Nekromanti D20 Modern

chrull

Stockholm Kartell
vilket svenskt företag blir först att släppa sina spelvärldar till D20-formatet?

Trudvang d20 har jag hört det viskas om...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Sikta mot stjärnorna...

Säger du Sandman så kommer det bli svårt. Ska man rollspela i sandman-universat så tror jag faktiskt friform är den bästa lösningen. Dessutom kommer det ju aldrig bli så bra han gör det, så det är nog meningslöst att försöka
Usch! Det där lät negativt! :gremsmile:
Visserligen fanns det en smiley efter, men jag känner ändå att jag måste kommentera det. Om man som spelledare inte kan prestera lika storslagen fantasy som Tolkien, lika häftig space opera som Lucas eller lika otäck skräck som Lovecraft, ska man då bara låta bli att försöka? Det var säkert inte det du menade heller.

Svaret på FRÅGAN: 42.
Frågan: Hur många smileys måste man sätta efter ett inlägg för att det inte ska vara någon jävel som tror att man faktiskt menar allvar?

/tobias

Hehe

/Jonas, Misstänkar att han en dag kommer att bli varnad (misstanken kommer härifrån )
Du också?

/Black Dwarf, går runt med en gnagande känsla i nacken. Någon kommer att uptäcka hans onda plan till slut.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Fast "Tough Hero" och så...

..är ju inte D20 Modern först med. Den typen av beskrivningar på hjältarna fanns ju redan i Star Wars från WEG. Och det har ju inte så många klagat på tidigare...?

MVH

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
För att inte tala om...

..."D&D-taliban"-talibanerna, som alltid ska påtala att D&D-talibanerna är talibaner. Fast taliban egentligen är nått helt annat.

Eller nått.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Fundering

jag tycker inte de funkar särskilt bra ens på D&Ds hemmaplan
Okej, så om jag fattar det rätt, så säger du att D&D inte fungerar bra ens som D&D?

Funderingen blir då hur D&D kan annat än fungera bra på hemmaplan? Eftersom spelet i sig självt är definitionen på vad hemmaplanen är?

Jag menar, D&D är D&D, och är troligen det bäst fungerande D&D som finns. Eftersom det är D&D...

Magnus

(som inte förstår hur D&D inte inte kan fungera på hemmaplan)

Troberg

Sinister eater
Re: För att inte tala om...

..."D&D-taliban"-talibanerna, som alltid ska påtala att D&D-talibanerna är talibaner.
Jajamensan! Men lite stämmer det väl i alla fall?

Du ska inte klaga, du är ju en ""D&D-taliban"-taliban"-taliban måste tala om för oss "D&D-taliban"-talibaner att vi är "D&D-taliban"-talibaner. :gremsmile:

Fast taliban egentligen är nått helt annat.
Jag vet och jag gillar egentligen inte att felanvända ordet, men det tycks ha blivit en synonym för enkelspårig extremist i svenskt språkbruk.

Troberg

Sinister eater
Vad jag menade med att det är ett heroiskt system är att det ÄR ett system för heroiskt spelande. Då är det ganska självklart (eller borde vara det) att det passar bäst för heroiskt spelande.
Min poäng är att som generellt system för modern miljö så haltar det på grund av sin heroiska ensidighet. Det jag vänder mig mot är att det gör anspråk det inte lever upp till. Detta hindrar inte att det är spelbart.

Sedan vet jag inte riktigt vad du försöker säga, syftningen är lite oklar. Menar du att det lämpar sig bättre för heroiskt spelande än andra typer av spelande så håller jag med. Menar du att att det är bästa spelsystemet för heroisk nutid så håller jag inte med (men det är min subjektiva åsikt).

Jag vidhåller att det enda D&D som passar i en modern miljö är Ballys version (även om jag egentligen inte gillar den heller).

chrull

Stockholm Kartell
Re: Sikta mot stjärnorna...

hahaha

Visserligen fanns det en smiley efter, men jag känner ändå att jag måste kommentera det. Om man som spelledare inte kan prestera lika storslagen fantasy som Tolkien, lika häftig space opera som Lucas eller lika otäck skräck som Lovecraft, ska man då bara låta bli att försöka? Det var säkert inte det du menade heller.

Hm. Ärligt talat. ja.

Men jag ska förklara hur jag menar.

Jag skulle aldrig kunna spela i Sandman-universat eftersom det till stora delar består av mystik. Ett rollspel skulle behöva förklara saker som jag tror att inte ens Gaiman skulle ha förklaringar till. Och risken är att det blir tråkigt och dåligt. dessutom finns ju risken att man inte njuter av serierna på samma sätt om man lär sig massa fakta...

Dessutom så är ju Sandman-sagorna redan skrivna. Jag tycker de är underbara och vill inte ändra på dem. Jag har hört någon förklara att man nu själv kan VARA karaktärerna från förlagan. Att man kanske kan VARA Aragorn i midgård... Men när jag läser Sandman serierna så är jag ju alla de jag läser om genom att bara läsa. Då behöver jag inte spela. Behovet finns inte.

Tar vi Tolkien så tycker jag först och främst att världen verkar ganska tråkig att spela i. Dessutom fins ju Tolkiens berättelse redan skriven. Var mer kan man göra i Midgård? Utan att hela tiden krocka eller springa in i hans historia?

Nej, då tar jag hellre det jag verkligen tycker är bra med tolkiens midgård och sätter ihop det med nått eget. På så sätt ser jag till att spelarna inte har en massa information med sig från vad de läst och dessutom slipper jag jämförelser och anekdoter från böckerna.

Det känns bättre, liksom

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Min poäng är att som generellt system för modern miljö så haltar det på grund av sin heroiska ensidighet. Det jag vänder mig mot är att det gör anspråk det inte lever upp till. Detta hindrar inte att det är spelbart.

Jag har i alla fall inte läst att det är tänkt som det perfekta universiella spelet för all sorters av modernt spelande.
Jag har snarare förstått det som att det är speciellet inriktat på Modern tid blandad med vanlig fantasy. I typisk D&D-heroism.

Sedan vet jag inte riktigt vad du försöker säga, syftningen är lite oklar. Menar du att det lämpar sig bättre för heroiskt spelande än andra typer av spelande så håller jag med. Menar du att att det är bästa spelsystemet för heroisk nutid så håller jag inte med (men det är min subjektiva åsikt).
Jag menar att det är lämpat för heroiskt spelande.
Om det är det bästa lämpade för det är svårt att säga. jag har bara läst delar från det och dessutom saknar jag helt andra spela att jämföra med. Inget spel i min hylla är gjort för att spela heroisk modern fantasy...

chrull

Balderk

Swashbuckler
Re: Sikta mot stjärnorna...

Jag tror faktiskt du har rätt! Sandman universat skulle jag inte vilja spela i heller, det var som sagt American Gods och Neverwhere jag pratade om

Balderk

Swashbuckler
Re: Hehe

Fast du skrev ju inte allt för mycket i just den tråden, fast hans varning var ju ganska allmän, jag däremot skrev en jävla massa inlägg, och de flesta var lite eller väldigt OT

/Jonas, försöker skärpa sig

Troberg

Sinister eater

Fast du skrev ju inte allt för mycket i just den tråden, fast hans varning var ju ganska allmän, jag däremot skrev en jävla massa inlägg, och de flesta var lite eller väldigt OT
Misstänker att han syftade lite på mig också, trots att mina inlägg var helt on topic, fast ännu mindre seriösa än de inlägg som var menade som seriösa.

Nåja, så länge han krypskjuter och inte vågar sätta namn på varningarna så ignorerar jag dem.

Jonas, försöker skärpa sig
Tror att du just misslyckades (och jag också när jag tänker efter...).

Balderk

Swashbuckler

Tror att du just misslyckades (och jag också när jag tänker efter...).

Fast återanpassningen till OnTopic är en lång process, det är inget som sker över en natt :gremsmirk:

/Jonas, misslyckades just ännu mer :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Inte så dåligt.....

...som jag först trodde att det skulle vara. Efter att ha läst igenom den knapphändiga information som finns på hemsidan så är jag inte lika negativt inställd som jag var tidigare. Vilken sorts värld är det egentligen tänkt att det hela ska utspela sig i? Är det vår moderna värld plus en massa märkliga monster eller? Är det mjukis-Kult?

Boobis

Warrior
Jag köppte det just, och utan att ha läst det så måste jag säga att jag gillar det jag bläddrat igenom :gremwink:

Boken är snygg, jag gillar d20, d20 är bra anpassat för nutid, och det finns hur mycket godis som helst för dem som vill inkluderar lite fantasy.

För min egen del blir nog det här spelet som ersätter N2 i min arsenal.

www.wizards.com/d20/ finns den del av systemet som är släppt under OGL. Ta en kik.

-J

Vindhand

Myrmidon
Re: Fundering

Okej, så om jag fattar det rätt, så säger du att D&D inte fungerar bra ens som D&D?

Ehm, nej. Jag brukar försöka hålla mig till ett minimum av meningslösa uttalanden om jag alls kan. Med D&Ds hemmaplan avser jag dess genre (Heroisk fantasy).