jag att det är så jag vill göra med konsten i mina spel framöver. Bilderna är inte "bara" dekorationer, de är minst lika mycket en del av spelet som texten.
Då sitter jag plötsligt med en bok som är 8,5 tum i kvadrat.
Jag tar hyffsat stor text för att det skall gå att läsa med trötta ögon. Jag tänker mig att de 30 intresserade köparna är någonstans 40-50 bast, och har ganska nyligt börjat notera att de inte är odödliga, och kommer att uppskatta text som är lätt att läsa..
Det går en magisk gräns kring 66 tecken per rad, möjligen upp till 75, där det fortfarande är lätt att hitta nästa rad med ögonen när man sveper tillbaka med blicken efter att ha läst föregående. Längre rader än så och det är jobbigt att läsa för det är lätt att man hamnar på fel rad. Och distinkt mycket kortare rader, som skulle tillåta två feta löptextskolumner, gör läsningen sönderhackad istället.
Med begränsningarna ovan blir sidorna typ sådär. Alla är ju naturligtvis uttryck för personlig smak, men jag väljer att prioritera enligt kriterierna ovan.
Dock, marginalerna kommer inte att genomgående vara så tomma som de är här. Där kommer du att hitta spelexempel, diverse hjälpsamma slumptabeller, microfiction, och andra kul/bra att ha saker.