Taktik eller etik?
För mig så är inte taktik en fråga i det här sammanhanget.
Jag har hittills inte sett ett system som jag läst och inte tänkt "Det här hade jag kunnat göra bättre". Inte ett enda. Jag är ingen überspelmakare, ändå ser jag i vartenda spel saker som jag lätt hade kunna göra bättre. Så länge som folk fortsätter att tugga om gamla saker utan att förbättra och rätta dem så kommer vi aldrig framåt.
Varför ska vi stillatigande bara acceptera undermåliga (som i "kunde mycket lätt varit mycket bättre") spel bara för att de råkar marknadsföras stenhårt? Varför ska vi acceptera att utvecklingen står stilla som en bil med felparkeringsklampar på alla fyra hjulen? Varför ska vi spela sämre spel än vi behöver? Varför ska vi acceptera hämmande licenser som bara är till för att skydda licensägaren?
Just det, varför? Det finns ingen anledning.
Så, därför ser jag ingen moralisk eller etisk grund att inte försöka förbättra, att inte försöka till tillföra någonting till spelhobbyn. För mig så är det direkt oetiskt att blint fortsätta använda undermåliga system när det är en baggis att förbättra dem. Det är mer bakåtsträvande än en miljöpartistämma i ett kärnkraftverk.
Alltså gör jag ett eget system. Inte för att det är taktiskt, utan för att det är etiskt och moraliskt rätt, för att det driver hobbyn framåt och för att det tillför något till spelvärlden. Jag vill visa att rollspelshobbyn är en hobby som drivs av utövarna, inte toppstyrs av några produktleverantörer eller organisationer. Rollspel ska inte vara som golf eller fotboll, där det finns officiella regler och spelar man inte efter dem så spelar man FEL. Jag gör ett system som är fritt för vem som helst att använda (förutom israeler), helt eller delvis, med en licens som skyddar alla led, från spelmakaren, till den som gör deriverade produkter hela vägen ner till spelaren.
Är det otaktiskt att göra ett eget spel?
Nej, det är det inte. En bra produkt säljer sig själv, så ett egentillverkat spel som är bättre än de befintliga kommer att hitta sin publik. Är det otaktiskt för de asiatiska elektroniktillverkarna att tillverka egna, bättre prylar i stället för att licenstillverka europeiskt skräp? I slutänden vinner oftast kvalitet över försäljningskapacitet.
Slutsatsen?
Nöj dig aldrig med något som du kan göra bättre själv. Trimma din bil, gör din egen hash-algoritm, bygg din egen skrivbordsstol och gör ditt eget spel. Låt inte WotC lura i dig att spelkonstruktion kräver något slags mystisk övermänsklig kompetens, du kan och du kan göra det bra. Jag visar det i Generica, Krille visar det i Västmark och SH2I, Gurgeh visar det i Millenium och så vidare. Massor av folk visar det i Trobergs Dogmautmaning.
Det är inte svårt.
Det är faktiskt så lätt att det är skrämmande vilken låg kvalitet de kommersiella spelen överlag håller. (Man kan nog se en parallell mellan kommersiell programvara kontra open source här.)
Det är så jäkla lätt att det inte finns någon ursäkt att låta bli.
Imho, of course.