I så fall bör du nog se dig om efter ett annat system. d20 har betydligt tyngre regler än Eon. På ytan kan de verka lätta, men dem stora mängden korsberoenden och vikten av till synes oviktiga petdetaljer gör dem väldigt sega.Jag som eonspelare är inte fast i mina regler alls. Tycker att eon har för mycket regler för att det skall gå snabbt att spela, men de är iaf förhållandevis snabba för att vara så väldetaljerade och i mina ögon realistiska.
Tja, vad är mest realistiskt?Men man kan ju börja med att skadorna är mkt mer välbeskrivna, man kan sikta på olika ställen på kroppen.
Typ exakt lika mycket som d20.Färdigheterna täcker ganska så mycket också.
Som skiljer sig på ett sätt från d20. Du får erfarenhetspoäng lite då och då. I d20 får man det i en klump. Thats it.Det finns även ett ganska så bra system för att bli bättre, studera, träna och sådant.
Stämmer fint, om alla rustningar hade varit plåtrustningar och alla vapen var skarpa. Dra till med en rejäl påk mot en ringbrynja med massor av tyg under. Då börjar man se absorbtion.Stor skillnad liksom. I det här fallet framstår dessutom d20-modellen som bättre. Abstraktionen som kallas Armour Class medför att trams som "absorbering" inte finns med. En plåtrustning släpper inte igenom lite grann skada. Antingen går den sönder helt (knappast troligt) och du skadar dig lika mycket som om du hade saknat rustning, eller så träffas du i en glipa med samma resultat eller (och vad som också är troligast) så skyddar rustningen dig, och du tar ingen skada.
Nja, riktigt så unikt är inte d20. Exalted är minst lika balanserat mellan roll och spel, och jag tror det finns andra spel också (typ kanske Savage Worlds och Fireborn, fast dem har jag inte någon vidare koll på). I övrigt håller jag med dig.Glöm inte att rollspel är lika mycket spel som roll och d20 är det enda rollspelet som uppnår en balans mellan dessa två element.