...kan man bara säga om man inte har läst reglerna. För i reglerna finns färdigheter för just detta.det känns som att färdigheterna helt är till för äventyrande, det finns ju typ inte jordbruk eller? Eller fiske, jakt?.
Hade jag sagt det så hade jag fått på fan för det, men jag håller med dig angående d20-spelarnas okreativa attityd och att systemet är ett rangligt plockepinn av regler och korsberoenden. Däremot håller jag inte med om spelbalans, vare sig att det finns i d20, att det nödvändigtvis är önskvärt eller ens att det egentligen existerar (på ungefär samma grunder som realism har ifrågasatts i den här tråden), men det är en sidofråga som vi kan ta någon annanstans.D&D/d20 är som ett stort plockepinn. Det är en delikat samling regler som ligger och balanserar på varandra. Så länge man inte drar och sliter i reglerna så fungerar det hur bra som helst (och är hur kul som helst) men börjar man ta bort eller flytta pinnar utan att man har systemförståelse så brakar det samman. Så är det bara, take it or leave it. Vi som gillar d20 gör det för att vi har valt att offra möjligheten till hemmasnickrande till förmån för perfekt spelbalans.
Man måste gilla regler för att gilla d20
Varför inte försöka beskriva en lösning enligt "D&D for Eon-players"? Kunde man skriva en bok "D&D for dummies" så borde det väl inte vara något problem?Du som är Eonspelare borde väl känna igen dig i det?
Njaeäej... egentligen inte faktiskt. Du måste skilja kvasimedeltid från fantastisk och påhittad historia. D&D är Sword & Sorcery, inte Braveheart eller King Arthur. Vill du hitta litteratur som jag tror har haft mer inverkan på D&D än Tolkiens (jämförelsevis) lågmälda leråkerfantasy så bör du kika närmare på Firtz Leibers böcker om Fafhrd och Gray Mouser. Eller Howards Conan, eller Moorcocks böcker om Elric.Visserligen är det fantasy, men det är ju ändå grundat på en medeltida värld, eller?
Ööööh, ja, återigen förstår jag inte vad du frågar efter? Ja, det är fantasy, och ja, det är baserat på en populariserad syn på medeltiden.Visserligen är det fantasy, men det är ju ändå grundat på en medeltida värld, eller?
Nä, för vi hade varit så totalt förvånade över att du hade kunnat formulera kritik mot systemet som inte baserade sig på vilda överdrifter och orelaterade kommentarer om spelets designers, så vi hade nog inte gett dig fan för det.Hade jag sagt det så hade jag fått på fan för det,