Nekromanti d20 systemen

antorax

Swordsman
Re: Jo, jag är dum i huvet

Det är förmodligen därför jag börjat intressera mig utav Midnight, för att det är lite mer jordnära. Dock så är ju reglerna desamma.

WFRP, va e d?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
För mig som inte alls tycker att Eons regler är särskilt realistiska så framstår din och många andra Eon-spelares uppfattning om systemets trovärdighet som något märklig.

Jag tycker inte att Eons regler är trovärdigare än t.ex. d20 eller BRP så du får gärna förklara för mig vad det är som gör att du tycker så.

Jag uppfattar Eons regler som omständiga och rätt tråkiga. Med andra ord anser jag att Neogames har gjort ett D&D där strävan efter realism har medfört att finurligheten bytts mot regelmängd och trovärdigheten enbart skapat omständighet.

Mundana är annars en helt ok fantasyvärld. Skulle funka med d20.

- Vulf

Storuggla

Champion
Re: Jo, jag är dum i huvet

"WFRP, va e d?"

Det är Warhammer Fantasy Roleplay (2), som inte delar atmosfär med figurspelet alls. I WFRP spelar man vanliga människor på ett pseudo1400tal som inte kan slåss särdeles bra och inte är särdeles snygga heller som dock tvingas slåss mot Koas horder, Elaka Råttor och Slemma Kulter. Eller så spelar man bara äcklig, som vissa gillar att göra. Det är kul. Check out the previews!

Storuggla, more questions can be answered in another forum

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Midnight

Midnight är mycket riktigt inte grottröj. Men jag räknar inte Midnight som D&D heller, utan som d20. En tungt moddad version av d20-grunden, som lyfter fram det speciella i Midnight-världen.

Jag räknar just Midnight som ett av de bästa exemplen på att det går att använda d20-systemet till att göra spännande världar med en annan känsla än standard-D&D. De ändrar ju klasserna, tar bort Clerics (om de inte är onda), och ändrar magin ganska mycket. Men behåller en hel del av det som gör att det känns igen som standard-fantasy. Och så kör de på med den härliga twisten, att ondskan vann.

Briljant!

Fast jag känner faktiskt att den världen passar ännu bättre med WFRP-reglerna.

M.

Troberg

Sinister eater
Jag som eonspelare är inte fast i mina regler alls. Tycker att eon har för mycket regler för att det skall gå snabbt att spela, men de är iaf förhållandevis snabba för att vara så väldetaljerade och i mina ögon realistiska.
I så fall bör du nog se dig om efter ett annat system. d20 har betydligt tyngre regler än Eon. På ytan kan de verka lätta, men dem stora mängden korsberoenden och vikten av till synes oviktiga petdetaljer gör dem väldigt sega.

antorax

Swordsman
Vad jag tycker är realistiskt... hmm... skador är rätt så konstigt att säga att de är realistiska och inte, då jag inte erfarat några svärdshugg och pil i buken direkt.

Men man kan ju börja med att skadorna är mkt mer välbeskrivna, man kan sikta på olika ställen på kroppen. Det finns även ett ganska så bra system för att bli bättre, studera, träna och sådant. Färdigheterna täcker ganska så mycket också.

antorax

Swordsman
Re: Huga - hört talas om Feats?

Visst, men det var ingen diskution ifrån början, utan det handlade om att jag frågade hur ni gjorde i de fallen som JAG tyckte att reglerna inte räckte till eller var konstiga.

Dock så märkte jag att ni älskade erat system och inte ville ändra på något, el så var man tvungen att köpa en massa extraböcker... så det blev inget bra alls.

antorax

Swordsman
Re: Midnight

Okej, lite positiva svar äntligen. Tycker också att midnight är bra, och det är förstås kul att de onda vann, eller nästan att de vann iaf.

Dock det där med reglerna, dnd och d20, är inte det typ samma sak?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Men man kan ju börja med att skadorna är mkt mer välbeskrivna, man kan sikta på olika ställen på kroppen.
Tja, vad är mest realistiskt?

"Din motståndare störtar fram och hugger dig med sitt svärd, du misslyckas med att undvika attacken, blir träffad i en rustningsglipa och förlorar tio HP"

eller

"Din motståndare störtar fram och hugger dig med sitt svärd. Du misslyckas med att parera och blir träffad i magen. Som tur är så absorberar din plåtrustning halva skadan så du får bara fem poäng i skada och ett köttsår."

Stor skillnad liksom. I det här fallet framstår dessutom d20-modellen som bättre. Abstraktionen som kallas Armour Class medför att trams som "absorbering" inte finns med. En plåtrustning släpper inte igenom lite grann skada. Antingen går den sönder helt (knappast troligt) och du skadar dig lika mycket som om du hade saknat rustning, eller så träffas du i en glipa med samma resultat eller (och vad som också är troligast) så skyddar rustningen dig, och du tar ingen skada.

Färdigheterna täcker ganska så mycket också.
Typ exakt lika mycket som d20.

Det finns även ett ganska så bra system för att bli bättre, studera, träna och sådant.
Som skiljer sig på ett sätt från d20. Du får erfarenhetspoäng lite då och då. I d20 får man det i en klump. Thats it.

- Vulf

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
På sätt och vis

D&D är samma som d20. Fast samtidigt är det inte det.

Det är en klurig fråga att reda ut, och för min del har det med grundfilosofi att göra. D&D har grottröj som grundfilosofi, och det mesta som görs till D&D hamnar i det facket.

d20 är samma regelbas som D&D, men som tex i Midnight har man applicerat en annan grundfilosofi, och ändrat grundläggande aspekter av reglerna (som Ugglo sa i nått annat inlägg), så att det inte känns (lika mycket) som D&D längre.

Det är klurigt att förklara. Om man bara tittar på reglerna så är de väldigt lika, ibland exakt samma, men om man tittar på designfilosofi, så kan det skilja sig en hel del. Inte så att det blir totalt olika, men ändå så att det kan bli samma sköna känsla som i Midnight.

M.

antorax

Swordsman
Mmm... ja va nog lite dum att lägga in det här, men jag visste inte vart det passade bättre. Och sättet ja lade upp det på va la också lite dumt.

Men tack för svaret... det där med att dela ut levels verkar lite bättre...

tjena va många inlägg som har skrivits nu på en el två timmar. jag har haft fullt upp att svara... puhh...

antorax

Swordsman
Tack så mkt NT

finns ingen text här, eller det bör inte det iaf...

ska lätt ladda ned ars magica nu... och bryta sönder alla dnds regler...

mwahahahaha

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kolla på bifogad fil

Kolla på det dokument jag bifogar, det kanske kan ge lite mer "realistisk" känsla till dina strider i Midnight.

M.

Troberg

Sinister eater
Stor skillnad liksom. I det här fallet framstår dessutom d20-modellen som bättre. Abstraktionen som kallas Armour Class medför att trams som "absorbering" inte finns med. En plåtrustning släpper inte igenom lite grann skada. Antingen går den sönder helt (knappast troligt) och du skadar dig lika mycket som om du hade saknat rustning, eller så träffas du i en glipa med samma resultat eller (och vad som också är troligast) så skyddar rustningen dig, och du tar ingen skada.
Stämmer fint, om alla rustningar hade varit plåtrustningar och alla vapen var skarpa. Dra till med en rejäl påk mot en ringbrynja med massor av tyg under. Då börjar man se absorbtion.

Jag kan dock acceptera sådana abstraktioner med resonemanget att det jämnar ut sig på en statistisk nivå. Enda skillnaden är att d20-varianten tenderar att bli mer slumpmässig, full skada eller ingen skada, medan abs-varianten gör det lite lättare att bedöma riskerna.

De bästa systemen gör en kombination av dessa lösningar och får då det bästa från båda världarna. Hade jag varit en sådan som namedroppade mitt spel Generica i tid och otid så skulle jag nämnt Generica här, men nu är jag inte en sådan som namedroppar Generica hela tiden så därför ska jag inte nämna Generica här.

Pom

Swashbuckler
Farmer (& liknande)

Skillen Profession innebär att vara bra på ett visst yrke. Yrke är här just yrke, inte det mycket bredare konceptet klass. När man tar ranger i Profession måste man välja vilket yrke det handlar om. Ett av de föreslagna alternativen är farmer. Den färdighet man använder för jordbruk är alltså Profession (farmer).

Man kan också spela en person som sysslar med jordbruk på heltid. En sådan person får klassen Commoner och är väldigt dålig på allt som har med äventyrande att göra. En Commoner kan dock bli hyggligt bra på något yrke och lite vanliga värdigheter.

Dimfrost

Special Circumstances
Glöm inte att rollspel är lika mycket spel som roll och d20 är det enda rollspelet som uppnår en balans mellan dessa två element.
Nja, riktigt så unikt är inte d20. Exalted är minst lika balanserat mellan roll och spel, och jag tror det finns andra spel också (typ kanske Savage Worlds och Fireborn, fast dem har jag inte någon vidare koll på). I övrigt håller jag med dig.

/Dimfrost

Selly

Level 5 Laser Lotus
"Dessutom tar jag tillbaka kommentaren "i övrigt rätt bra", jag stör mig dessutom på det helt jävla idiotiska namnet. Det går inte att ha republikanska knights, det är en motsägelse. Knights kräver en kung för att kunna existera, utan en sådan kan inte titeln existera eftersom det är kungen som delar ut den."

Nä, det är inte ett dugg idiotiskt. En kung behöver faktiskt inte vara inblandad överhuvudtaget. Engelskans "knight" har massor av betydelser, en av dessa varandes "a member of an order or society"; "the Jedi order", någon? Nå, jag tänkte inte svara på det här först (åtminstone inte här), men eftersom du rent objektivt har fel så bör det inte bli mycket till diskussion (och ett OT-inlägg känns OK; har jag fel så blir jag väl varse).