.
Jag kan bli provocerad av gullighet i media och avgullade halvlingarna ganska rejält i just Svärdets sång. Tror det kan bero på att gullighet i film, böcker och reklam ofta är manipulativa tropes, såtillvida att gullighet i otäcka filmer som regel innebär att något hemskt kommer att hända de gulliga, i mildare filmer (många av Disney's) ska skilja goda från onda och i reklam är just bara manipulativt. Sedan finns det därtill en lite obehaglig politisk konnotation i att framställa komplikationsfritt goda idealsamhällen.
Detta sagt är jag privat väldigt svag för djurungar och söta barn, men där dyker ju gulligheten upp utan baktankar, vilket bara gör det än mer suspekt att exploatera denna mänskliga instinkt. Tror det är pudels kärna i aversionen mot gullighet: att marknadskrafter / politiska eller religiösa krafter invaderar, exploaterar och besudlar något genuint mänskligt.
Sedan ogillar jag även gullighetens motsats, att framställa onda varelser som fula och föredrar nyanser i båda riktningar. Guldfinks exempel Mumin tänkte jag mig lustigt nog som exempel på nyanserad gullighet, i Tove Janssons originalversion då, inte i de kommersiella efterföljarna (”Vem skojar och skrattar med små hattifnattar”
)