Tycker du att det finns system som passar bättre eller sämre för immersionism? Tycker du att system does matter?
Av se system jag själv testat eller läst igenom (där Supergänget, Nobilis och Munchaussen är de enda mer eklektiska valen, och resten är WoD, BRP-varianter, Unisystem, d20, GURPS etc - du vet, standardsystemen) så är den enda skillnaden jag märkt vad gäller
systemen när det gäller hur väl de passar ihop med det jag kallar immersionism, just hur osynliga de är. Det vill säga - system som märks mindre är bättre, system som märks mer stör mer. Det är den enda egentliga skillnaden jag märkt.
Sedan öppnar jag absolut för möjligheten att det skulle kunna finnas system som i sig inte bara kan störa mer eller mindre, utan faktiskt uppmuntra och stödja ett immersionsfokuserat spelande, men isåfall har jag inte den blekaste aning om hur ett sådant skulle kunna se ut eller vara uppbyggt, och jag har inte sett något i den stilen vare sig som förslag eller i diskussioner här på forumet, på något annat forum jag hängt på, eller i något rollspel jag faktiskt läst igenom.
Så - i mina ögon är ett osynligt system bättre än ett synligt, eftersom synliga system drar uppmärksamheten till sig.
Sedan anser jag också att simulationistiska system är vettigare för det jag kallar immersionism än t.ex narrativistiska - ju mer "meta", desto sämre. Det är nog en huvudregel, oavsett om det gäller synlighet i regler eller deras fokus. Ju mer regelsystemet märks, och ju mer "meta" det är, desto sämre för det jag kallar immersionism. Ett system där man som spelare ska tänka i scener, eller planera "bangs" och liknande själv, eller fundera kring termer som huvudpersoner i vissa scener, eller för den delen förväntas hantera samberättarresurser som saknar motsvarighet i spelvärlden, och så vidare - det funkar helt enkelt inte, det motverkar immersionismen.
Återigen har jag bara sett sådant som i hög eller låg grad
motverkar immersionismen, jag har inte sett
något som faktiskt främjar den.
(Sedan är det klart att t.ex dåliga simulationistiska system är sämre än bra, men det säger väl lite sig självt - system som ger helt galen respons på ens handlingar eller bryter "illusionen" på annat sätt funkar inte så bra)
För vidare diskussion, titta gärna in i tråden om just immersionistiska regelsystem i spelmakarforumet, där jag försöker bena ut saker och ting och fundera kring vad som skulle kunna göra ett system bejakande av immersionism.