DoD-klon = Ja/DnD-klon = Nej (NT)
NT = No Text (Ingen text)
NT = No Text (Ingen text)
Jag tycker inte det.Båda sidornas synpunkter är lika värdefulla.
Den var låg. Fontanellknull är allmänt accepterat som metafor för fördummande händelse, det skulle lika gärna kunna vara "trillat ur vaggan", "slarvigt lobotomerad", "ha en skruv lös" eller en uppsjö av andra liknelser. Att ta den bokstavligt är som att påstå att "komma på grön kvist" handlar om en vedergällning för att träden dräller sitt pollen på min bil.Kritikernas synpunkts-samling innehåller ibland... låt oss säga... spekulationer om till exempel spelets designers och huruvida de blivit sexullt utnyttjade som barn, och att det skulle vara förklaringen till varför spelet ifråga är dåligt.
Intressant. Jag tycker att de flesta sagt att man ska använda det man tycker bäst om, och ett antal olika alternativ har diskuterats. Visst, Ento gilar d20, men det är många av oss som propagerat för att köra något annat.i bakgrunden tycker jag mig höra WotC:s tanke om att om det bara fanns ett spelsystem på marknaden (dvs deras) så vore det så mycket bättre för alla rollspelare, för då slapp dom obehaget att lära sig nya system.
Visst kan man spela vilket rollspel som helst med vilka regler som helst, men det kommer att kräva onödigt mycket arbete för spelarna. I rollspelet My Life with Master, där man spelar underhuggare till en ondskefull galning med storhetsvansinne, har rollpersonerna tre egenskaper: Självförakt, Likgiltighet och Kärlek. Man skulle såklart kunna spela dungeon-röj med den uppsättningen, men man skulle inte alls ha någon hjälp av reglerna.Jag tror att alla system kan anpassas så att de passar olika spelstilar.
Intressant! Tänk om alla spelmakare var så seriösa... Berätta gärna mer!För att uppnå att spelsystem och värld/kampanj fungerade ordentligt ihop gjorde vi sedan en ohygglig massa speltestande för att hitta inkonsekvenser... bland annat skrev min medförfattare en del simuleringsprogram han körde i stordator där vi testade strider med alla upptänkliga typer av varibler (skicklighet, vapen, rustningar, modikfikationer mm, mm) för att se att systemet höll, och att få svar på frågor i stil med "hur bra måste man vara på svärd/utan rustning för att vinna över 2 medelbra motståndare MED ringbrynja och svärd 70% av fallen..." och likande... tror vi simulerade flera miljoner strider...