Varulv Det dolda ger Kaos R2

Basenanji

postd20modernist
(Ursäkta om jag är sen på bollen här!)

Kan det vara så att någon av de som röstade på Vimes utöver sin förmåga också får bonus-röst?

Kan det vara så att Octagonal har nåt sorts väktarskydd mot att bli utröstad? Tänker att reglerna lite kryptiskt säger att en spelare ”kan” bli utröstad.

@Octagonal vad var din förmåga nu igen? Hur använde du den?

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Jag undrar lite över Sidd nu. Vimes var ju ulv, så han lär ha hittat på sin förmåga själv. Om Sidds förmåga är identisk med Vimes, måste det betyda att antingen:

1. Vimes hade en alibiförmåga specad i sitt PM. Möjligt men varför ge ulvar en alibi-förmåga som redan finns?
2. Vimes & Sidd är ulvpolare som hävdar samma förmåga av nån anledning. Sannolikt (men udda).
3. Vimes & Sidd tillhör var sin slajmig fraktion som har var sin nerfad väktare. Osannolikt.

Röst: @Sidd

Är det inte konstigt att du har samma förmåga som en ulv?
@Vimes och @Sidd claimar väl inte samma förmåga? Vimes var suicidal väktare, Sidd claimar förmågesiarvariant.

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Nej, så bra känner vi tyvärr inte varandra än. Men jag vet att Sidd varit med på Munkcon så jag tror nog att han spelade rollspel.
Okej. Kan du bemöta det här @Sidd ? Du hävdar att Basse visste att du skulle på rollspel på lördagen, han hävdar att han inte alls visste det.

Brynolf

Orange
Fjodor är inte med er. När ni genomsöker hans hem, så hittas han död vid sitt arbetsbord. Halsen är helt uppsliten. När chocken av fyndet av er bybovän lagt sig, så inser ni en annan sak. Arbetsbordet är fullt med konstig labbutrustning som ni aldrig sett innan. Det som Fjodor verkar ha undersökt är en avkapad människohand. Någon av er känner igen en ring på handen: Vimes ring. Fjodor ligger över sin anteckningsbok….det sista han skrev: ”Vi tog rätt! Vimes var inte mänsklig!”
Vänta nu, det här kan också tolkas som att Vimes hade en förmåga som "om du hängs så får du mörda en annan spelare".
@Vimes och @Sidd claimar väl inte samma förmåga? Vimes var suicidal väktare, Sidd claimar förmågesiarvariant.
Ja, jag vimsade till det. Glöm det där inlägget.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Okej. Kan du bemöta det här @Sidd ? Du hävdar att Basse visste att du skulle på rollspel på lördagen, han hävdar att han inte alls visste det.
Om lördag äro Vilmarksarkeologen Alariv da Prialvi (Sidd) är på viktigt uppdrag på väg till ”det talande” berget Ranz för att höra den heliga profetian Vox Ranzina.

Ska köra ”Oraklets 4 fyra ögon” hela lörd, lite körigt att delta och tillbaks ca 20 typ.
Det var ingen hemlighet då han var rätt tydlig med det i anmälnings tråden och sedan upprepade det i runda 1.

Brynolf

Orange
God morgon! Igår middag, film och somnade tidigt. Har just läst ikapp och vill börja med en recap av R1 i backspegeln.

Det som sticker ut mest för mig är Octas dissikering av Brynolfs outning. Vissa kallar den för virrig, jag tycker den är knivskarp. Steg för steg puttar Octa på Bynolfs vingliga balansakt tills han trillar över kanten.

Brynolf claimar sig som siare tidigt, vilket är livsfarligt att göra om man med sitt siande vill hjälpa byn. Innan vi har kommit överens om att alls gå ut och utan att göra det koordinerat på klockslag.

Alla vi andra som har fått förmåga att vara ute och kolla hos andra på natten har inte beskrivit det som en ren siarroll. Men Brynolf slår på trumman direkt och säger Jag Är Siaren! För att försöka hinna före en riktig siare? Du visste ju inte då att alla vi bybor också är varianter av siare. Ha, Ha!

Alla vi bybor som har fått spanarförmågor har ganska lika beskrivningar, men inte exakt lika. Hos någon står det spana, hos en annan sniffa, snoka, beveka, göra hembesök... Här vill jag berömma @StradhLestat för utomordengligt snygga förmågebeskrivningar som, rätt använda, kan visa på autencitet vs hittepå. Brynolfs beskrivning av sin roll, liknar inte alls våra andras för du väntade inte att se hur de såg ut. Avslöjad!

Röst: @Brynolf
Det där caset har jag redan punkterat. Läs min debatt med Octa i förra rundan.

Brynolf slår på trumman direkt och säger Jag Är Siaren! För att försöka hinna före en riktig siare? Du visste ju inte då att alla vi bybor också är varianter av siare. Ha, Ha!
Så så din teori är att ulv-Brynolf tror att det är ett vanligt upplägg med en ensam siare, och jag väljer då att outa mig som denne ende siare snabbt? För att? Varför skulle en ulv göra så?

Visst, i ett "Vapyrernas maskerad"/Valulv-upplägg skulle det kanske vara vettigt ulvbeteende. Men här?

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Oh sant, jag hade helt bommat tanken om att BM skulle fått något mer.
@Big Mama lust att oförvirra resten av byn lite?
Jo, min extraförmåga är att kunna väkta en spelare från både nattmord och utröstning och jag räddade Octa igår. Jag ville premiera hans gräv på Brynolf. Jag kan göra detta tre nätter varav en är förbrukad nu.

Det blev ju också bra att Vimes rök för visst var han ulv?!?

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Stradh är en helskön lirare, men jag är inte helt säker på att han lägger ner lika mycket kärlek på tydlig och konsekvent regelkonstruktion som att skapa god stämning vid ett spelbord.
Jag tycker ändå att vinstvillkor i reglerna måste ses som hård information som ska styra hur spelet spelas. Det är ju ändå ett spel där vi reagerar på varandras inlägg baserat på de parametrar som SL sätter. Om parametrarna är vaga så är det en sak, men om de inte alls stämmer så spelar vi något annat än varulvsspel.

Brynolf

Orange
Jo, min extraförmåga är att kunna väkta en spelare från både nattmord och utröstning och jag räddade Octa igår. Jag ville premiera hans gräv på Brynolf. Jag kan göra detta tre nätter varav en är förbrukad nu.

Jaha, då var det mysteriet löst.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor

Så min slutledning var korrekt ^^

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue

Hoppsan hejsan. Det här var alltså förmågan du fick som plåster på såren för att du blev metagrönad? Du är verifierat grön OCH får på egen hand välja resultat i de första tre omröstningarna.

Låter helt sjukt, jag orkar inte.

Röst: @Big Mama

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Hoppsan hejsan. Det här var alltså förmågan du fick som plåster på såren för att du blev metagrönad? Du är verifierat grön OCH får på egen hand välja resultat i de första tre omröstningarna.

Låter helt sjukt, jag orkar inte.

Röst: @Big Mama
Samtidigt är BM första förmåga exakt samma som min, det som gör att jag litar på henne. Vi båda är snokare.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Jag stannade hemma i natt. Tar för lvrigt tacksamt emot förslag på vem jag ska eventuellt nattmörda men kommer använda förmågan konservativt.
Försök mörda den du röstar på, så kanske vi kan motverka röstfiffelräddningar.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.

Bra, då är det ett mindre huvudbry att tänka på.

Men jag håller med om att det kan vara något vi missar med Fjoddes untimely demise. Han mördades av en anledning, vilken? Kan det var så enkelt att vi inte kommer få veta fraktionstillhörighet på de som åker ut nu? Låter svårspelat om det är så.

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Samtidigt är BM första förmåga exakt samma som min, det som gör att jag litar på henne. Vi båda är snokare.
Det låter inte som en förmåga som det är omöjligt att en ulv ska ha.

Men liksom, @Big Mama påstår att @Octagonal s case på @Brynolf igår gjorde henne så bombsäker att hon ville sticka käppar i hjulet på omröstningen men det lyckades bevisligen inte övertyga henne tillräckligt mycket för att flytta sin röst från Impetigo. Det finns inga tecken alls på att hon var aktiv i tråden efter 20:05 när hon slutade lajka

Den här förmågan låter som en papperstunn efterhandskonstruktion. Att Stradh slänger in en förmåga som kullkastar omröstningen i de tre första omröstningarna som ett litet plåster på såren. Jag tycker ändå att det är rätt centralt ifall en sån förmåga är med eller inte när man balanserar spelet.

Att @Big Mama , som var med om exakt samma debacle under paris-spelet, inte väljer att skicka ett PM till Stradh för att fråga om utebliven förmåga utan väljer att vänta till klockan 16 betyder ju att hon är HELT medveten om att det kommer leda till en debatt om metagröning.

Sidd

”Bybo”
Jag har skrivit både i anmälningstråden och i R1 att jag är upptagen lördag med ett äventyr där specifikt min rollperson möter den SLP-elementar-ande som Basse tagit sitt forumnamn ifrån.
Alltså för just Basenanji rätt central referens för mig (Sidd) att ha som anledning att vara frånvarande i tråden.
Tänkte att Basse har störtkoll på detta äventyr och därmed inte ska komma dragande med slöröst på mig nånstan under dagen av R1.
Basse hade kunnat motivera nåt om att jag skulle ljuga men gör inte det.
Alltså är det en redigt slöröst utan att ens kolla mina poster.
Därav får mr Pöktörne kritik av mig.
Ok ägern?

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Det låter inte som en förmåga som det är omöjligt att en ulv ska ha.
Det innebär i så fall att ulvarna kan dela förmåga och förmågebeskrivning med oss bybor och helt enkelt dribbla bort oss tänker jag. Eller tolkar jag dig fel?

Sen tänker jag på diskussionen om DtF som uppstod efter Fjodors inlägg, vill bara påminna om att SL bokstavligen sa att utrot skulle vara kaosigt, så kan mycket väl vara ett lustigt sätt för Fjodor att skapa kaos. Långsökt kanske, men går i linje med spelets tema, så den tråden tycker jag är klokt att låta bli att diskutera, vilket flera redan varit inne på.

Basenanji

postd20modernist
Känns som att vi har ett ganska svårspelat parti framför oss med möjligen flera okända variabler. En är dock given oavsett speldesign: ulvar röstar inte ut ulvar. Tycker att det grönar Sidd som envetet låg på Vimes. De andra i tåget är också grönskimrande men där blir det mer svårläst.

Octagonaltåget känns lurigt. Sömniga Isaac känns rejält grön, men sen då?

Sticker ut gör också jag, Big Mama och Fjodor med ensamröster utanför de två tydliga alternativen.