Nekromanti Den årliga framstegsrapporten!

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
Re: Schysst...

Jag gillar hur du kör en lätt apokalyptisk stil på verkligheten som formas av våra tankar, till skillnad från Hypokognias läskigalattjo London och Eskapix drömvärld.
Jo, jag ville göra en värld som verkligen var kolsvart, där man inte ens kan lita på sig själv.

Däremot tycker jag att det är synd att du tagit så jäkla många egenskaper som ligger på så förbaskat många nivåer, för jag skulle bara spela det här Dogmaspelet om jag faktiskt kunde spela klart det på ett, två eller tre möten med en mindre grupp.
Sannolikheterna blev rätt wonkade med mindre intervall, och jag ville inte krångla till regelmekanismen.

Antalet kanske är ett problem, men hellre än att minska antalet (det är ju trots allt den enda egentliga karaktärsbeskrivningen vi har) så skulle jag rekommendera att man bara har höga värden i några få, de som mest definierar karaktären.

Att bara svåra slag kan sänka dina egenskaper är smart, så att man uppmanas konfrontera sina problem, men jag skulle vilja att gå steget längre: För att få bonus på sina slag kan man sätta tryggheter på spel...
Bra idé, ska fundera med på den.

Kanske kan man även sätta sin mentala balans, alltså de låga värden man uppnått på spel vid ett tärningsslag? Det skapar ännu mer intressant dramatik än att bara uppmana spelarna att göra svåra saker, som de inte straffas om de misslyckas med - Vilket kan ta udden av saker lite. Den som "spammar" flest utmaningar åt sig för att sedan rusa vidare till nästa belönas mest...
Om man misslyckas med en enkel utmaning så ökar de. Jag vill inte göra det alltför svårt att sänka sig heller. Att spamma utmaningar är ju också riskabelt, även om det inte märks i sifferdata. Att misslyckas med en svår utmaning innebär ju oftast att man misslyckats med något viktigt och potentiellt farligt.

Ge oss lite snabba idéer om hur man som SL gör intressanta konflikter anpassade efter rollpersonernas drifter.
Jag litar på stämningstexten där. Det är dogma, man måste hushålla lite med utrymmet.

Om man vill vara sån så kan man ju till och med låta spelarna skriva ner en aspekt av sin drift för varje nivå av den - Har jag Thanatos 3 så skriver jag ner Self-mutilation, Pain, Weariness tillexempel. Mina problem jag måste konfrontera. Eller så måste jag kanske inte, men jag har iaf gett några äventyrsuppslag och förslag till spelledaren om utmaningar som passar min rollperson.
Vettig idé, även om en per nivå kanske är lite väl mycket.

Nu finns det ju inget att vinna på en strid.
Strid handlar inte om att vinna, det handlar om att inte förlora. Det kanske inte finns så mycket att vinna, men man kan förlora en hel del. Striden är inte ett självändamål, även om den naturligtvis kan innehålla svåra utmaningar som kan ge en lugnande självinsikt.

Och om du vill gå den här linjen som jag föreslår så rekommenderar jag varmt att du lägger in tydliga regler för att avgöra vem som transcenderar, vem som kämpar vidare, och vem som blir ett dregglande monster när man avslutar minikampanjen efter tre möten, om nu inte alla spelarna har hunnit transcendera eller dö.
Gillar idén, men det är inte så centralt att jag är säker på att jag vill kapa något annat för att få plats.

Och kom inte och säg att det inte får plats, för det gör det!
Alla dina idéer får inte plats, tyvärr...

Nu kan det ju tyckas lite konstigt att jag härjar så här mycket över ett Dogmaspel, men det tycktes mig som att du tog det på en hel del allvar, och dessutom undrade om jag skulle gilla det! Jag gillade det faktiskt, och det är också en av anledningarna.
Kul att höra. Egentligen tog jag inte det på så stort allvar när jag skrev det. Spelet baserades på tre idéer som råkade trilla in i huvudet samtidigt:

* Idén med dåliga egenskaper som man ska minska.
* Svårighetssystemet med 2-plocka sämsta, 1, 2-plocka bästa.
* Over the Rainbow. Egentligen ett gammalt koncept, men passade väldigt bra in i de andra idéerna och plockades därför fram.

Från de idéerna tog det kanske fyra timmar innan det var klart.

Jag är dock rätt så nöjd med resultatet och skulle kunna tänka mig att spela det.

Speciellt bilden, den var fin!
Mycket enkel, men funkar rätt bra.

Jag gjorde ett svart nystan genom att ta en stor rund svart pensel och veva runt med musen. Sedan gjorde jag två röda trekanter till ögonen, ett rött streck för munnen, några vita trekanter för tänder och några böjar för klorna. Såg inte klokt ut. Sedan körde jag en radial blur, som gjorde enorm skillnad.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,778
Location
Helsingborg
Jag har två projekt på gång (samma projekt som förra året).

1. ÄGER (Ännu ett GEneriskt Rollspel) ligger ganska still.
Själva projektramen ligger färdig (enkelt sagt så är det ett modulärt generiskt system som ska kunna spela radikalt olika spelvärldar med endast små förändringar och tillägg) med 3 radikalt olika spelvärldar för att demostrera systemets förmågor.
Jag filar fortfarande på regelsystemet (det är spelbart, men inte än så flexibelt att det kan kallas ett generiskt regelsystem). Framför allt så är det moderna/futuristiska eldstrider som sätter kuggar i hjulet.
Spelvärldarna är också på gungning. En är helt klar (Assymetrisk teknomagisk Sci-fi i B5 stil som ställer frågor om Frihet/Konformism, Cykliskhet/Progressivitet samt om teknologin och etiken), men de övriga två har skrotats och jag filar på ersättare.

Jag filar också fortfarande på Biblioteca, en "modul" till Staden om de mytiska (och mystiska) Centralbiblioteken (Kan beskrivas som "Staden möter Thief"). Det projekter går framåt, men inte så snabbt som jag hade hoppats.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
A-ha!

Alla dina idéer får inte plats, tyvärr...
Ha ha! Det var det här jag väntade på! Är det en utmaning? Det låter som en utmaning! Jag antar den!

Dogmaspel är fortfarande open source, va? Isåfall ska jag visa dig hur jag hade gjort Over the Rainbow.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
Re: A-ha!

Dogmaspel är fortfarande open source, va? Isåfall ska jag visa dig hur jag hade gjort Over the Rainbow.
Dogmaspel är inte per definition open source, det enda som krävs är att de ska få publiceras i samband med tävlingen. Du kan dock betrakta Over the Rainbow som open source, jag tillhör dem som tycker att kopiering är den ärligaste formen av beröm. Ska bli kul att se din take på det!

Är du hjälpt av Word-filen som ligger bakom det, eller kör du från scratch?

Ha ha! Det var det här jag väntade på! Är det en utmaning? Det låter som en utmaning! Jag antar den!
Go wild, make my day!
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Noir och One Can Have Her

Hm, sannolikheten att jag ska köpa Noir ökade just med sisådär 50 procentenheter. Huruvida detta ska ses som en förtroendeförklaring för dig eller en misstroendeförklaring gentemot Marco och vad sannolikheten nu är lämnas som en övning åt läsaren. :)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Noir och One Can Have Her

Hm, sannolikheten att jag ska köpa Noir ökade just med sisådär 50 procentenheter. Huruvida detta ska ses som en förtroendeförklaring för dig eller en misstroendeförklaring gentemot Marco och vad sannolikheten nu är lämnas som en övning åt läsaren. :)

=) Till skillnad vad många verkar tro så är jag en tämligen prestigelös teamplayer som bara vill det bästa med Noir-projektet. Jonas bjöd in mig och tog min Forge-oskuld. Vi klickade och har samarbetat väl och hans idéer passade bra in på mina gällande berättelser och förankring av rollpersoner som upplevelsen huvudpersoner, så han fick i det närmaste fria händer ndg att skriva om och redigera kapitel 8 - Upplevelsen, givetvis under mångtaliga diskussioner. =)

(och sedan var det dessutom en bra inspirationsboost för mig och Petter, som var halvless efter att ha skrivit sisådär 1 500 000 tecken redan. ,-)

Ergo - köp spelet, så blir jag och resten av teamet glada, och jag tog på inget sätt illa upp eller tolkade det du skrev negativt. Väl mött i mörkret.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
Re: A-ha!

Jag har inte Word, men passa gärna hit texten i RTF-format, plus bild.
Sprang in i en snafu här. Det visade sig att originaldokumentet låg på min bärbara, vars hårddisk gick till den stora datorhallen i himlen. Jag kan kanske ha det på en annan disk, men den kan jag inte kolla på några dagar.

Bilden kunde jag dock extrahera:
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Re: Noir

Jag tackar i alla fall för komplimangen. Du har väl sett min spelrapport av ett Noir-möte? Ställ gärna frågor där om regler, värld eller hur man spelar om det är något du undrar.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Re: Noir och One Can Have Her

och sedan var det dessutom en bra inspirationsboost för mig och Petter, som var halvless efter att ha skrivit sisådär 1 500 000 tecken redan.
1 500 000 tecken, ojoj. Missbedömer jag det helt om jag uppskattar att spelet ligger på ca 300 000 ord?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,921
Location
Stockholm
Zepps!

Mitt projekt, "Zepps!", där man spelar zeppelinare i ett mytiskt 1990-tal, är fortfarande på planeringsstadiet.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Gunnars produktioner

Okej, detta har hänt:
Jag skriver ju system för egen skull och för specefika kampanjer, men om någon är intresserad finns det alltid något att bolla vidare...

Swingn´space
Min helgkampanj som var en skiss under förra rapporten och nu är avslutad. Härlig miljö med 1920-tal i rymden. Funkis system (speciellt enkla rymdstrider som funkade kanon), men lite väl slumpmässigt. Lek med multipla karaktärer som funkade bra, men inte perfekt för den episka struktur som jag lätt får i kampanjer som spelas på långa spelmöten.

Thugs R Us
Sit-Com kampanj vars krönika finns i krönikerforumet. Kampanjen var succé för spelarna, men systemet brakade som ett korthus. Att ha ett system som baseras på att få skratt gick det tokig inflation i och vi friformade större delen av kampanjen. Sitcomsystem åter till skrivbordet.

Balladen om Baley Mor
Efter action och sit-com går jag vidare i tv-temat med såpopera, har just börja spela och det har varit tre underbara spelkvällar. Systemet är influerat av Amber och Prime Time Adventure och lite friformssystem. Det här har blivit ett skötebarn för mig och fortsätter det att funka så här bra när jag lägger till lite mer moment i spelande överväger jag att försöka övertyga någon annan att speltesta och se om jag inte kan skapa ihop det i något format.

Rollspelsbaren
Liten sidonot så ser vi på att dona om rollspelsbaren lite, Verbal Kombat får en systemansiktslyftning och ifjol hade vi två lyckade scenarion på konvent. San Andreas 9/11 som fick pris på GothCon och som lekte med multipla karaktärer (upp till 35 stycken) och katastrofgenren, ett rätt railroadad struktur, men väldigt nöjda spelare. Och vi fick det att funka på nästan samtliga spelledare också, bara någon enstak verkar haft problem med spelstilen. Bröderna af Schmidts förskräckliga expriment på LinCon blev mysrysigt och är nog det friaste scenariot jag varit med och skrivit, expriment med karaktärsminnen som blev väldigt lyckat och miljön var så gedigen att vi har pratat om mer scenarion i den.
 

Moonblight

Veteran
Joined
3 Feb 2006
Messages
1
Versus RPG

Kan vara läge att nämna mitt rollspelsprojekt nu.

Moonblight Studios arbetar med flera projekt, men det projekt som har största delen av vårat arbetsglöd är Versus RPG.

Versus
Versus är vårat projekt nummer ett och det vi fokuserar mest på just nu. Projekt Versus ska bli en beskrivning av en sci-fi värld när den är som bäst. Året är 2390 och människan har lämnat Jorden för att finna nya världar att leva på. Människan hittar till slut en värld full av beboeliga planeter.

Där tar sagan sin början. Versus handlar i grunden om motsättningar, krig och en allmänt dyster framtidsvärld. Människornas nationer strider mot varandra. Samtidigt som en uråldrig insektsliknande ras, kallad Zcar, närmar sig människorna i sitt korståg att skövla universum på liv. På en annan front får människorna besök av en högteknologisk människoliknande ras som kallar sig för Imperiet. Som om inte detta vore nog har människan själv skapat en hyperintelligent dator som nu förslavat delar av mänskligheten och funnit en väg att återuppväcka döda, Legionen är dess namn.

Projektet har just nu en paus i utvecklingen.

http://www.moonblight.com/
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,016
Location
Stockholm
Lite sent svarat, men jag kör ändå:

Textmassan för mitt rollspelsprojekt Drakvinter ligger nu på 150 korrlästa sidor - har även en hel del lösa texter som inte passar in än. Det mesta är färdigt - det som saknas är några kompetens- (motsv. färdighets-)beskrivningar, utrustningskapitel, varelsekapitel och ett introscenario. Om jag bara får tummen ur så ska nog en version 1.0 ligga inom räckhåll tills början av nästa år. Målet är 150 sidor, inklusive bilder, tabeller och layoutande; så det kommer att bli till att stryka en del i slutändan.

En av polarna i gamla spelgänget är dessutom en oerhört grym konstnär - behärskar både oljemålningar och kolteckningar oerhört bra (bättre än han själv inser). Ska hålla honom i (o)lycklig ovetskap om det tills jag fått ut det jag vill ha av honom... :gremwink:
 
Top