Nekromanti d20 vs Eget system?

P Lex

Warrior
Eftersom jag detta forum vänder sig till rollspelsmakare tänkte jag fråga dessa hur de resonerat när de valt system till sina spel (nu menar jag främst "egna" spel). Har ni valt att gå i d20/OGL:s fotspår eller har vi valt en egen väg? Om ni har det, vad fick er att göra det? Om ni inte har det, vad fick er att dissa d20/OGL?

// Peter

Snow

Swashbuckler
Om ni har det, vad fick er att göra det?
Det är roligt
Man kan få regler som passa ihop med världen
Reglerna är inte så genomanalyserade så att alla d20motståndarna direkt kan såga en.

vad fick er att dissa d20/OGL?
För de flesta typer av rollspel är det rätt sunkiga regler.
Om man är på rollspelsmakarforumet vill man inte bara skriva ytterligaren en modul till D20, man vill göra ett eget rollspel, från grunden.
Man vill inte göra standardfantasy.

Arfert

Facit
jag; johan Danforth och inte minst Anders Blixt håller på att skissa på ett "steampunk"-spel som var tänkt som d20-modern (som lemuria ungefär)... Men nu när vi har kommit längre så har vi övergått till ett eget system (som bygger på spelmekaniken i Saga), eftersom vi kände att d20 gav fel spelkänsla, och dessutom är lite för detaljerat... och det blev tröttsamt att skriva.

fast det är ju en smaksak... hade vi velat ha ett mera actioninriktat spel med "superhjältar" så hade förmodligen d20-modern funkat...

Magnus_UBBT

Veteran
Om man är på rollspelsmakarforumet vill man inte bara skriva ytterligaren en modul till D20, man vill göra ett eget rollspel, från grunden.
Man vill inte göra standardfantasy.
Fin kam. Sluta dra alla över den.

Snow

Swashbuckler
det gällde bara de som dissade D20...
resten är inte berörda...

okej... jag borde kanske sagt att det är min uppfattning om hur de flesta här förhåller sig till sitt rollspelsskapande.

Rising

Vila i frid
Har ni valt att gå i d20/OGL:s fotspår eller har vi valt en egen väg?
Nästan ingen spelmakare här väljer att gå i d20's fotspår, eftersom det är ett rätt svårt system att göra stora ändringar i. Det är ganska vanligt att man börjar med BRP, dock. (Förmodligen beror det framförallt på att de flesta svenskar vuxit upp med DoD och därför har lätt för att göra ändringar i BRP)

Jag tror att många tar en slumpmekanik och en skala från valfritt känt system, för att sedan vara nyskapande inom något av områdena attribut (alltså vilka grundegenskaper, färdigheter, svagheter, fördelar och feats spelet använder för att beskriva en rollperson) händelseregler (drama- hjältepoäng eller berättelsefunktioner som gör att spelarna kan påverka handlingen och yttre omständigheter i världen) eller utmaningsregler (oftast särskilda stridsregler som är mer avancerade/snabbspelade eller som kan emulera någon aspekt av verklig strid som andra regelsystem inte klarar).

Liksom, gör en BRP-klon med två nya grundegenskaper (Utseende och Uppmärksamhet, exempelvis), en modifierad färdighetslista, och ett stridssystem utan brytvärde och initiativ fast med något nytt hempulsystem för trauma och blödning, och du har typ ett helt nytt originellt regelsystem. Ungefär så tror jag att de flesta arbetar.

Väldigt få regelknåpare börjar dekonstruera alla regler helt och hållet för att bygga upp något nydanande och unikt.

Zadrith

Hero
d20 hör till stenålden

Personligen tycker jag att d20 är ett av de i särklass sämsta rollspelssystem som hittats på. Det är ungefär lika stimulerande som en dator av samma ålder. De förbättringar av systemet som har gjorts sedan rollspelets barndom har inte hjälpt mer än det hade gjort att byta skärm på den nyss nämnda datorn.

Krille

Super Moderator
"Har ni valt att gå i d20/OGL:s fotspår eller har vi valt en egen väg? Om ni har det, vad fick er att göra det? Om ni inte har det, vad fick er att dissa d20/OGL?"

Den sista frågan kan jag svara på med ett handfast exempel: Lemuria. Inte för att Lemuria var tråkigt, eller blev dåligt (det blev det inte), utan för att d20 då visade sig vara hejjans otympligt att jobba med.

Case in point: hit points/levels. Förslagen på nya skadesystem som inte involverade hit point-ökning per level sågades i allmänhet, eftersom det skruvade upp challenge-rating-modellen, som i sin tur skruvade upp förbättringen och balansen, och den verkade vara mer eller mindre helig.

Case in point: skalinkonsekvens. Detr var ett helsicke att mickla ihop alla skalor för allting. Attribut kör en skala, materiellt värde en annan skala, fart en tredje, attributmoddar en fjärde, skill ads en femte... Resultatet var att jag tappade ett antal hårstrån när jag försökte bygga ett uppfinnarsystem, som sträckte sig över alla dessa olika skalor.

Case in point: d20-licensen. Den gör att man inte får ha med rollpersonsgenererings- och förbättringsregler om man vill sätta d20-loggan på sin modul, och det gör det hejjans jobbigt att komma runt levels och klasser, två koncept som jag är allt annat än förtjust i.

Jag upplevde ungefär samma problem (utom d20-licensen) när jag körde en Star Wars-kampanj med d20-reglerna. Det var helt enkelt för mycket regelmeck för att jag skulle kunna spelleda friktionsfritt. Jag upplevde det helt enkelt som att reglerna kom ivägen för skapandet av en cool ståry, så när kampanjen äntligen tog slut så var det verkligen "äntligen".

OGL gör inte saken så mycket bättre. Visst kan jag komma runt problemen ovan genom att köra på OGL istället och skriva om systemet från grunden, men om jag ändå ska skriva om systemet från grunden... varför inte skriva ett nytt system från grunden, som inte är så läbbans korskopplat och otympligt?

Nu kommer säkert en massa fanboys att hävda att man visst kan skriva om d20 så att det passar. Insert valfri "men det är ju bara att..." här. Problemet för mig var att jag upptäckte att det var för många "det är ju bara att..." och dessutom för många "men tänk på att...". På något sätt så kändes det till slut att de enda förändringar man kunde göra av d20 utan att stöta på patrull var nya klasser, nya raser, nya feats och möjligen nya färdigheter.

---

Därtill kommer en hel del om systemets stil. d20-systemet är gjort för ärkeheroiska hjältar. Det är inte en stil som jag nödvändigtvis ogillar, men jag har märkt att d20-systemet passar mindre bra om man inte har ärkeheroiska hjältar. Har man mer vardagsheroiska hjältar så får man mer problem. d20 har helt enkelt en egen dramaturgi som jag ibland (rätt ofta) inte är det minsta intresserad av.

Som exempel kan jag ta ett av spelen som jag funderar på nu: fantasy fast med 1914 års teknik, flygplan, flygande slagskepp, skyttegravar, mausergevär, vattenkylda kulsprutor, den sortens grejor. Plus orchiska panzerzeppelinare, alviska flygdjur och dvärgiska raketflygplan. Den sorts dramaturgi som jag är ute efter skulle helt enkelt inte funka, eftersom baron von Richthofen inte var en övermänniska som ensam kunde ta sig an hela luftflottor med nybörjare. Han var en bra flygare, han var ett taktiskt snille, men framförallt hade han en Fokker FR-III, som svängde mycket snävare än något annat som de allierade kunde skicka upp i luften. Men en helt normal allierad schasse skulle kunna träffa honom på ett café i Paris och golva honom. En d20-skademodell med hit points funkar inte på flygplanen heller - i en era med snöre, duk och balsaträ så skjuter man inte bort flygplanet bit för bit tills det störtar. Snarare så skjuter man på det tills man råkar träffa något som flygplanet inte kan flyga utan. Inte heller är det skadan som är det viktiga, utan jakten och flygskickligheten. Det simuleras rätt kasst med d20.

Jag skulle få jobba väldigt, väldigt mycket med att anpassa d20 till en "luftens riddare"-dramaturgi, och det har jag faktiskt inte lust med. Jag har bättre saker att göra.

---

Men som sagt var, för viss dramaturgi så funkar nog d20 alldeles utmärkt. Det är bara det att den dramaturgin är inte den som jag vill göra rollspel om. Dessutom finns det redan ett jäveldominerande spel med den dramaturgin, och jag har ändå inte en suck att konkurrera med den.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Något eget + Moderatorkommentar

"Har ni valt att gå i d20/OGL:s fotspår eller har vi valt en egen väg? Om ni har det, vad fick er att göra det? Om ni inte har det, vad fick er att dissa d20/OGL?"

Jag har i mitt regelklurande kommit fram till att jag inte har tålamodet att sätta mig in i ett system så mycket som det krävs för att stöpa det efter mina egna premisser. Det gäller inte bara d20/OGL, utan även andra system som är mycket bra.
Det är en av anledningarna.
Den andra är att d20/OGL är ju redan gjort. Detsamma gäller de flesta systemen ( :gremtongue: ), men jag vill ju göra något eget. Något jag kan sätta min etikett på och vara stolt över. Visst, skriver jag en tokbra modul till d20/OGL så kan jag vara stolt, men det är inte därför jag skriver rollspel. Min drivkraft är att göra något eget som är mitt.

Moderatorkommentar: Det här ämnet är väldigt brandfarligt, tyvärr, därför säger jag det nu med en gång - ni som skriver i den här tråden, ta det lugnt och låt det inte urarta i d20-bashing. Bry er mindre om det och mer om kärnämnet, varför skapa eget när någon redan serverat åt er? Vid minsta antydning på att det kommer spåra ur låser jag tråden och kastar bort nyckeln. Jag hoppas att det inte ska gå så lång förstås.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Har ni valt att gå i d20/OGL:s fotspår eller har vi valt en egen väg? Om ni har det, vad fick er att göra det? Om ni inte har det, vad fick er att dissa d20/OGL?
d20 fanns inte när jag började skriva rollspel, så det var inte mycket till övervägande.

Sedan tror jag att de flesta rollspelsmakare börjar med just reglerna. De modifierar reglerna till sitt favoritspel så att de ska bli ännu bättre. Sedan märker de plötsligt en dag att de ändrat så mycket att det är lika bra att skriva om hela systemet och då kan man ju lika gärna skriva en egen värld också så att man har ett helt eget rollspel. Med den utgångspunkten blir det aldrig aktuellt att göra ett d20-spel -- det som satte igång spelmakandet var ju en vilja att göra något eget.

Och idag skulle jag inte använda d20 eftersom jag tycker att jag kan skriva ett bättre system. Inte objektivt bättre, men ett system som bättre passar det sätt jag vill spela rollspel på.

/tobias

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Min egen väg

Jag skiter väl i att d20-systemet finns om jag ska skapa ett helt eget spel. Så jag dissar det stenhårt. Jag menar, om man ska använda D&D-reglerna så finns ju miljarder varianter, och då finns det lixom inget existensberättigande för mitt eget d20-spel.

Med vissa undantag, förstås.

Varför vill jag inte använda d20-systemet i mina egna spel? Det är för mycket och för stort. Och så har det levels, och det brukar jag inte gilla att ha med i mina spel. Regellätta, nästan fjäderlätta, regelmotorer gillar jag.

Och så finns det så mycket konkurrens att det är löjligt.

Förvånade att jag säger det här?

Tja, bara för att jag gillar att spela D&D/d20, så betyder ju inte det att det passar till allt i hela världen. :gremlaugh: Och att spela spel och att skriva spel är helt olika saker.

Men... vad är då undantagen?

1. Om jag ska göra ett äventyr eller ett supplement, så väljer jag att göra det till d20-systemet. Oslagbart, genast har man en miljonpublik att vända sig till, ett system som massor med folk kan, och massor med roliga verktyg att arbeta med, och en massa annat kul.

2. Om jag vill göra ett spel som är d20, till exempel för att jag vill skapa d20 Lite, så väljer jag d20.

3. Om d20 passar konceptet. Jag skulle inte ha några som helst problem att göra Mutant Chronicles d20, det skulle passa som hand i handske!

M.

Troberg

Sinister eater
Om ni inte har det, vad fick er att dissa d20/OGL?
Jag gick steget längre än att välja att göra ett eget system i stället för d20/OGL. Jag gjorde ett eget system avsett som en frontalattack mot d20/OGL.

Varför gjorde jag det?

Jo, för att jag anser att d20 inte är ett fungerande system. Det är proppfullt av buggar, korsberoenden, logiska grodor och ospelbara konstruktioner. Det är ett rent stridssystem, utan stöd för rollspel. Man gör anspråk på att vara ett generellt system, trots att grundregelboken är en ren fantasyprodukt och man måste skala bort all fantasy om man ska använda det till något annat. Till råga på allt så totaldominerar det handeln och blir därför ofta det första rollspel folk kommer i kontakt med. Att sätta ett sådant spel i händerna på en nybörjare är att skrämma bort honom/henne från hobbyn.

Dessutom försöker WotC framställa sig själv som givmilda med d20/OGL-licensen och få det att se ut som om det är nästan som GPL, trots att jämfört med GPL så är d20/OGL-licenserna rena slavkontrakt. De är bara där för att skydda WotC, de gör ingenting för att skydda vare sig brukaren av licensen eller slutanvändaren av produkten, något som är centralt i GPL. Den har inte de spridningseffekter som GPL har (om något i ett verk är GPL så är hela verket GPL och alla framtida versioner av det GPL så länge som det finns någon som helst spårbarhet till den version som innehöll GPL-komponenter).

d20 är helt enkelt inte ett spel som jag anser att det är värt att offra speltid på.

Vad gjorde jag då?

Jag gjorde ett system där jag faktiskt tänkte på vad jag skrev, inte bara körde "apor vid skrivmaskinsmetoden". Jag räknade på systemets sannolikheter, jag strömlinjeformade och trimmade systemet, utan att tappa upplösning, precision eller realism, jag tänkte genom vad som var viktigt att ha med och vad som inte var det, jag skrev en licens som verkligen är öppen, jag ansträngde mig för att bygga ett system som stöttade rollspelande, inte bara strid och jag släpper det gratis, som stöd till rollspelshobbyn.

Vad blev resultatet?

Ett spel med större realism än d20, ändå så går striderna mycket snabbare och är mycket enklare att lära sig än vad d20 är. Ett spel som aktivt stöttar roll-biten av rollspelandet. Ett spel med en licens som skyddar alla led och som ger full tillgång till spelet, helt eller i delar. Ett spel som man fritt och gratis kan bundla med sin egen produkt. Ett spel som är logiskt konsekvent, med enhetliga och hållbara regler som är lätta att lära. Ett spel som inte är producerat av en av världens största leksakstillverkare utan annat intresse än att tjäna pengar, utan istället är en gräsrotsrpodukt, ett spel av rollspelare för rollspelare. Ett spel för att fylla rollspelares behov, inte Hasbros kassaskåp. Ett spel som vem som helst fritt kan vidarutveckla, till och med ha en god chans att få sina förbättringar med i den officiella versionen. Ett spel vars titel går att sjunga på melodin till Canadas nationalsång (där duger inte d20/D&D ett skit).

Ett spel jag vill spela, och som jag därför också tror att andra rollspelare kommer att uppskatta.

Generica. När du vill ha innehåll, inte bara flashiga bilder av ringbrynjebikinis.

Edit: Allt ovan är imho såklart.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Något eget + Moderatorkommentar

ta det lugnt och låt det inte urarta i d20-bashing.
Det verkade inte hjälpa. Trots att trådstartaren inte frågade efter det, har det redan postats två rejäla spyor.

Varför är jag inte förvånad...

/Mikael, håller tand för tunga och lämnar tråden.

Man Mountainman

Storsvagåret
Har ni valt att gå i d20/OGL:s fotspår eller har vi valt en egen väg?

Ärlig talat, är inte det en himla märklig fråga? d20 är bara ett av hundratals utgivna och tusentals hemmabyggda system som finns där ute. Varför skulle det behöva vara antingen d20 eller något eget? Man kan ju välja att använda något annat av de många system som redan är skrivna av andra rollspelsmakare.

För att besvara din fråga: jag har aldrig ens tänkt tanken att använda d20 till något av mina projekt. Orsaken? Jag gillar inte d20, och det är, handen på hjärtat, ganska nischat.

Helmgast
Re: Min egen väg

3. Om d20 passar konceptet. Jag skulle inte ha några som helst problem att göra Mutant Chronicles d20, det skulle passa som hand i handske!

Funderat på att köpa licensen? (Går det?)

Rickard

Urverk speldesign

Yassilus och Oldtimer said:
ta det lugnt och låt det inte urarta i d20-bashing.

Det verkade inte hjälpa. Trots att trådstartaren inte frågade efter det, har det redan postats två rejäla spyor.
Det blir bara bashing (eller snarare flaming) när några personer tar kritiken personligt och går in och försvarar sitt favoritsystem och sedan vägrar båda parter lyssna på varandra.. Det var 10 inlägg med negativ kritik till d20 innan jag skrev det här inlägget och du såg bara 2.. Jag vet inte.. Ta inte åt dig så mycket av hur vissa personer framför sin kritik.. Tråden var ju skapad för att få folks åsikter om d20/OGL..

/Han som, för att svara på orginalfrågan, inte gillar d20, så han skulle hellre skapa något eget eller utgå från något bättre alternativ som passar hans spelledarteknik och -tänkande bättre

Oldtimer

Slava Ukraini!

Det var 10 inlägg med negativ kritik till d20 innan jag skrev det här inlägget och du såg bara 2.
Det var ett antal som förklarade varför de inte skulle välja att basera sitt spel på d20. De var sansade och förnuftiga. Inga problem med det. Sedan var det två riktiga spyor. Oförnuftiga och idiotiska.

Ta inte åt dig så mycket av hur vissa personer framför sin kritik.
Jag reagerar alltid negativt på när folk beter sig som idioter.

Tråden var ju skapad för att få folks åsikter om d20/OGL
Utan att påstå att jag vet exakt varför tråden skapades, uppfattade jag att den skapades för att höra om folk valt att basera egna kreationer på d20 eller inte. Med motivationer. Det är inte riktigt samma sak som att inbjuda till att kalla d20 för skit. Det är bara barnsligt och lågt.

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!
Man kan ju välja att använda något annat av de många system som redan är skrivna av andra rollspelsmakare
Antagligen för att d20 är ett av de få som har en färdig licens för återanvändning. Och ett stort antal andra spel (icke-WotC) har också baserats på d20. Därför är det en motiverad fråga. Frågeställaren är antagligen nyfiken på att se om svenska rollspelsmakare har samma intresse för Open Source-system som de amerikanska.

/Mikael

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag valde att ha ett eget spelsystem till Höstdimma helt enkelt för att jag trodde att jag kunde göra "bättre" än d20, BRP, Storytelling eller T10. Sedan skulle det nog känts torftigt när spelet var klart att säga "Jo jag har gjort spelvärlden, men jag använder regelsystem X.", nu är hela spelet mitt eget. Reglerna är skrivna för att passa precis med den spelvärld jag har och med det sätt jag har tänkt att spelet skall spelas.

peterb

Swordsman
Eftersom jag detta forum vänder sig till rollspelsmakare tänkte jag fråga dessa hur de resonerat när de valt system till sina spel (nu menar jag främst "egna" spel). Har ni valt att gå i d20/OGL:s fotspår eller har vi valt en egen väg?

Rent spontant skulle jag säga att många här på forumet verkar ha en inställning till sitt spel skapande som leder dem till att försöka skapa något som känns fräsht och nytt (i subjektiv mening) - något eget. Sedan har Rising säkert rätt när han påpekar att i Sverige så är de flesta rollspelare mer bekväma med BRP iom DoD dominans och det verkar dessutom vara så att många känner starkt mot d20. Dessutom, som Krille så träffande beskriver, så är d20 ett väldigt låst system, det är liksom inte tänkt att man skall kunna ta ut några svängar. Att satsa sin tid på ett sådant system upplevs säkert som slöseri med tid. Personligen måste jag säga att jag känner en så pass stark aversion mot den typ av rollspel som DnD tenderar att leda till att jag av den anledningen faktiskt aldrig skulle få i min skalle att göra ett spel baserat på d20.

Om ni har det, vad fick er att göra det? Om ni inte har det, vad fick er att dissa d20/OGL?

Det främsta skälet för mig är att jag, för det första, inte kan se att OGL är en "Open Content" licens, faktum är att den står för något helt annat än Open Source rörelsens ideal. För det andra så behöver man ingen licens för spelregler, det är fullständigt meningslöst. OGL är alltså de facto en ohederlig licens. Näe - den sörjan vill jag för allt i världen inte ge mig in i.