Nekromanti Den årliga framstegsrapporten!

Feliath

Swashbuckler
Jahaaa, ChuGUNDA

Chugunda är nog inget du skulle gilla dock.
Vart får du det ifrån? Jag är extremt vedisk!
Och så gillar jag ju köttig gamism. Yatzysystemet till exempel.

Okej, haremsdamerna klarar jag mig jävligt väl utan, men ett kortspel med spelledare är svårare att undvara. Gör klart det, reklamjävel! :gremwink:

/Feliath — okej, seriöst, snart dödar jag Mozilla Foundation: vad är det här för skit? En inbyggd spellchecker? Jag vill inte ha värdelösa jävla stavningsdatabaser ockuperande värdefullt lagringsutrymme på min hårddisk! >_<

Arfert

Facit
Re: NEEEJ!!!

Jup det finns ett spel med det namnet, som i sin tur bygger på en serie (jag äger både spelet och serien)... eftersom man kan betrakta rollspel som litteratur, nästan som romaner, är det högt i tak när det gäller rätten att nämna företagsnamn eller verkliga och fiktiva personer.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Kompromisslösningen

"Byt ut 'Cillerz' (som är jävligt ostigt) mot 'Cruisers'. Behåll namnet i övrigt. Alla nästan nöjda."
...eller "Chillers".

/Han som tyckte de kunde ha haft det namnet från början

Saxifrage

Hero

Fast "crazy chillers" blir lite motsägelsefullt, väl?

Varför måste Cadillac vara först, förresten? Är det inte bättre flyt i "Crazy Cadillac Cillerz"?

/Sax, Sunkiga Saab-Snubbar

Troberg

Sinister eater

Sunkiga Saab-Snubbar
Eller

* Pontiac Pimp Perverts
* Dodge Dope Dames
* Chevy Chocolate Chokers
* Lincoln Lunatic Looters
* Cutlass Chopper Combies
* Ford Fun Fuckers
* Corvette Cow Cutters
* Thunderbird Trick Teasers

Illern

koppariller
Re: Mer utveckling och hinder

Vi har också börjat spela en kampanj i en tidigare tid än det nu som världsbeskrivningen skrivs för vilket gjort att en del tid gått åt till mer utveckling av den tiden - på gott och ont...

TD-kampanj i äldre tid...

Illern

koppariller
Patricier

Jag höll på att glömma ett dogmaspel i version 0.3; spelet heter för tillfället Patricier och är tänkt att bli typ Nomic i romarmiljö.

Version 0.3 finns i dogmaforumet på RPGlab.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Höstdimma

Höstdimma har iaf på pappret blivit nischat till ett agentrollspel, tankarna är mer åt det hållet men det har inte hänt så mycket i texten än. Det är dock fortfarande samma gamla mysiga spel!

En ny konstnär har snärjts, och bilderna blir jättebra. Än så länge är de lite få, men jag hyser gott hopp om att få in vad jag behöver för att kunna bli klar.

Höstdimma var officiellt arr på SnöKon 2006 (Vi var ju på SnöKon 2005 också.), och vi är inbjudna till SnöKon 2007. Äventyret är speltestat och riktigt trevligt, det blir kul att möta SnöKon-publiken igen.

Höstdimma var nere på GothCon (indierummet) och Halmicon. Jag lyckades bara få spelleda en gång på varje konvent, men det var bra omgångar båda två. Där nytt folk fick stifta bekantskap med spelet.

Forumet här på WRNU har börjat få lite fart och folk som inte är jag har startat några trådar, vilket naturligtvis är jätteskoj.

Dessutom räknar jag med att få provspela Höstdimma som SPELARE före jul, det skall bli riktigt intressant.

I övrigt går det tretton på dussinet av svenska spel som "liknar" Höstdimma numera, vilket dock inte verkar ha minskat intresset för Höstdimma.

Sodivra

Champion
Staden (Smart rubrikstandard där...)

Det går fint!

Stadenberättelser finns förhoppningsvis layoutat och illustrerat (mao färdigt, även om nyversioner kan tänkas efter det) i Indierummet, nästa Gothcon. Överhuvudtaget så har vi kollat lite på möjligheterna att trycka och lansera Staden kommersiellt, och det verkar rent av hållbart. Det rör sig om ett oerhört lurigt litet format som kan dyka upp när man minst anar det.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Den årliga stagnationsrapporten!

Jag har inte åstadkommit ett skit. Texterna jag skrivit kan räknas på ena handens avhuggna fingrar. Mitt Eon-skrivande står nästan stilla, artikelskrivandet till hemsidan likaså, för att inte tala om hur ohyggligt dött mitt rollspelsprojekt Efter Istiden är. Jag har heller inte lyckats åstadkomma många skönlitterära rader. Det är sorgligt, med tanke på mitt förmodade geni, att jag lider av en kronisk oförmåga att producera något alls. Å andra sidan har jag ju inte direkt bråttom med det mesta; men jag hade önskat att jag åtminstone hade disciplin nog att jobba på min Eonmodul.

Men inget önt som inte för något gött med sig. En av anledningarna att jag inte skrivit ett jota är förstås att jag är lat, håglös och allmänt värdelös...men den andra är att jag har spelat så jävla mycket rollspel att jag inte haft tid. (Dessutom har liksom all kreativitet hamnat där istället). Det, ni. :gremlaugh:

Således borde jag inte klaga. Men faen liksom, snubben som skrivit böckerna bakom det här Eragon-spektaklet är lika gammal som jag, 23 bast. Jag vill också ha storfilm gjord på mina böcker så att jag kan bli miljonär, helst innan jag fyller trettio. Så jag borde sätta igång och skriva nån gång, särskilt givet att jag är waaay bättre än honom. Så det så. :gremsmirk:

- Ymir, siktar högt

Troberg

Sinister eater
RPG Lab

Jag var så inne på spel att jag glömde mitt stora projekt, RPG Lab, siten för rollspelsmakare och rollspelare. Målet är att bli för rollspelsmakarna vad SourceForge blivit för programutvecklarna, och på det sättet stimulera hobbyn och spelutvecklingen.

Även om starten kanske var lite trög så har det börjat röra sig, och det är nu uppemot 150 medlemmar (egentligen 250, men ett hundratal är registrerade av en bot och ska tas bort så småningom). Flera intressanta projekt flyter på. Det handlar inte bara om spelprojekt, det pågår även en del projekt mer relaterade till spelmakande och hobbyn som sådan, tex:

* FAQ: Vapen och stridskonst
* FAQ: Förmedeltida Medelhavet
* Introduktion till rollspel (introduktion om vad rollspel är och hur man kommer igång, för nybörjare, föräldrar, journalister, kommunala fritidshandläggare osv)
* Filmer intressanta ur rollspelsperspektiv
* Svensk översättning av GURPS Lite
* Terra Nova (ett experiment i att genom samberättande i loggform bygga upp en värld)

Vi har även börjat hosta två andra siter, Zadriths Ateljé och The Chamber, och en tredje är på väg.

Flera bra artiklar har också dykt upp, framför allt måste ett hedersomnämnande ges till Faehrengaust serie om "Stället som SL glömde" och närstridsregeltips, Dantes typografiskola och Rickards (Han) SL-tips.

De värsta buggarna i systemet är fixade och serven tuffar och går som den ska, trots ett blixtnedslag i somras.

Man Mountainman

Storsvagåret

Byt ut "Cillerz" (som är jävligt ostigt) mot "Cruisers". Behåll namnet i övrigt. Alla nästan nöjda.

Du har missförstått det hela, Bobby. Jag är inte intresserad av kompromisser. Jag bryr mig faktiskt inte ett dugg om vad någon annan tycker om det gamla namnet vs. det nya, (möjligtvis med undantag av Rising, som har gett sin välsignelse). Så tack för hjälpen, men den är missriktad. :gremsmirk:

Troberg

Sinister eater

Byt ut "Cillerz" (som är jävligt ostigt) mot "Cruisers". Behåll namnet i övrigt. Alla nästan nöjda.
Eller ännu bättre: Cadillac Crazy Cruizers.

Jonas Ferry

Swordsman
Noir och One Can Have Her

Förra hösten skrev jag ett bidrag till Forge-tävlingen Ronnies som hette One Can Have Her, ett noir-spel i svart-vitt baserat på fångarnas dilemma. Jag vann faktiskt ära och lite pengar, men vidareutvecklingen av spelet till publicerbart skick har gått sådär. Jag har speltestat nånstans 5-10 gånger med nytt grundsystem varje gång, och egentligen inte kommit närmare något bra. Just nu ligger det på is tills vidare, och om jag plockar upp det igen lär det bli en återgång till rötterna.

Tidigare i år frågade Marco om jag ville vara med och skriva till Noir, något jag genast tog chansen till. Jag har skrivit kapitlet om "Upplevelsen", alltså beskrivning för berättaren hur han ska förbereda och leda spelet, eftersom Marco ville ha fokus på att berättelserna ska kretsa kring just huvudpersonerna. Dessutom fick jag utifrån Marcos grundtext skriva introduktionsäventyret, vilket mest handlade om struktur och framställning.

Skoj som tusan att snart vara publicerad, och jag ser verkligen fram emot att hungriga rollspelare ska sätta tänderna i spelet och göra det till sitt eget. Inte så länge kvar nu.

Johan K

Gammal & dryg
En tanke ifrån min sida..

När jag plöjt igenom svaren här så slog mig en tanke & den är: Fasen va´trevligt att det skapas så mycket spel som det ändå gör här.
Känns som det bubblar i var & varnnas stuga juh.. Än trevligare är att några åxå satt det i verket & gett ut det i tyrck, så man åxå kan köpa det/ladda ner det hela. Mycket trevligt, minst sagt !!

/ Johan K, som glad i hågen förkåvrar sig i vad som ges ut !

Sodivra

Champion
Schysst...

Jag gillar hur du kör en lätt apokalyptisk stil på verkligheten som formas av våra tankar, till skillnad från Hypokognias läskigalattjo London och Eskapix drömvärld.

Däremot tycker jag att det är synd att du tagit så jäkla många egenskaper som ligger på så förbaskat många nivåer, för jag skulle bara spela det här Dogmaspelet om jag faktiskt kunde spela klart det på ett, två eller tre möten med en mindre grupp. Ingen mening att ha Nirvana med om man inte hinner uppnå det, right? Och vem spelar långa kampanjer med dogmaspel, egentligen?

Jag skulle föreslå att du bantar ner antalet egenskaper till 4-6 stycken, ser till att man bara behöver sänka dem 1-3 gånger för att de ska gå ner på 0, och att man kan bara gå ner på 0 i ett svårt slag, ner på 1 på ett medel och ner till 2 på ett enkelt, så att det blir en dramatisk eskalering där. Vissa kanske har 0 i en egenskap från början?

Då skulle varje egenskap bli starkare, kunna få lite mer särart och tema, och varje steg skulle också vara signifikant... Okej, det kan det vara nu också, men då måste man ju verkligen spela en riktigt lång kampanj för att hinna ge tid åt alla.

Att bara svåra slag kan sänka dina egenskaper är smart, så att man uppmanas konfrontera sina problem, men jag skulle vilja att gå steget längre: För att få bonus på sina slag kan man sätta tryggheter på spel... Överväg detta:

Du skulle kunna ha en regelmässig komponent som innebär att en rollpersons relationer till platser, föremål och personer hjälper till att hålla dom starka och vettiga - Kort sagt, håller kvar dom i den här världen. När de är närvarande skulle rollpersonen kunna höja sitt försvar eller prestanda, men för att överkomma sina svagheter, sitt fysiska fängelse så måste man göra sig av med dom, alltså offra dem för bonus på tärningsslag. Lite som Wraith.

Kanske kan man även sätta sin mentala balans, alltså de låga värden man uppnått på spel vid ett tärningsslag? Det skapar ännu mer intressant dramatik än att bara uppmana spelarna att göra svåra saker, som de inte straffas om de misslyckas med - Vilket kan ta udden av saker lite. Den som "spammar" flest utmaningar åt sig för att sedan rusa vidare till nästa belönas mest...

Make them rolls count.

Ge oss lite snabba idéer om hur man som SL gör intressanta konflikter anpassade efter rollpersonernas drifter. Om man vill vara sån så kan man ju till och med låta spelarna skriva ner en aspekt av sin drift för varje nivå av den - Har jag Thanatos 3 så skriver jag ner Self-mutilation, Pain, Weariness tillexempel. Mina problem jag måste konfrontera. Eller så måste jag kanske inte, men jag har iaf gett några äventyrsuppslag och förslag till spelledaren om utmaningar som passar min rollperson.

Och gör strid intressantare för deltagarna! Gör det möjligt att besegra sin motståndare och stjäla hans relationer (=näring) till omvärlden eller sinnestillstånd, så att det faktiskt betyder något när spelarna väljer att lita på varandra för att uppnå nirvana, istället för att rygghugga varandra för att nå sitt mål. - Nu finns det ju inget att vinna på en strid. Och vem har sagt att man måste vara god för att transcendera? Okej, jag sa det vid ett tillfälle... Men whatever! :gremsmile:

Och om du vill gå den här linjen som jag föreslår så rekommenderar jag varmt att du lägger in tydliga regler för att avgöra vem som transcenderar, vem som kämpar vidare, och vem som blir ett dregglande monster när man avslutar minikampanjen efter tre möten, om nu inte alla spelarna har hunnit transcendera eller dö. Det räcker med en enkel tabell: Om man har 0 i tre eller fler drifter och ingen av dem är maxad så kommer man så småningom transcendera, om man har max i en drift så kommer man bli en slav under den driften, och annars så kommer man leva vidare som någorlunda mänsklig.

Du kan ju se det här som min stilstudie i System Does Matter och Narrativism. Och kom inte och säg att det inte får plats, för det gör det!

Nu kan det ju tyckas lite konstigt att jag härjar så här mycket över ett Dogmaspel, men det tycktes mig som att du tog det på en hel del allvar, och dessutom undrade om jag skulle gilla det! Jag gillade det faktiskt, och det är också en av anledningarna. Speciellt bilden, den var fin!