Nä
Men jag tror att de flesta spelprojekt skulle bli mycket, mycket bättre, om spelskaparen kopplade bort känslorna en stund, och verkligen analyserade vilka mål man har och hur man bäst uppnår dem, med eller utan färdigrullade system. De flesta skulle komma fram till att det system de ägnar 500 timmar åt att testa inte skiljer sig så mycket från det som redan finns, och att de 500 timmarna kunde investerats i att göra något åt världen, eller åt att modda ett befintligt system, eller att korrekturläsa texten... eller till att faktiskt skriva spelet.
M.
Nä, varför skulle någon göra det? Som du säger är det många som inte gillar d20, och som är angelägna att berätta det, så jag skulle hellre ösa på på d20-forumet än här på Rollspelsmakarforumet. Och på d20-forumet har skapandet av olika d20-spel nämnts.Det är ju här skon klämmer, de flesta som vill lägga ner tid på att skriva eget verkar inte gilla d20 något vidare. Skälen till detta behöver vi inte gå in på, men vi kan ju konstatera att, mig veterligen, så är det ingen här på forumet som flaggat för en egen d20 skapelse (rätta mig om jag har fel).
Med andra ord, valet mellan att använda d20-systemet och göra eget är främst känslomässigt? Där är jag böjd att hålla med dig.Skälen till att skriva egna rollspel är nog främst känslomässiga och inte rationella och just därför så bryr sig säker de allra flesta inte ett skvatt om att deras spel liknar DoD, BRP eller Eon.
Men jag tror att de flesta spelprojekt skulle bli mycket, mycket bättre, om spelskaparen kopplade bort känslorna en stund, och verkligen analyserade vilka mål man har och hur man bäst uppnår dem, med eller utan färdigrullade system. De flesta skulle komma fram till att det system de ägnar 500 timmar åt att testa inte skiljer sig så mycket från det som redan finns, och att de 500 timmarna kunde investerats i att göra något åt världen, eller åt att modda ett befintligt system, eller att korrekturläsa texten... eller till att faktiskt skriva spelet.
M.