Är jag orättvis mot krank? Kanske, hur mycket tålamod jag har med honom - och andra för den delen - varierar rätt mycket ifrån dag till dag.
Är jag personlig? Ja, fast jag tycker att han inbjuder till den typen av analyser med sina egna generaliseringar och väldigt hårda omdömen om andra.
Håller jag med krank? Ja, till stora delar, även om det finns viktiga skillnader. Framförallt så tycker jag, som sagt, att det är framförandet och presenterandet av åsikterna som suger.
Borde jag bemöta argumenten och försöka vara saklig? Tja, det brukar vara ett bra sätt att agera, oavsett situation.
Jag må vara en naiv moralist, men jag tror inte på någon som vill sälja in sin vision för ett nytt samhälle med budskapet att dagens samhälle är befolkat av lättlurade och enfaldiga dumskallar. Hade jag själv haft den inställningen så hade jag haft väldigt svårt att motivera mig själv till att överhuvudtaget engagera mig. Att vår demokrati är full av problem är ett faktum. Liksom att människor i allmänhet har en tendens att agera själviskt och kortsiktigt. Men att erkänna det är ändå långt ifrån att stämpla alla som oförbätterliga dumskallar och hoppas på att nästa generation ska vara bättre lämpade att axla ansvaret för världen.
I denna analys så ligger ju också ett konstaterande att man själv tillhör den exklusiva skaran av klarsynta hjärnor. Hur skulle man annars kunna inse hur det ligger till eller ha möjlighet att påverka och förändra? Tankar kring ett intellektuellt avantgarde, en förtrupp för ett nytt och bättre samhälle, har alltid utövat stor lockelse på människor ifrån alla delar av det politiska spektrat. Plötsligt är det upplevda utanförskapet något att vara stolt över, snarare än ett misslyckande. Människor i allmänhet är ju ändå får. Men är det inte denna elitism, kombinerad med ett förakt för den folkliga viljan, som vi finner hos många av dagens politiker och ledare? Just de personer som krank, och jag, vänder oss mot? Ska vi göra revolution bara för att ersätta ett gäng korrupta ledare med ett annat?
Jag är en idealist som tror på kraften hos alla människor och som tror att utbildning är nyckeln till att förändra samhället. Även om det finns mycket som kan bli bättre, så tror jag inte på att förkasta alla tidigare erfarenheter eller utesluta stora grupper ur förändringsarbetet. Framförallt så tycker jag inte att det är förenligt med tankar om ökad demokrati. Jag och krank skulle säkert kunna komma väl överens i en privat politisk diskussion, men med internet som ett filter så går det betydligt sämre. Tyvärr.