entomophobiac
Low Prep High Play
Poängen är bara att om man gillar d20 - varsågod att använda det. Man bör ignorera folk som försöker kväva en med galla.
Jag håller dock med Rising här. Båda sidornas synpunkter är lika värdefulla. Man kan kväva folk med lovord också.Poängen är bara att om man gillar d20 - varsågod att använda det. Man bör ignorera folk som försöker kväva en med galla.
Antagligen, men oftast i en ny blandning. Det är ungefär som när jag programmerar. Jag använder samma uppsättning kommandon som alla andra använder, men kombinerar dem på ett annat sätt och får ett helt nytt resultat. En liknande liknelse skulle antagligen kunna dras med matlagning.Och när man skrivit sitt system ska man kolla om det finns likheter med andra system, och vara beredd på att man uppfunnit ett system som redan finns.
Nah, låter uppdiktat...Det var en gång en pojke som hette Magnus, som gick på gymnasiet i Borlänge. Han gillade inte skolan och använde alla lektioner till att designa egna rollspel. En gång fick han en idé till ett helt nytt system som använde sexsidiga tärningar på ett sätt som ingen kommit på tidigare. Han designade glatt vidare och testade sitt system. Då insåg han att det var helt omöjligt att få flyt i det hela, och att det blev en massa konstiga resultat som inte stämde med den SF/cyberpunk-känsla han var ute efter. Så han lade ner projektet utan att visa det för någon. Och kastade sig över ett annat spel som han fortfarande har liggande nånstans och som han tänker lägga upp när han hittar det och som var en ripoff på Traveller och Aliens-filmen, fast mycket mer koncentrerat för man spelade marinsoldat i rymden och inget mer. Typ.
Jag pratade inte om d20-diskussionen, jag pratade om diskussioner som företeelse.Om diskussionen hade handlat om d20/inte d20 så hade jag också hållit med Rising om detta, men nu handlade det inte om detta utan om att använda d20 eller skriva ett eget system. Får man då inte utgå från att personen ifråga kanske rent av gillar d20 redan från början eller åtminstone kan tänka sig att använda sig av det?
Man behöver inte dela in alla diskussioner som överhuvudtaget berör d20 i pro/con läger.