Nekromanti d20 systemen

chrull

Stockholm Kartell
jordbruk finns visst med. grisodling också

under proffession x så går det att stoppa in vad som helst.

problemet löst.

Pom

Swashbuckler
Re: Jo, jag är dum i huvet

OK, innan vi fortsätter måste du veta en sak. Du har spelat ett datorspel. Du har inte spelat ett rollspel. Datorspelet är inspirerat av D&D. Datorspelet är inte D&D. D&D har betydligt mer nyanserade regler än datorspelet.

Det här till exempel:
det känns som att färdigheterna helt är till för äventyrande, det finns ju typ inte jordbruk eller? Eller fiske, jakt?.
...kan man bara säga om man inte har läst reglerna. För i reglerna finns färdigheter för just detta.

Jag föreslår att du kollar hur reglerna ser ut innan du börjar fråga hur man kan ändra dem.

chrull

Stockholm Kartell
Re: SW = bok först?

Ge grabben en break, istället för att dunka honom i huvudet med teknilkaliteter.

Om man fortsätter ställa frågor som i stort sett ser ut som: "d20 verkar suga getpung eftersom det inte är realistiskt, hur fan kan ni spela det?" så tänker jag inte ge någon en break.

Sen var mitt mål aldrig att vara otrevlig.

och jag håller med magnus. det är svårt att peka när man inte har fattat ens i närheten av vilket väderstreck han vill åt. särskilt inte eftersom han fortsätter fråga trots att vi flera gånger har pekat i den väg som vi alla verkade tro han ville.

Fast han som ställer frågan gör det. Kan vi inte diskutera ur den synvinkeln?

Det finns fortfarande problem med det. Vad vill han ha för realism? du kan yada yada hur mycket du vill. jag vill fortfarande veta. Särskilt eftersom jag misstänker att hans snack om realism inte har särskilt mycket på det här forumet att göra.

chrull - peka med hela handen?

antorax

Swordsman

Jag har som jag skrivit innan bara skummat igenom reglerna, så jag har inte läst allt, och jag är heller ingen expert på engelska, dock så såg jag inget i färdighetslistan när jag kollade nu...

Dock så när jag läser i böckerna så får jag inte en helt skild bild ifrån datorspelet, visst datorspelen går nästan bara ut på att döda, och inte rollspelet. Men den känslan jag fått är ändå den att det bygger mkt på att springa runt i grottor och hitta saker, efter att man har dödat alla monster och desarmerat alla fällor som finns i grottan bara för att det kommer att komma äventyrare förr eller senare. Visserligen är det fantasy, men det är ju ändå grundat på en medeltida värld, eller?

Troberg

Sinister eater
D&D/d20 är som ett stort plockepinn. Det är en delikat samling regler som ligger och balanserar på varandra. Så länge man inte drar och sliter i reglerna så fungerar det hur bra som helst (och är hur kul som helst) men börjar man ta bort eller flytta pinnar utan att man har systemförståelse så brakar det samman. Så är det bara, take it or leave it. Vi som gillar d20 gör det för att vi har valt att offra möjligheten till hemmasnickrande till förmån för perfekt spelbalans.
Man måste gilla regler för att gilla d20
Hade jag sagt det så hade jag fått på fan för det, men jag håller med dig angående d20-spelarnas okreativa attityd och att systemet är ett rangligt plockepinn av regler och korsberoenden. Däremot håller jag inte med om spelbalans, vare sig att det finns i d20, att det nödvändigtvis är önskvärt eller ens att det egentligen existerar (på ungefär samma grunder som realism har ifrågasatts i den här tråden), men det är en sidofråga som vi kan ta någon annanstans.

Du som är Eonspelare borde väl känna igen dig i det?
Varför inte försöka beskriva en lösning enligt "D&D for Eon-players"? Kunde man skriva en bok "D&D for dummies" så borde det väl inte vara något problem?

antorax

Swordsman
Re: Huga - hört talas om Feats?

Det jag frågade i denna tråden var ju hur man gör i sådana situationer där reglerna känns otillräckliga, eller dåliga. Som typ jordbruk. Som Troberg skrev så borde du kolla vart jag ville, men nu så skrev du bara att de flesta som spelar dnd inte använder sig utav jordbruk. Men frågan var ju hur man gör då man behöver sig utav den kunskapen. Om du inte vet detta så behöver du ju inte svara, för då lär du inte hjälpa.

Och det där med feats, jag vet att de finns, men de känns kanska så konstiga. Om jag som fighter precis klarat av ett uppdrag och går upp i level, och så tänker jag att jag gärna vill kunna använda mig utav cleave, "köper" den featen. Men jag har ju aldrig försökt använda mig utav detta trix förut, hur kommer det sig att jag bara lär mig den helt plötsligt. Och då säger ni att man förväntas träna emellan äventyren, men min rp höjde även lite i låsdyrkning och djurträning (handle animal), så då förväntas jag alltså sitta och låsa upp lås jättelänge, gå runt och gosa med djur OCH lära mig att om jag slår ner en goblin så kan jag försöka slå ned hans kompis under samma runda. Detta ska jag alltså lära mig emellan ett par äventyr? Låter ganska flummigt tycker jag.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Visserligen är det fantasy, men det är ju ändå grundat på en medeltida värld, eller?
Njaeäej... egentligen inte faktiskt. Du måste skilja kvasimedeltid från fantastisk och påhittad historia. D&D är Sword & Sorcery, inte Braveheart eller King Arthur. Vill du hitta litteratur som jag tror har haft mer inverkan på D&D än Tolkiens (jämförelsevis) lågmälda leråkerfantasy så bör du kika närmare på Firtz Leibers böcker om Fafhrd och Gray Mouser. Eller Howards Conan, eller Moorcocks böcker om Elric.

D&D är inte klassisk saga, det är inte medeltid i gråtoner. D&D är hög och sprakande magi, skinande rustningar, eldsprutande drakar och onda nekromantiker. Jordbruk och åkrar utgör inte scenen utan antyds bara i bakgrunden till den del av världen som är viktig för spelet. Och den scen där äventyren utspelas på består av mörka fängelsegångar, drakgrottor, underjordiska tunnelsystem, magikertorn och olycksbådande borgruiner.

Visst kan man spela d20 på andra sätt, men spelets själ ligger i Sword & Sorcery-noveller som "The tower of the elephant".

- Vulf

chrull

Stockholm Kartell

Om jag som fighter precis klarat av ett uppdrag och går upp i level, och så tänker jag att jag gärna vill kunna använda mig utav cleave, "köper" den featen. Men jag har ju aldrig försökt använda mig utav detta trix förut, hur kommer det sig att jag bara lär mig den helt plötsligt.

Det är inte så konstigt egentligen. För visst, att du har featen cleave betyder att du kan få attackera en gång extra när du slår ner en motståndare. Det betyder dock inte att du LYCKAS med det. Däremot kommer du efter att du lärt dig cleave bli bättre och bättre på det, allt eftersom din Attackbonus går upp.

Är det så konstigt?

Och då säger ni att man förväntas träna emellan äventyren, men min rp höjde även lite i låsdyrkning och djurträning (handle animal), så då förväntas jag alltså sitta och låsa upp lås jättelänge, gå runt och gosa med djur OCH lära mig att om jag slår ner en goblin så kan jag försöka slå ned hans kompis under samma runda. Detta ska jag alltså lära mig emellan ett par äventyr? Låter ganska flummigt tycker jag.

När man levlar går ökar man oftast sin rank med 1 i några färdigheter. En ökning med 1 är knappt en ökning alls. Det är inte särskilt mycket nytt man egentligen lärt sig. Den kunskapen kan dessutom komma från annat håll än ren träning. Din rollperson kanske har tittat på när stallpojken tog hand om hästarna, allt hans svärdsviftande och pillande med bågsträngar kanske mjukat upp fingrarna lite, vilket hjälper vid låsdyrkning?

Jag tycker inte det känns så konstigt. Att allting kommer på en och samma gång däremot är lite märkligt. Men det är jävligt praktiskt, speltekniskt sett.

chrull

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
D&D = grottröj

Du har fått en bra bild av vad D&D går ut på.

Visserligen är det fantasy, men det är ju ändå grundat på en medeltida värld, eller?
Ööööh, ja, återigen förstår jag inte vad du frågar efter? Ja, det är fantasy, och ja, det är baserat på en populariserad syn på medeltiden.

Jag kan rekommendera tjogtals med extra regelböcker till dig om du vill ha annat än grottröj, men det känns lite menlöst att haspla ur sig en massa boktips om jag inte vet vilken typ av spelande du vill ha. Jag tror att jag fattat vad du inte vill ha, men vad vill du ha?

Politiska intriger? - Dynasties&Demagogues
Styra ett kungadöme och ordna rikets finanser? - Fields of Blood
Spela spöke i de dödas stad? - Ghostwalk
Bygga en borg? - Stronghold Builder's Guidebook
Medeltid? - Magical Medieval Society: Western Europe
Historiska pirater med vodoo-stuk? - Skull&Bones
Mer medeltid? - Medieval Player's Manual
Grim, gritty and low magic? - Grim Tales
Bibliskt? - Testament

Eller nått annat?

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Hade jag sagt det så hade jag fått på fan för det,
Nä, för vi hade varit så totalt förvånade över att du hade kunnat formulera kritik mot systemet som inte baserade sig på vilda överdrifter och orelaterade kommentarer om spelets designers, så vi hade nog inte gett dig fan för det.

Du har fortfarande inte fattat att det är sättet du formulerar kritiken på som är det som retar upp till exempel mig. Kritikens grunder brukar det inte vara fel på.

M.

antorax

Swordsman

Okej, låter lite skumt för mig som inte riktigt förstår allt detta, det där med författare och deras böcker, men antar att deras böcker är mkt high.

Då kanske inte just FR är något för mig, det verkar som att det blir lite svårt att få världen förklarad för sig när den är såååå high. Synd. Men just Mignight verkar inte vara så high, och det var det som jag hade tänkt spela. Dock så blev jah lite deppig då jag insåg att reglerna var exakt dem som fanns i FR... men men

Dock så skulle jag vilja påstå att grunden ändå är en medeltida värld, som bara skevat av lite... för mkt... Vet inte om ni behöver veta varför allt är som det är i eran värld, men det behöver jag. Det som du räknade upp nedan är inte lätt att förklara, något av det. Eller jo lite, men bara underjordiska tunnelsystem är ju svårt att förklara bara det....

antorax

Swordsman
Re: D&D = grottröj

Alltså, tack för att du rabblar upp en massa säkert jättebra böcker. Men tyvärr så kommer jag inte att gå och köpa just d böckerna bara för att du säger att de är på ett precist sett. Har inte sååå mkt pengar...

Men om du säger att dnd är samma som grottröj, så försår jag inte riktigt, midnight verkar inte vara så mycket grottröj...

chrull

Stockholm Kartell
Snälla. inte igen?

vi kan väl enas om att vi inte tar den här diskussionen igen?

utan att jag plockar fram pekpinnar och moderatorsidencapen?

chrull

antorax

Swordsman
Re: Vassego

Tyvärr så kan jag inte köpa en bunt böcker bara sådär, böcker kostar pengar, och jag har inte lust att köpa något som jag inte vet så mkt om. Och världen som jag helst kommer att inrikta mig på är midnight... det finns dock en chans att man köper en bok som ars magica... men inte en bunt andra kompleterande böcker bara sådär...

antorax

Swordsman
Jag som eonspelare är inte fast i mina regler alls. Tycker att eon har för mycket regler för att det skall gå snabbt att spela, men de är iaf förhållandevis snabba för att vara så väldetaljerade och i mina ögon realistiska.

Storuggla

Champion

"Men just Mignight verkar inte vara så high, och det var det som jag hade tänkt spela. Dock så blev jah lite deppig då jag insåg att reglerna var exakt dem som fanns i FR... men men"

Öh... inte i jämförelse. Midnight har inga clerics som rollpersonerna har tillgång till (med andra ord, ingen helande magi), snuskigt ont om magiker (dito) och ett vapenförbud. Med andra ord, inga vapen synliga, ingen helande magi och inga trollkarlar. Jämfört med FR så är Midnight rena rama WFRP...

Storuggla, skulle spela Midnight med andra regler dock

antorax

Swordsman

Jag tror knappast att man blir bättre på att dyrka lås efter att skjutit med pilbåge eller svingat svärd. Då borde jag som pillar på tangentbordet hela dagarna vara skiiitbra på att dyrka lås...

Det med cleave, det är nog ganska ologiskt att över en dag el så (förutsätter att man rollspelar så att man säger att man tränar på att klyva gobliner) får kunskapen att träffa fler gånger än innan...

chrull

Stockholm Kartell

Jamendåså.

då är vi överens om att du tycker d20 suger getpung och att du ska använda ett annat regelsystem. Så kan vi lägga ner diskussionen eftersom det uppenbarligen inte leder någon vart.

chrull - går och gör något annat.