Nekromanti Döda valfri historisk person

chrull

Stockholm Kartell
Att döda Cortez/Pizarro/Columbus vore ju rätt spännande. Vad hade hänt utan dem?

Vimes

Sillkung
chrull said:
Att döda Cortez/Pizarro/Columbus vore ju rätt spännande. Vad hade hänt utan dem?
Samma sak, +/- några år och med lite andra personer.

OCH DET HADE VARIT EPISKT!!!

Korpen

Hero
Hm, svår en det här.
Tokugawa Ieyasu kanske, för om japanerna hade fortsatt ha ihjäl varandra ett par sekel till så hade man kanske sluppit all manga, ninjaromantik och annat bjäfs som nippofilerna gillar.

Ghandi annars, eftersom han påskyndade Britterna uttåg ur indien.

Vimes

Sillkung
Korpen said:
Tokugawa Ieyasu kanske, för om japanerna hade fortsatt ha ihjäl varandra ett par sekel till så hade man kanske sluppit all manga, ninjaromantik och annat bjäfs som nippofilerna gillar.
Lovvärt! Även om jag inte tror att det hade hjälpt. :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Korpen said:
LYSSNA ALLA TIDSRESENÄRER. GE EN TIDSMASKIN TILL KORPEN TACK.

RasmusL

Champion
krank said:
Elmrig said:
har haft en inverkan på mänskligheten som är svår att se att den skulle plockats upp och kopplats på samma sätt av en annan individ.
Jag tycker inte att det är det minsta svårt, själv. Världen är full av exempel på paralellt uppfinnande av samma saker, liksom. Även om Sagan om Ringen inte funnits så tror jag att vi hade haft en motsvarande fantasyvåg, antagligen kretsande kring ett annat verk men det ser inte jag som betydelsefullt.

Och så vidare.

Men det är tidens melodi att romantisera kring den Kreativa Individen, eller Individen överhuvudtaget. Jag ger inte mycket för den tendensen, själv.
Huruvida det är "tidens melodi" tänker jag inte uttala mig om då jag inte tagit del av sådan statistik. Jag håller dock inte med dig i detta.

Kanske hade en fantasyvåg uppstått i alla fall (jag räknar med det) men den hade sett annorlunda ut. Det hade troligen inte handlat om orker och alver och jag är övertygad om att de mer esoteriska yttringarna (som exempelvis rollspel) hade utvecklats i en annan riktning. Som sagt i mitt tidigare inlägg så är det inga jätteksilnader, man stoppar inte folkrörelsen för att man hugger av den huvudet, men att ta bort framstående konstnärer och tänkare, vars arbete är extremt osannolikt att det skulle stöpas i samma form av en annan, så tror jag att utvecklingen skulle se annorlunda ut och ha fokus på andra saker även om den går i generellt samma riktning.

!Paxen

Swashbuckler
Elmrig said:
krank said:
Elmrig said:
har haft en inverkan på mänskligheten som är svår att se att den skulle plockats upp och kopplats på samma sätt av en annan individ.
Jag tycker inte att det är det minsta svårt, själv. Världen är full av exempel på paralellt uppfinnande av samma saker, liksom. Även om Sagan om Ringen inte funnits så tror jag att vi hade haft en motsvarande fantasyvåg, antagligen kretsande kring ett annat verk men det ser inte jag som betydelsefullt.

Och så vidare.

Men det är tidens melodi att romantisera kring den Kreativa Individen, eller Individen överhuvudtaget. Jag ger inte mycket för den tendensen, själv.
Huruvida det är "tidens melodi" tänker jag inte uttala mig om då jag inte tagit del av sådan statistik. Jag håller dock inte med dig i detta.

Kanske hade en fantasyvåg uppstått i alla fall (jag räknar med det) men den hade sett annorlunda ut. Det hade troligen inte handlat om orker och alver och jag är övertygad om att de mer esoteriska yttringarna (som exempelvis rollspel) hade utvecklats i en annan riktning. Som sagt i mitt tidigare inlägg så är det inga jätteksilnader, man stoppar inte folkrörelsen för att man hugger av den huvudet, men att ta bort framstående konstnärer och tänkare, vars arbete är extremt osannolikt att det skulle stöpas i samma form av en annan, så tror jag att utvecklingen skulle se annorlunda ut och ha fokus på andra saker även om den går i generellt samma riktning.
Frågan är ju vad en signifikant ändring egentligen är. Att Fantasy inte skulle se ut som det gör idag är jag säker på, fantasy-vågen skulle nog ha dröjt några år till, åtminstone, och t.ex. rollspel skulle ha sett annorlunda ut (bra eller inte).

Det är väldigt sällan individer skapar historia, men vissa individer har haft väldigt lätt att påverka historien, som t.ex. Leonardo Da Vinci, flertalet krigshövdingar, flertalet utforskare och flertalet forskare.

Tänk, utan Alexander Flemming så kanske man inte hade upptäckt penicillinet förräns 60 - 70 talet (okej, kanske inte riktigt så länge, men vem vet).

RasmusL

Champion
Om jag säger "Han som skrev den första boken, innan han skrev den" får jag då döda alla som skulle bli den förste att skriva en bok och därmed döda "boken" som koncept?

EDIT: Let's not prata om teorier kring tidsresor, det här var mest en regelfråga till chrul

Arfert

Facit
chrull said:
Vi hade lärt oss namnet på andra "spanjorer" i plugget. Med snarlika funktioner. Men att döda Henrik Sjöfararen hade ev gett mer effekt. Men fan vet, det låg i tiden, och fartygstyperna var uppfunna.

Korpen

Hero
Vimes said:
Korpen said:
Lovvärt! Även om jag inte tror att det hade hjälpt. :gremsmile:
Jodå, det är bara en fråga om att använda en tillräckligt stor och smutsig bomb vid mordet, t.ex en tsarbomba (63-100megaton) med extra mycket plutonium och cesium i höljet för att maximera nedfallet. :gremlaugh:

Genesis

Ni dés ni maître
Fler tankar:

* Qin Shihuang, om det kunde ge ett Kina som aldrig enas.

* Mao Tse Tsung, om det kunde ge ett Kina som aldrig blir kommunistiskt.

Jo, jag inser att båda "om" kanske är önsketänkande. Men det kan nog handla om tajming?

!Paxen

Swashbuckler
Arfert said:
chrull said:
Vi hade lärt oss namnet på andra "spanjorer" i plugget. Med snarlika funktioner. Men att döda Henrik Sjöfararen hade ev gett mer effekt. Men fan vet, det låg i tiden, och fartygstyperna var uppfunna.
Vilket betyder att man bör sikta på att döda ingenjörerna som skapade designen på båtarna!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Ett intressant grepp vore att döda Napoleon ca 1792, innan han blev "stor". Direktoriet hade nog ändå störtats och konsulatet införts, men antagligen då under en mer måttfull militärdiktator, t ex Bernadotte. Detta hade besparat Europa ett krig som proportionellt sett var lika ödeläggande som VK1. De historiska konsekvenserna vore givetvis oöverblickbara.

!Paxen

Swashbuckler
Genesis said:
Fler tankar:

* Qin Shihuang, om det kunde ge ett Kina som aldrig enas.

* Mao Tse Tsung, om det kunde ge ett Kina som aldrig blir kommunistiskt.

Jo, jag inser att båda "om" kanske är önsketänkande. Men det kan nog handla om tajming?
Om man skulle döda Kim Il-Sung för att förhindra kommunisternas vinster i Nordkorea. Tänk vilken supermakt Korea skulle kunna vara då (om nu USA skulle skjuta in lika mycket pengar som dom har gjort, vilket är lite tveksamt iofs..)

from

Veteran
Lite osäker, två alternativ:

* Philocharis av Tarentum, för att förhindra Pyrrhiska kriget och genom det ge grekerna lite mer tid i rampljuset. Lite mer inflytande från grekiska naturfilosofer skulle kanske kunnat pusha Roms ingenjörer till än större stordåd?

* Fanny Kaplan, för att se vad som skulle hänt med Sovjet med Lenin vid rodret ett par decennier till. Alternativt Stalin, för att låta Trotsky ta över efter Lenin. Hade varit intressant med en kommunistisk stat "på riktigt".

Möller

Hubert Hortlax
Benjamin Franklin, självklart. Jävla idioti dethär med att strömmen går och fel håll. Men det har XKCD redan behandlat.

Det är dock inte allt med Franklin. Karln är en tönt - eller åtminstone hyllandet av honom. Vadå kom på att stormar rör sig?

Jag har ett alternativ också. Carl von Linné var en reko kille - hans forskning vill jag inte ha ogjord. Men han fortsatte att sprida idén om att svalor övervintrar på sjöbottnar. Är det möjligt att genom att ha ihjäl någon, men inte då von Linné själv, för att stoppa dessa dumheter vore det värt att överväga.

Arfert

Facit
Fanny Kaplan sköts väl 1918? Och Lenin dog 1924? Tveksamt hur mycket Kaplans attentat påverkade hans död. han blev sjuk först 1922 har jag för mig.

Hursomhelst, Trotskij var en massmördare han också (som bäde Lenin och Stalin).. tror knappast han skulle förbättrat situationen, bara gjort historien en smula annorlunda.