Nekromanti Döda valfri historisk person

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Cybot said:
Ika Nord. År 1987.
Om det hade sparat 80-talets barn från Ika i Rutan så hade det varit värt det.
Säker att det inte bara är för din egen skull? Och var det inte mer synd om 70-talsungarna som fick klara sig igenom Vilse i pannkakan?

Arfert

Facit
Det fanns stora slag mellan azteker och spanjorer. Och visst, spanjorerna hade stor hjälp av allierade, logostiskt. Men även om aztekerna satt in stora styrkor direkt så hade de knappast vunnit. De kunde inte ens vinna gatustriderna i sin egen huvudstad men tiotusentals invånare. Det slutade med att spanjorerna lade hela staden i ruiner (vilket Cortez inte hade planerat från början). Att tro att historien tagit en stor vändning är önsketänkade.

Korpen

Hero
DeBracy said:
Cybot said:
Ika Nord. År 1987.
Säker att det inte bara är för din egen skull? Och var det inte mer synd om 70-talsungarna som fick klara sig igenom Vilse i pannkakan?
Döda dem alla, Gud känner sina egna!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Cybot said:
Ika Nord. År 1987.
Då har jag mitt svar klart:

Cybot. Straxt innan han åker och begår detta fruktansvärda brott. Ika i Rutan är bland det bästa som överhuvudtaget sänts; och även om jag personligen inte såg charmen när jag var liten så vet jag att hon visade en hel generation unga tjejer att tjejer fick ta plats och vara aktiva.

Dessutom: Ika är som David Lynch. Fast för barn. Och det kan jag inte tycka är dåligt.

//Krank, joelbitar däremot...

krank

DeBracy said:
Cybot said:
Ika Nord. År 1987.
Jag förstår inte alls kritiken mot någon av dem, om jag ska vara ärlig. Joelbitar gjorde rätt mycket för att skapa misstro och avsky inför barn med cp-skador och liknande, men vilken negativ effekt hade Vilse i Pannkakan och Ika i Rutan?

Trams!

Arfert

Facit
krank said:
Cybot said:
Ika Nord. År 1987.
Då har jag mitt svar klart:

Cybot. Straxt innan han åker och begår detta fruktansvärda brott. Ika i Rutan är bland det bästa som överhuvudtaget sänts; och även om jag personligen inte såg charmen när jag var liten så vet jag att hon visade en hel generation unga tjejer att tjejer fick ta plats och vara aktiva.

Dessutom: Ika är som David Lynch. Fast för barn. Och det kan jag inte tycka är dåligt.

//Krank, joelbitar däremot...
+1

Cybot

Mest spelbar
DeBracy said:
Cybot said:
Ika Nord. År 1987.
Jo. Ganska mycket för mig själv, men även för andra.

"Idag så visar vi ännu ett avsnitt av Ika I rutan istället för den planerade Dr.Snuggles".
Mest traumatiska upplevelsen i mitt liv.

Och Ika i Rutan är något av det sämsta som någonsin visats på svensk television, i min egen subjektiva uppfattning. Den är tråkig, moraliserande och klankar ner på medeltiden.

krank

Cybot said:
Och Ika i Rutan är något av det sämsta som någonsin visats på svensk television, i min egen subjektiva uppfattning. Den är tråkig, moraliserande och klankar ner på medeltiden.
...det här får du backa upp, tror jag. Senast jag kollade var Ika en svartklädd tjej som lekte doktor och hade ett dansande skelett. "Tråkig" kan man väl tycka, men moraliserande? Jämfört med andra barnprogram? Verkligen?

Och "klanka ner på medeltiden"? Dels undrar jag om den verkligen gör det, och dels vet jag inte om jag kan se det som nåt dåligt. Men det är kanske för att jag är en sån där konstig människa som gillar medicin och demokrati och sånt.

Cybot

Mest spelbar
krank said:
Cybot said:
...det här får du backa upp, tror jag. Senast jag kollade var Ika en svartklädd tjej som lekte doktor och hade ett dansande skelett. "Tråkig" kan man väl tycka, men moraliserande? Jämfört med andra barnprogram? Verkligen?

Och "klanka ner på medeltiden"? Dels undrar jag om den verkligen gör det, och dels vet jag inte om jag kan se det som nåt dåligt. Men det är kanske för att jag är en sån där konstig människa som gillar medicin och demokrati och sånt.
Ika i Rutan- Tidsmaskinen (4:10 specifikt, men även i allmänhet).
Ika i Rutan- Räserschack (Hoppa till 4:40)
Ika i rutan- För snälla flickor äter inte kött

I rest my case.

P.S: Eller inte. Jag tillägger att hon är jävligt läskig också.

krank

Cybot said:

I rest my case.
Jag ser inte riktigt problemet.

Det är alltså felaktigt att påpeka att det fanns färre saker att sysselsätta sig med på medeltiden, att det inte fanns TV etc? (Just det här att det skulle vara dåligt att beskriva medeltiden som nåt negativt förstår jag inte överhuvudtaget)

Och det är dåligt att tycka att leoparder borde få ha kvar sin päls?

Alltså, jag vet inte, jag tycker att det är rätt vettiga grejer, får jag väl säga. Jag tycker inte heller att det är mer moraliserande än till exempel trasdockorna ("mobba inte folk som inte är som du") eller Dr. Snuggles ("var snäll mot folk så går det bra").

Mundo

Myrmidon
Bismarck.

Inget enat Tyskland hade gett en minst sagt spännande europeisk karta...

Alternativ två är ju helt klart Kain, innan han klipper Abel, bara för att säga "jag var först! HAH!"

Mundo

Myrmidon
Cybot said:
krank said:
Cybot said:

I rest my case.

P.S: Eller inte. Jag tillägger att hon är jävligt läskig också.
Hennes bild av världen efter medeltiden är ju skitrolig!

"Jag gör ingentiiiing själv... När jag vill äta så gör jag bara så... 'aaaah'... Så får de stoppa in något jag tycker är gott. Sen speeeeglar jag mig."

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
AndersG said:
Om "hen som satte eld på biblioteket i Alexandria" räknas som en historisk person så skulle jag välja henom.
Henens gärning var nog inte så dum ändå? Hade det varit bevarat och till allas beskådan hade det säkert inte hypats till underverk.

Själv had jag valt B. Ranelid, en på alla sätt historisk person. Anledningen: Inre frid.

//EvilSpook

Cybot

Mest spelbar
AndersG said:
Om "hen som satte eld på biblioteket i Alexandria" räknas som en historisk person så skulle jag välja henom.
Jag vet inte vilken av bränderna du syftar på. Men Kyrillos av Alexandria passar ganska bra in.
Han manade de kristna i Alexandria att bränna ner Synagogor, stora delar av biblioteket i Alexandria (Museion tror jag, den största boksamligen men även ett "hedniskt tempel") och det finns en god chans att det var på hans anstiftan som Hypatia "antikens siste kvinnliga filosof" blev mördad.
Han var även personligen ansvarig för att ha eskalerat sin maktkamp med Nestorius (patriark av konstantinopel) till den punkt att kyrkan genomgick sin första splittring (den nestorianska splittringen, där kyrkorna i syrien och bortåt kapade banden).

En genomgående rutten person.

EvilSpook said:
AndersG said:
Henens gärning var nog inte så dum ändå? Hade det varit bevarat och till allas beskådan hade det säkert inte hypats till underverk.
Jag skiter i om det räknas som underverk eller inte, jag vill ha böckerna som fanns där!

KamiFisk

Hero
Jag hade hellre velat döda ut lite större folk grupper för att få någon verklig förändring.

Skulle vilja prova att ersätta religion med vetenskap, alternativt slå ut de stora vetenskapliga genombrotten helt och se hur det gått för bara religion.

Family guy, world without christianity

Laowai

Hero
Om folkmord är tillåtet: varenda jävla missionärsjävel som satte sina smorda jävla fötter på svensk mark och så gott som utrotade vår egen kultur och identitet.
Förstå mig rätt, jag bryr mig inte huruvida vi är troende kristna eller om vi tror på oden, men vi har blitt av med så sjukt mycket kultur pga kristendomen.

Eller ja, jag får hålla med Recca. Jag skulle ta kål på Gud. Den jävla typen.

Storuggla

Champion
Svårt. Det finns så många rövhål genom historien. En del av mig vill säga Leopold II av Belgien som tog livet av mellan tio och femton miljoner kongoleser innan det blev för pinsamt för den belgiska staten och den kongolesiska fristaten togs ifrån honom. Förhoppningsvis innebär hans ickeförvärv av Kongo att man inte har ihjäl alla dessa människor under den tiden, och sedan hanteras Kongo inte fullt lika vansinnnigt som det gjordes av Belgien och förhoppningsvis slipper vi sedan de krig som sedan plågar regionen och har ihjäl tiotals miljoner sedan andra världskriget (upp til 7-8 miljoner döda sedan 1998 allena).
Det eller Wellington, det vore coolt med franska som lingua... öh, franca.

Storuggla, eller en strudel