Tre solar
Hero
Problemet är väl att om det finns en grej som är tänkt att vara gullig så börjar den lätt dominera om den är med, vilket gör den dysfunktionell i en blandad grupp. Rollspel är ju en talad aktivitet, så för att gulligheten ska finnas där måste vi kontinuerligt befästa det gulliga i vårt tal. Det kräver en kontinuerlig och gemensam insats. Så det är nog därför det är polariserande - om du vill vara en missla och oironiskt gullig gör du mycket stora anspråk på vad vi andra kan och inte kan hitta på för att gulligheten ska vara intakt. Annars blir det som att du kör ett parallellt spel.
Och på samma vis kan jag uppleva det som suspekt när en spelskapare lägger in ett oironiskt gulligt element - det blir som att man förväntas vara mer försiktig med en del av settingen, vilket känns personligt på ett lite smutsigt vis.
Sen tror jag att det blir ungefär samma konflikt när något/någon presenteras som avsevärt "coolare" eller farligare eller mer mystiskt än resten av settingen, jfr. Drizzt-, "vill du höra om min rollperson"-, och snowflake-diskussionerna som fanns på internet för 10+ år sedan.
Och på samma vis kan jag uppleva det som suspekt när en spelskapare lägger in ett oironiskt gulligt element - det blir som att man förväntas vara mer försiktig med en del av settingen, vilket känns personligt på ett lite smutsigt vis.
Sen tror jag att det blir ungefär samma konflikt när något/någon presenteras som avsevärt "coolare" eller farligare eller mer mystiskt än resten av settingen, jfr. Drizzt-, "vill du höra om min rollperson"-, och snowflake-diskussionerna som fanns på internet för 10+ år sedan.